Bu çalışmanın amacı, öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma, tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Edebiyat Fakültesi, Fen Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ve Mühendislik Fakültesinde görev yapmakta olan 154 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem seçiminde, seçkisiz olmayan örnekleme türlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada, öğretim elemanlarının demografik özelliklerini belirlemeye yönelik "Kişisel Bilgi Formu" ve teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeylerini belirlemek için "Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, maksimum ve minimum değerler, bağımsız gruplar t testi, Mann-Withney U testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretim elemanlarının TPAB düzeyleri yüksektir. Öğretim elemanlarının TPAB düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Öğretim elemanlarının TPAB düzeylerinin; yaş, unvan, fakülte ve verilen ders türü değişkenine göre bazı boyutlarda anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of the study is to examine instructors' technological pedagogical content knowledge in terms of various variables. The study was designed to reflect the survey research model. The sample of the study consisted of 154 instructors working in Muğla Sıtkı Koçman University in the 2013-2014 academic year, in the Faculty of Education, Faculty of Literature, Faculty of Science, Faculty of Economic and Administrative Sciences, and Faculty of Engineering. In the selection of the research sample, convenience sampling, as a non-random sampling method, was used. The "Personal Information Form" was used to determine the demographic characteristics of the instructors in the study. The "Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Scale" was used to determine the instructors' technological pedagogical content knowledge levels. In the analysis of the data, percentage, frequency, arithmetic mean, standard deviation, maximum and minimum values, independent sample t-test, the Mann-Withney U test, one-way variance analysis, and the Kruskall-Wallis H test were used. According to the results of the research, the TPACK levels of the instructors are high. It was determined that the TPACK levels of the instructors do not differ significantly by gender. It was concluded that the TPACK levels of the instructors differ significantly in some dimensions by age, title, faculty and the type of course given.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 3 |