Research Article
BibTex RIS Cite

Labor Dynamics in Law: Supply-Demand Analysis in the Long Run

Year 2019, Volume: 9 Issue: 2, 125 - 138, 19.04.2019
https://doi.org/10.2399/yod.18.029

Abstract

In many areas of work, labor dynamics fluctuate with the effect of the education policies, environmental factors, or economic conjunctures. In situations where fluctuations in supply and demand are not balanced, either the unemployment rates follow an upward trend or the demands for the product or service are not met. One area where such fluctuations are observed is the field of law. It seems that especially in recent years, the number of law faculties and the student quotas of the existing law faculties have increased to meet the demand for professionals such as lawyers, judges, and prosecutors. In this dynamic context, the development of policies for taking necessary measures and keeping supply under control by correctly forecasting the time when the labor market is to be stabilized is critical for the future of the profession. The study reveals the status of the graduates of law, and based on the available statistics, offers forecasts for the distant future. The findings point out that if the market is not kept under control for the rapidly increasing supply level to meet the intense demand in the current situation, there may be a great number of law faculty graduates above the demand level in the future.

References

  • Adalet Bakanlığı (2015). Stratejik Plan 2015–2019. Ankara: Adalet Bakanlığı.
  • Adalet Hizmetleri Özel İhtisas Komisyonu (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007–2013) Adalet Hizmetleri Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • Akıncı, Ş. (2001). Hukuk eğitimi üzerine düşünceler. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 9(1–2), 9–48.
  • Akman, M. (2014). Türkiye’de birinci basamağın gücü. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 18(2), 70–78.
  • Aktürk, Z., & Işık, M. (2013). The need for medical doctors in Turkey: A projection plan from 2013 to 2033 with emphasis to family medicine. Eurasian Journal of Family Medicine, 2(1), 33–36.
  • Allena-Ozolina, S., & Bazbauers, G. (2017). System dynamics model of research, innovation and education system for efficient use of bio-resources. Energy Procedia, 128, 350–357.
  • Aslan, R., & Taşpınar, S. (2004). Avrupa Birliği sürecinde Türkiye’de ve Avrupa’da hukuk öğretimi ve hukukçu yetiştirilmesi ve Türkiye’nin bu gelişmelerden etkilenmesi. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 53(1), 1–25.
  • Avukatlık Kanunu (1969). Mevzuat Bilgi Sistemi. 11 Şubat 2017 tarihinde <http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1136.pdf> adresinden erişildi.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., Uysal, Ş., Aydoğdu-Özoğlu, E., & Özer, F. (2014). Türkiye’de öğretmen istihdamı politikalarının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(4), 397–420.
  • BaroTürk Hukuk Merkezi (2017). Türkiye’de avukat sayısı 100 bini aştı. 10 Şubat 2017 tarihinde <http://www.baroturk.com/turkiyede-avukat-sayisi-100-bini-asti-26385h.htm> adresinden erişildi.
  • CEPEJ (2010). Avrupa yargı sistemleri 2010 basımı (2008 verileri ile). Adaletin etkililiği ve kalitesi 2010. Ankara: Avrupa Konseyi Yayınları.
  • CEPEJ (2014). Avrupa yargı sistemleri 2014 basımı (2012 verileriyle). Ankara: Avrupa Konseyi Yayınları.
  • CEPEJ (2017). European judicial systems – Overview (30.11.2017). 2 Mart 2018 tarihinde <https://public.tableau.com/shared/364DJG7ZT?:display_count=yes&:showVizHome=no> adresinden erişildi.
  • Curson, J., Dell, M. E., Wilson, R. A, Bosworth, D. L., & Baldauf, B. (2010). Who does workforce planning well? Workforce review team rapid review summary. International Journal of Health Care Quality Assurance, 23(1), 110–119.
  • Çıtak, N. (2015). Bilimsel veriler ışığında Türkiye’deki göğüs cerrahisi uzmanlarının planlanması: Göğüs cerrahisi uzmanı sayısı nedir ve ne olmalıdır? İstanbul: Türk Göğüs Kalp Damar Cerrahisi Dergisi, 23(2), 316–322.
  • Demirağ, F., & Çiftçi, H. (2010). Türkiye’de hukuk fakülteleri ve hukuk eğitimi. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 91, 257–290.
  • Elsawah, S., Pierce, S. A., Hamilton, S. H., Delden, H., Haase, D., Elmahdi, A., & Jakeman, A. J. (2017). An overview of the system dynamics process for integrated modelling of socio-ecological systems: Lessons on good modelling practice from five case studies. Environmental Modelling & Software, 93, 127–145.
  • Faham, E., Rezvanfar, A., Mohammadi, S. H., Movahed, N., & Meisam, R. (2017). Using system dynamics to develop education for sustainable development in higher educationwith the emphasis on the sustainability competencies of students. Technological Forecasting & Social Change, 123, 307–326.
  • Franco, E. F., Hirama, K., & Carvalho, M. M. (2018). Applying system dynamics approach in software and information system projects: A mapping study. Information and Software Technology, 93, 58–73.
  • Ghaffarzadegan, N., Xue, Y., & Larson, R. C. (2017). Work-education mismatch: An endogenous theory of professionalization. European Journal of Operational Research, 261(3), 1085–1097.
  • Hakimler ve Savcılar Kanunu (1983, 02 24). Mevzuat Bilgi Sistemi. 12 Eylül 2017 tarihinde <http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2802. pdf> adresinden erişildi.
  • Higgins, N. S., Taraporewalla, K., Steyn, M., Brijball, R., & Watson, M. (2010). Workforce education issues for international medical graduate specialists in anaesthesia. Australian Health Review, 34(2), 246–251.
  • Kalkınma Bakanlığı (2013). 10. Kalkınma Planı 2014–2018. 1 Mart 2017 tarihinde <http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/ Attachments/12/Onuncu%20Kalkınma%20Planı.pdf> adresinden erişildi.
  • Khoong, C. (1996). An integrated system framework and analysis methodology for manpower planning. International Journal of Manpower, 17(1), 26–46.
  • Kılıç, B., Şahan, C., & Bahadır, H. (2015). Türkiye’de halk sağlığı uzmanları için insangücü planlaması (2013–2023). Turkish Journal of Public Health, 13(1), 53–61.
  • Kılıç, M. (2013a). Sayısal veriler ışığında hukuk öğretiminde nitelik sorununun bağlamsal analizi. Legal Hukuk Dergisi, 11(126), 3–18.
  • Kılıç, M. (2013b). Türk Yükseköğretiminde hukuk fakültelerine ilişkin durum tespit raporu. İstanbul: Legal Yayınları.
  • Kılıç, Y. (2014). Turizm sektörü istihdamının eğitim durumu ve insangücü planlaması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 419–436.
  • Kıran, B., & Taşkıran, E. G. (2015). Türkiye’de hemşirelik eğitimi ve insan gücü planlamasına bakış. Lokman Hekim Dergisi, 5(2), 62–68.
  • MEB Mesleki ve Teknik Eğitim Araştırma ve Geliştirme Başkanlığı (2000). Turizm sektörünün ara kademe insangücü ihtiyacı ve turizm eğitimi araştırması. Ankara: METARGEM. 1 Mart 2017 tarihinde <http://www. meb.gov.tr/earged/earged/Turizm_sektoru_ara_eleman.pdf> adresinden erişildi.
  • Munyar, V. (2013, 07/22). Noterler ‘para basıyor’ gibi görünüyor. 36 bin belge sahibi sıra bekliyor. Hürriyet. 22 Temmuz 2017 tarihinde <http://www.hurriyet.com.tr/noterler-para-basiyor-gibi-gorunuyor-36-bin-belge-sahibi-sira-bekliyor-23781903> adresinden erişildi.
  • Noterlik Kanunu (1972). Mevzuat Bilgi Sistemi, 05.02.1972. 1 Mart 2018 tarihinde <http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2802.pdf> adresinden erişildi.
  • Nuhoğlu, H. (2010). The effect of the system dynamics approach on understanding causal relationship skills in science education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3614–3618.
  • O’Brien-Pallas, L., Baumann, A., Donner, G., Murphy, G. T., Lochhaas-Gerlach, J., & Luba, M. (2001). Forecasting models for human resources in health care. Journal of Advanced Nursing, 33(1), 120–129.
  • ÖSYM (2017a). 2017-ÖSYS yerleştirme sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. Türkiye Cumhuriyeti Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. 1 Eylül 2017 tarihinde <http://www.osym.gov.tr/TR,13312/ 2017-osys-yerlestirme-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html> adresinden erişildi.
  • ÖSYM (2017b). Özet tablolar. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 1 Eylül 2017 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • Öztürk, H. (2010). Hukukçuların eğitimi. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 167–194.
  • Park, S-H., Lee, S.M., Yoon, S. N., & Yeon, S-J. (2008). A dynamic manpower forecasting model for the information security industry. Industrial Management & Data Systems, 108(3), 368–384.
  • Pekcanıtez, H. (2004). Hukuk öğretimi ve hukukçunun eğitimi. Ankara: TBB Yayınları.
  • Resmi Gazete (1983, 2/24). Hakimler ve Savcılar Kanunu.
  • Svirakova, E., Soukalova, R., Bednar, P., & Danko, L. (2015). Culture managers education: System dynamics model of the coworking design centre. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 1684–1694.
  • Thompson, J. P., Howick, S., & Belton, V. (2016). Critical Learning Incidents in system dynamics modelling engagements. European Journal of Operational Research, 249(3), 945–958.
  • Turizm Bakanlığı (2003). Turizm endüstrisi işgücü araştırması. Ankara: Turizm Bakanlığı.
  • Tuyluoğlu, T. (2003). Türkiye’de turizm eğitiminin niteliği. Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Türkiye Barolar Birliği (2015). 21. Yüzyılda Hukuk Eğitimi Ulusal Konferansı. Ankara: Türkiye Barolar Birliği.
  • Türkiye Barolar Birliği (2016). Avukat sayısı beş yılda yüzde 35 arttı. Türkiye Barolar Birliği. 20 Mart 2016 tarihinde <http://www.barobirlik.org.tr/ Detay.aspx?ID=68606> adresinden erişildi.
  • Upadhayay, L., & Vrat, P. (2016). Analysis of impact of industry-academia interaction on quality of technical education: A system dynamics approach. Computers & Industrial Engineering, 101, 313–324.
  • Wong, J., Chan, A., & Chiang, Y. (2011). Construction manpower demand forecasting: A comparative study of univariate time series, multiple regression and econometric modelling techniques. Engineering, Construction and Architectural Management, 18, 7–29.
  • Zhang, M., Wang, X., Mannan, M. S., Qian, C., & Wang, J. (2017). A system dynamics model for risk perception of lay people in communication regarding risk of chemical incident. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 50, 101–111.

Hukuk Alanında İş Gücü Dinamikleri: Uzun Erimli Arz-Talep Analizi

Year 2019, Volume: 9 Issue: 2, 125 - 138, 19.04.2019
https://doi.org/10.2399/yod.18.029

Abstract

Çalışma alanlarındaki iş gücü dinamikleri; eğitim politikaları, çevresel faktörler ya da ekonomik konjonktürlerin etkisiyle farklı dalgalanmalar göstermektedir. İşgücü arz ve talebindeki dalgalanmaların dengelenemediği durumlarda, ya işsizlik istatistikleri artan bir seyir izlemekte ya da ürün veya hizmet bağlamındaki talepler karşılanamamaktadır. Dalgalanmaların gözlemlendiği alanlardan birisi de hukuktur. Özellikle avukat, hakim ve savcı gibi mesleki talebi arttığı düşünülen alanlara yeterince çalışan sağlayabilmek adına, son yıllarda hukuk fakültelerinin sayısında ve mevcut hukuk fakültelerinin kontenjanlarında artışlar olduğu görülmektedir. Bu değişken yapı içerisinde; iş gücü piyasasının denge noktasını doğru öngörerek gerekli önlemlerin alınması ve arzın kontrol altında tutulmasına yönelik politikaların geliştirilmesi, ilgili mesleklerin geleceği açısından kritik öneme sahiptir. Bu kapsamda kurgulanan çalışma, sistem dinamikleri yaklaşımıyla, hukuk alanındaki talebi ve hukuk fakültelerinin bu talebi karşılamak üzere yetiştirdikleri mezunların durumunu ortaya koymakta; mevcut istatistiklerden yola çıkarak, uzak gelecek için öngörüler sunmaktadır. Bulgular, piyasanın mevcut durumdaki yoğun talebini karşılamak üzere hızla artırılan arz düzeyinin kontrol altında tutulmaması durumunda, gelecekte talebin çok üzerinde hukuk fakültesi mezunuyla karşı karşıya kalınacağına işaret etmektedir.

References

  • Adalet Bakanlığı (2015). Stratejik Plan 2015–2019. Ankara: Adalet Bakanlığı.
  • Adalet Hizmetleri Özel İhtisas Komisyonu (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007–2013) Adalet Hizmetleri Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • Akıncı, Ş. (2001). Hukuk eğitimi üzerine düşünceler. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 9(1–2), 9–48.
  • Akman, M. (2014). Türkiye’de birinci basamağın gücü. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 18(2), 70–78.
  • Aktürk, Z., & Işık, M. (2013). The need for medical doctors in Turkey: A projection plan from 2013 to 2033 with emphasis to family medicine. Eurasian Journal of Family Medicine, 2(1), 33–36.
  • Allena-Ozolina, S., & Bazbauers, G. (2017). System dynamics model of research, innovation and education system for efficient use of bio-resources. Energy Procedia, 128, 350–357.
  • Aslan, R., & Taşpınar, S. (2004). Avrupa Birliği sürecinde Türkiye’de ve Avrupa’da hukuk öğretimi ve hukukçu yetiştirilmesi ve Türkiye’nin bu gelişmelerden etkilenmesi. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 53(1), 1–25.
  • Avukatlık Kanunu (1969). Mevzuat Bilgi Sistemi. 11 Şubat 2017 tarihinde <http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1136.pdf> adresinden erişildi.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., Uysal, Ş., Aydoğdu-Özoğlu, E., & Özer, F. (2014). Türkiye’de öğretmen istihdamı politikalarının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(4), 397–420.
  • BaroTürk Hukuk Merkezi (2017). Türkiye’de avukat sayısı 100 bini aştı. 10 Şubat 2017 tarihinde <http://www.baroturk.com/turkiyede-avukat-sayisi-100-bini-asti-26385h.htm> adresinden erişildi.
  • CEPEJ (2010). Avrupa yargı sistemleri 2010 basımı (2008 verileri ile). Adaletin etkililiği ve kalitesi 2010. Ankara: Avrupa Konseyi Yayınları.
  • CEPEJ (2014). Avrupa yargı sistemleri 2014 basımı (2012 verileriyle). Ankara: Avrupa Konseyi Yayınları.
  • CEPEJ (2017). European judicial systems – Overview (30.11.2017). 2 Mart 2018 tarihinde <https://public.tableau.com/shared/364DJG7ZT?:display_count=yes&:showVizHome=no> adresinden erişildi.
  • Curson, J., Dell, M. E., Wilson, R. A, Bosworth, D. L., & Baldauf, B. (2010). Who does workforce planning well? Workforce review team rapid review summary. International Journal of Health Care Quality Assurance, 23(1), 110–119.
  • Çıtak, N. (2015). Bilimsel veriler ışığında Türkiye’deki göğüs cerrahisi uzmanlarının planlanması: Göğüs cerrahisi uzmanı sayısı nedir ve ne olmalıdır? İstanbul: Türk Göğüs Kalp Damar Cerrahisi Dergisi, 23(2), 316–322.
  • Demirağ, F., & Çiftçi, H. (2010). Türkiye’de hukuk fakülteleri ve hukuk eğitimi. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 91, 257–290.
  • Elsawah, S., Pierce, S. A., Hamilton, S. H., Delden, H., Haase, D., Elmahdi, A., & Jakeman, A. J. (2017). An overview of the system dynamics process for integrated modelling of socio-ecological systems: Lessons on good modelling practice from five case studies. Environmental Modelling & Software, 93, 127–145.
  • Faham, E., Rezvanfar, A., Mohammadi, S. H., Movahed, N., & Meisam, R. (2017). Using system dynamics to develop education for sustainable development in higher educationwith the emphasis on the sustainability competencies of students. Technological Forecasting & Social Change, 123, 307–326.
  • Franco, E. F., Hirama, K., & Carvalho, M. M. (2018). Applying system dynamics approach in software and information system projects: A mapping study. Information and Software Technology, 93, 58–73.
  • Ghaffarzadegan, N., Xue, Y., & Larson, R. C. (2017). Work-education mismatch: An endogenous theory of professionalization. European Journal of Operational Research, 261(3), 1085–1097.
  • Hakimler ve Savcılar Kanunu (1983, 02 24). Mevzuat Bilgi Sistemi. 12 Eylül 2017 tarihinde <http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2802. pdf> adresinden erişildi.
  • Higgins, N. S., Taraporewalla, K., Steyn, M., Brijball, R., & Watson, M. (2010). Workforce education issues for international medical graduate specialists in anaesthesia. Australian Health Review, 34(2), 246–251.
  • Kalkınma Bakanlığı (2013). 10. Kalkınma Planı 2014–2018. 1 Mart 2017 tarihinde <http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/ Attachments/12/Onuncu%20Kalkınma%20Planı.pdf> adresinden erişildi.
  • Khoong, C. (1996). An integrated system framework and analysis methodology for manpower planning. International Journal of Manpower, 17(1), 26–46.
  • Kılıç, B., Şahan, C., & Bahadır, H. (2015). Türkiye’de halk sağlığı uzmanları için insangücü planlaması (2013–2023). Turkish Journal of Public Health, 13(1), 53–61.
  • Kılıç, M. (2013a). Sayısal veriler ışığında hukuk öğretiminde nitelik sorununun bağlamsal analizi. Legal Hukuk Dergisi, 11(126), 3–18.
  • Kılıç, M. (2013b). Türk Yükseköğretiminde hukuk fakültelerine ilişkin durum tespit raporu. İstanbul: Legal Yayınları.
  • Kılıç, Y. (2014). Turizm sektörü istihdamının eğitim durumu ve insangücü planlaması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 419–436.
  • Kıran, B., & Taşkıran, E. G. (2015). Türkiye’de hemşirelik eğitimi ve insan gücü planlamasına bakış. Lokman Hekim Dergisi, 5(2), 62–68.
  • MEB Mesleki ve Teknik Eğitim Araştırma ve Geliştirme Başkanlığı (2000). Turizm sektörünün ara kademe insangücü ihtiyacı ve turizm eğitimi araştırması. Ankara: METARGEM. 1 Mart 2017 tarihinde <http://www. meb.gov.tr/earged/earged/Turizm_sektoru_ara_eleman.pdf> adresinden erişildi.
  • Munyar, V. (2013, 07/22). Noterler ‘para basıyor’ gibi görünüyor. 36 bin belge sahibi sıra bekliyor. Hürriyet. 22 Temmuz 2017 tarihinde <http://www.hurriyet.com.tr/noterler-para-basiyor-gibi-gorunuyor-36-bin-belge-sahibi-sira-bekliyor-23781903> adresinden erişildi.
  • Noterlik Kanunu (1972). Mevzuat Bilgi Sistemi, 05.02.1972. 1 Mart 2018 tarihinde <http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2802.pdf> adresinden erişildi.
  • Nuhoğlu, H. (2010). The effect of the system dynamics approach on understanding causal relationship skills in science education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3614–3618.
  • O’Brien-Pallas, L., Baumann, A., Donner, G., Murphy, G. T., Lochhaas-Gerlach, J., & Luba, M. (2001). Forecasting models for human resources in health care. Journal of Advanced Nursing, 33(1), 120–129.
  • ÖSYM (2017a). 2017-ÖSYS yerleştirme sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. Türkiye Cumhuriyeti Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. 1 Eylül 2017 tarihinde <http://www.osym.gov.tr/TR,13312/ 2017-osys-yerlestirme-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html> adresinden erişildi.
  • ÖSYM (2017b). Özet tablolar. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 1 Eylül 2017 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • Öztürk, H. (2010). Hukukçuların eğitimi. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 167–194.
  • Park, S-H., Lee, S.M., Yoon, S. N., & Yeon, S-J. (2008). A dynamic manpower forecasting model for the information security industry. Industrial Management & Data Systems, 108(3), 368–384.
  • Pekcanıtez, H. (2004). Hukuk öğretimi ve hukukçunun eğitimi. Ankara: TBB Yayınları.
  • Resmi Gazete (1983, 2/24). Hakimler ve Savcılar Kanunu.
  • Svirakova, E., Soukalova, R., Bednar, P., & Danko, L. (2015). Culture managers education: System dynamics model of the coworking design centre. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 1684–1694.
  • Thompson, J. P., Howick, S., & Belton, V. (2016). Critical Learning Incidents in system dynamics modelling engagements. European Journal of Operational Research, 249(3), 945–958.
  • Turizm Bakanlığı (2003). Turizm endüstrisi işgücü araştırması. Ankara: Turizm Bakanlığı.
  • Tuyluoğlu, T. (2003). Türkiye’de turizm eğitiminin niteliği. Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Türkiye Barolar Birliği (2015). 21. Yüzyılda Hukuk Eğitimi Ulusal Konferansı. Ankara: Türkiye Barolar Birliği.
  • Türkiye Barolar Birliği (2016). Avukat sayısı beş yılda yüzde 35 arttı. Türkiye Barolar Birliği. 20 Mart 2016 tarihinde <http://www.barobirlik.org.tr/ Detay.aspx?ID=68606> adresinden erişildi.
  • Upadhayay, L., & Vrat, P. (2016). Analysis of impact of industry-academia interaction on quality of technical education: A system dynamics approach. Computers & Industrial Engineering, 101, 313–324.
  • Wong, J., Chan, A., & Chiang, Y. (2011). Construction manpower demand forecasting: A comparative study of univariate time series, multiple regression and econometric modelling techniques. Engineering, Construction and Architectural Management, 18, 7–29.
  • Zhang, M., Wang, X., Mannan, M. S., Qian, C., & Wang, J. (2017). A system dynamics model for risk perception of lay people in communication regarding risk of chemical incident. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 50, 101–111.
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

İşıl Kellevezir This is me 0000-0002-8817-9273

Güzin Özdağoğlu 0000-0003-3055-3055

Aşkın Özdağoğlu 0000-0001-5299-0622

Publication Date April 19, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Kellevezir, İ., Özdağoğlu, G., & Özdağoğlu, A. (2019). Hukuk Alanında İş Gücü Dinamikleri: Uzun Erimli Arz-Talep Analizi. Yükseköğretim Dergisi, 9(2), 125-138. https://doi.org/10.2399/yod.18.029

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.