The purpose of this study is to conduct a needs analysis study that will form the basis for Curriculum and Instruction graduate programs. It aims to determine the competences that graduate program graduates should have, and to revise the courses and contents taught in graduate programs based on these competences. Designed as a qualitative study, it employs the Delphi technique as its data collection method. The researchers achieved their consensus on the graduation competences of Curriculum and Instruction graduate programs over a series of three rounds, and then concluded it with the Delphi application process. The criteria sampling method was used in the study. The criterion to be used was defined as "being a faculty member in the field of the Department of Curriculum and Instruction". The Delphi panel was formed by 20 academics who agreed to participate in this study. We used content analysis in the analysis of the qualitative data obtained in the first round. We then employed central tendency measures (i.e. arithmetic mean and median), central distribution measures (i.e. standard deviation and interquartile range), and percentage of agreement calculations for the analysis of the quantitative data obtained in the second and third rounds. The study has revealed 11 competence areas comprising 157 sub-competences.
Düzce University Scientific Research Projects Commission
Project no: 2018.10.01.684
Bu araştırmada Eğitim Programları ve Öğretim yüksek lisans programı mezun yeterliklerine temel oluşturacak bir ihtiyaç analizi çalışması yaparak bu programlardan mezun olacak bireylerin sahip olması gereken yeterlikleri belirlemek amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup, veriler Delphi tekniği ile toplanmıştır. Delphi sürecinde Eğitim Programları ve Öğretim yüksek lisans programı mezun yeterlikleri konusunda üç turda uzlaşma sağlanmış ve süreç sonlandırılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmış ve ölçüt olarak "Eğitim Programları ve Öğretim anabilim dalında öğretim üyesi olmak" ölçütü belirlenmiştir. Araştırmaya katılmayı kabul eden 20 akademisyen ile Delphi paneli kurulmuştur. 1. turda elde edilen nitel verilerin analizinde, içerik analizi yöntemi, 2. ve 3. turda elde edilen nicel verilerin analizinde ise, merkezi yığılma ölçüleri (aritmetik ortalama ve medyan), merkezi dağılım ölçüleri (standart sapma ve çeyrek değerler genişliği) ve uyum yüzdesi hesaplamaları kullanılmıştır. Araştırma sonunda, 11 yeterlik alanı ve bu yeterlik alanlarında yer alan 157 yeterlik tespit edilmiştir.
Project no: 2018.10.01.684
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Project Number | Project no: 2018.10.01.684 |
Publication Date | July 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |