Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversitelerin Kurumsal Profillerinin Sosyal Medya Boyutu: Devlet ve Vakıf Üniversitesi Ayrımı

Year 2019, Volume: 9 Issue: 3, 303 - 314, 01.12.2019
https://doi.org/10.2399/yod.19.005

Abstract

İletişim alanında dünyada yaşanan değişimlerin, 1990 yılı sonrasında Türkiye'deki yansımaları, zaman içinde çok sesli bir yapının oluşmasını sağlamıştır. Özellikle 2000'li yıllardan itibaren, medya içeriğinin kullanıcılar tarafından üretilmesine izin veren, etkileşimli Web 2.0 ortamının etkisi kurumsal anlamda da gözlenmiştir. Bu çalışma, sosyal medyanın Türkiye'deki kurumlar tarafından kullanımına kurumsal kimlik ve kurumsal iletişim kavramları çerçevesinde karşılaştırmalı bir bakış açısı ile yaklaşmayı hedeflemiştir. Bu amaçla, 2007 yılından sonra Türkiye'de kurulan üniversitelerin sosyal medya ağlarındaki kurumsal profilleri, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından desteklenerek sonuçlandırılan projenin bir özeti niteliğinde olan bu çalışmada, Türkiye'deki üniversiteler, farklı bir bakış açısıyla, sosyal medya ağları vasıtasıyla incelenmiştir. Türkiye'deki 43 devlet ve 36 vakıf üniversitesinin Facebook sosyal medya ağlarından elde edilen veriler, tarama yöntemiyle, analizin kapsamına göre tespit edilen 8 ayrı kategorideki ölçütler altında, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bu analiz için görünüş, tekrarlanış sıklığı ve yoğunluk sayma birimleri kullanılmıştır. Çalışma, konuya ilişkin yeni bir yaklaşım ve kurumların sosyal medya ağı kullanımına ilişkin bir model önerisi sunması açısından önem taşımaktadır.

References

  • Akyürek, R. (2005). Kurumsal iletişim yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Alqudsi-ghabra, T., & Al-Dousari, E. (2014). Internet use among incoming undergraduate students of Kuwait university. Journal of Information & Knowledge Management, 13(2), 1–11.
  • Al-Suwaidi, J. S. (2013). From tribe to facebook: The transformation role of social networks. Abu Dhabi: The Emirates Center for Strategic Studies and Research.
  • Argenti, P. A. (2006). How technology has influenced the field of corporate communication. Journal of Business and Technical Communication, 20(3), 357–370.
  • Bayraktutan-Sütcü, G. (2007). Devasa online oyunlarda klan kültürü ve liderlik olgusu. Folklor ve Edebiyat, 50(13), 41–56.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G., & Aydemir, A. (2012). Sosyal medyada 2011 genel seçimleri: Nicel-nitel ara yüzey incelemesi. Selçuk İletişim, 7(3), 5–29.
  • Bélanger, C. H., Bali, S., & Longden, B. (2014). How Canadian universities use social media to brand themselves. Tertiary Education and Management, 20(1), 14–29.
  • Binark, M. (2007). Dijital oyunlar: Sektör, içerik ve oyuncular. Folklor ve Edebiyat, 50(13), 11–23.
  • Binark, M., & Bayraktutan-Sütçü G. (2007). Dijital oyun rehberi: Oyun tasarımı, oyuncu ve türler (I. B. Fidaner, Der.). İstanbul: Kalkedon.
  • Binark, M., Bayraktutan-Sütcü G., & Buçakçı, F. (2009). How Turkish young people utilize internet cafes: The results of ethnographic research in Ankara. Observatorio, 3(1), 286–310.
  • Böke, K. (Ed.) (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Birnbaum, M. G. (2008). Taking Goffman on a tour of facebook: College students and the presentation of self in a mediated digital environment. Unpublished doctoral dissertation, The University of Arizona, Center for the Study of Higher Education, Tucson, AR, USA.
  • Breakenridge, D. K. (2012). Social media and public relations: Eight new practices for the PR professional. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür-ağ toplumunun yükselişi (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Chiu, P. Y., Cheung, C. M., & Lee, M. K. (2008). Online social networks: Why do we use facebook? In M. D. Lytras, J. M. Carroll, E. Damiani, R. D. Tennyson, D. Avison, G. Vossen, & P. Ordóñez de Pablos (Eds.), The open knowledge society. A computer science and information systems manifesto (pp. 67–74). Heidelberg: Springer.
  • Doğu, B. (2006). Yeni medyanın belirleyici bir unsuru olarak bilgisayar oyunları. Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı, 1–3 Kasım 2006, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi, İstanbul.
  • Ellison, N. B., Steinfield C., & Lampe, C. (2007). The benefits of facebook friends: Social capital and college students use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(4), 1143–1168.
  • Fuchs, C. (2013). Socia media. A critical introduction. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Futurarts. (2011). Üniversitelerin sosyal medya kullanımı, 2011. 27 Ocak 2015 tarihinde <https://futurarts.wordpress.com/2011/07/19/universitelerin- sosyal-medya-kullanimi-2/> adresinden erişildi.
  • Göker, G. (2015). İletişimin McDonaldlaşması: Sosyal medya üzerine bir inceleme. Turkish Studies, 10(2), 389–410.
  • Gören, D. (2003). Yeni iletişim teknolojisi olarak internet kafeler ve internetin kamuya açık alanlarda kullanılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Greenberg, J., & Macaulay, M. (2009). Npo 2.0? Exploring the web presence of environmental nonprofit organizations in Canada. Global Media Journal, 2(1), 63–88.
  • Greenwood, G. (2012). Examining the presence of social media on university web sites. Journal of College Admission, 216, 24–28.
  • Global Digital Statistics. (2017). Digital in 2017: Global overview. 31 Mayıs 2017 tarihinde <https://wearesocial.com/uk/special-reports/ digital-in-2017-global-overview> adresinden erişildi.
  • Günay, D. (2011). Türk yükseköğretiminin yeniden yapılandırılması bağlamında sorunlar, eğilimler, ilkeler ve öneriler - 1. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 113–121.
  • Haspels, M. (2008). Will you be my facebook friend? The 4th Annual GRASP (Graduate Research and Scholarly Projects) Symposium, April 25, 2008, Wichita State University, Wichita, KS, USA.
  • Hinton, S., & Hjorth L. (2013). Understanding social media. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Hofmann, S., Beverungen, D., Rackers, M., & Becker, J. (2013). What makes local governments’ online communications successful? Insights from a multi-method analysis of facebook. Government Information Quarterly, 30, 387–396.
  • İTTD (2012). Yüksek öğretimde sosyal medya uygulamaları, 2012. 27 Ocak 2015 tarihinde <https://www.facebook.com/ittdSosyalMedya/timeline> adresinden erişildi.
  • Joosten, T. (2012). Social media for educators strategies and best practices. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  • Kalafat, Ö., & Göktaş, Y. (2011). Sosyal ağların yükseköğretimde kullanımı Gümüşhane üniversitesi: Facebook örneği. 5. International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22–24 Eylül 2011, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
  • Matthews, L. (2010). Social media and the evolution of corporate communications. The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 1(1), 17–23.
  • Miller, V. (2011). Understanding digital culture. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Osgood, C. E., Suci, G. J., & Tannenbaum, P. H., (1957). The measurement of meaning. Urbana, IL: University of Illinois Press.
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik çözümlemesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1), 213–228.
  • Palmer, S. (2013). Characterisation of the use of twitter by Australian Universities. Journal of Higher Education Policy & Management, 35(4), 333–344.
  • Palmer, S. (2014). Characterizing university library use of social media: A case study of twitter and facebook from Australia. Journal of Academic Librarianship, 40(6), 611–619.
  • Peltekoğlu, F. (1997). Kurumsal iletişim sürecinde imajın yeri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(1), 125–145.
  • Peltekoğlu, F. (2001). Halkla ilişkiler nedir? İstanbul: Beta.
  • Peruta, A., Ryan, W., & Engelsman, R. (2013). Social media branding strategies for higher education: Comparing facebook pages and web sites. International Journal of Technology, Knowledge & Society, 9(1), 11–23.
  • Reilly, A. H., & Hynan, K. A. (2014). Corporate communication, sustainability, and social media: It’s not easy (really) being green. Business Horizons, 57, 747–758.
  • Roblyer, M. D., McDaniel, M., Webb, M., & Herman, J. (2010). Findings on facebook in higher education: A comprasion of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. The Internet and Higher Education, 13(3), 134–140.
  • Rubina, B., Asghar, M. B., & Chohan, T. M., (2014). Social impact of internet: Facebook usage by the students of the Islamia University of Bahawalpur. Pakistan Library & Information Science Journal, 45(2), 12–22.
  • Sim, M. A., & Pop, A. M. (2014). The impact of social media on vocabulary learning case study – facebook. Annals of the University of Oradea: Economic Science Series, 23(2), 120–130.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23–32.
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17). 12 Ocak 2015 tarihinde <https://pareonline. net/getvn.asp?v=7&n=17> adresinden erişildi.
  • Treem, W. J., & Leonardi, P. M. (2013). Social media use in organizations: Exploring the affordances of visibility, editability, persistence and association. Annals of the International Communication Association, 36(1), 143–189.
  • Uusiautti, S., & Määttä, K, (2014). I am no longer alone – how do univesity students perceive the possibilities of social media? International Journal of Adolescence and Youth, 19(3), 293–305.
  • Uyguçgil, G., & Demiray, U. (2015). Açık ve uzaktan eğitimde bir pazarlama iletişimi araç olarak web siteleri ve sosyal medya. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 7–38.
  • Valenzuela, S., Park, N., & Kee, K. F. (2009). Is there social in a social network site? Facebook use and college students’ life satisfaction, trust, and participation. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 875–901.
  • Vasquez, L. M. G., & Velez, I. S. (2011). Social media as a strategic tool for corporate communication. Revista Internacional de Relaciones Publicas, 1(2), 157–174.
  • Wilson, V. (2011). Research methods: Content analysis. Evidence Based Library and Information Practice, 6(4), 177–179.
  • Yılmaz, H., & Kesik, A. (2010). Yükseköğretimde yönetsel yapı ve mali konular: Türkiye’de yükseköğretimde yönetsel etkinliği artırmaya yönelik bir model önerisi. Maliye Dergisi, 158(1), 124–163.

Social Media Aspect of Corporate Profiles of Universities: The Divide Between Public and Private Universities

Year 2019, Volume: 9 Issue: 3, 303 - 314, 01.12.2019
https://doi.org/10.2399/yod.19.005

Abstract

The changes in the field of communication that have been taking place all over the world since 1990 have resulted in a polyphonic communication structure in Turkey. From the 2000s on, in particular, the Web 2.0 interactive media allowing individual users to create their own content have also had a deep impact on communication at the organizational level. From a comparative perspective, this study aims to analyze the use of social media by organizations in Turkey in terms of the concepts of corporate identity and corporate communication. For this purpose, the corporate social network profiles of the Turkish universities established after 2007 were analyzed through content analysis. In this study, which can be considered as a summary of our project supported by the Scientific and Technological Research Council of Turkey (TÜBİTAK), the universities in Turkey were analyzed by focusing on social media networks. The data, obtained from the social media network named Facebook, which is used by 43 state universities and 36 foundation universities in Turkey, were analyzed by applying 8 different criterion categories that had been revealed by our surveying method conducted within the scope of the study. Appearance, frequency of re-occurrence, and intensity were used for this analysis. This study is significant as it presents a new approach concerning the subject, and it provides a model related to the organizational/institutional use of social media networks.

References

  • Akyürek, R. (2005). Kurumsal iletişim yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Alqudsi-ghabra, T., & Al-Dousari, E. (2014). Internet use among incoming undergraduate students of Kuwait university. Journal of Information & Knowledge Management, 13(2), 1–11.
  • Al-Suwaidi, J. S. (2013). From tribe to facebook: The transformation role of social networks. Abu Dhabi: The Emirates Center for Strategic Studies and Research.
  • Argenti, P. A. (2006). How technology has influenced the field of corporate communication. Journal of Business and Technical Communication, 20(3), 357–370.
  • Bayraktutan-Sütcü, G. (2007). Devasa online oyunlarda klan kültürü ve liderlik olgusu. Folklor ve Edebiyat, 50(13), 41–56.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G., & Aydemir, A. (2012). Sosyal medyada 2011 genel seçimleri: Nicel-nitel ara yüzey incelemesi. Selçuk İletişim, 7(3), 5–29.
  • Bélanger, C. H., Bali, S., & Longden, B. (2014). How Canadian universities use social media to brand themselves. Tertiary Education and Management, 20(1), 14–29.
  • Binark, M. (2007). Dijital oyunlar: Sektör, içerik ve oyuncular. Folklor ve Edebiyat, 50(13), 11–23.
  • Binark, M., & Bayraktutan-Sütçü G. (2007). Dijital oyun rehberi: Oyun tasarımı, oyuncu ve türler (I. B. Fidaner, Der.). İstanbul: Kalkedon.
  • Binark, M., Bayraktutan-Sütcü G., & Buçakçı, F. (2009). How Turkish young people utilize internet cafes: The results of ethnographic research in Ankara. Observatorio, 3(1), 286–310.
  • Böke, K. (Ed.) (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Birnbaum, M. G. (2008). Taking Goffman on a tour of facebook: College students and the presentation of self in a mediated digital environment. Unpublished doctoral dissertation, The University of Arizona, Center for the Study of Higher Education, Tucson, AR, USA.
  • Breakenridge, D. K. (2012). Social media and public relations: Eight new practices for the PR professional. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür-ağ toplumunun yükselişi (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Chiu, P. Y., Cheung, C. M., & Lee, M. K. (2008). Online social networks: Why do we use facebook? In M. D. Lytras, J. M. Carroll, E. Damiani, R. D. Tennyson, D. Avison, G. Vossen, & P. Ordóñez de Pablos (Eds.), The open knowledge society. A computer science and information systems manifesto (pp. 67–74). Heidelberg: Springer.
  • Doğu, B. (2006). Yeni medyanın belirleyici bir unsuru olarak bilgisayar oyunları. Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı, 1–3 Kasım 2006, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi, İstanbul.
  • Ellison, N. B., Steinfield C., & Lampe, C. (2007). The benefits of facebook friends: Social capital and college students use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(4), 1143–1168.
  • Fuchs, C. (2013). Socia media. A critical introduction. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Futurarts. (2011). Üniversitelerin sosyal medya kullanımı, 2011. 27 Ocak 2015 tarihinde <https://futurarts.wordpress.com/2011/07/19/universitelerin- sosyal-medya-kullanimi-2/> adresinden erişildi.
  • Göker, G. (2015). İletişimin McDonaldlaşması: Sosyal medya üzerine bir inceleme. Turkish Studies, 10(2), 389–410.
  • Gören, D. (2003). Yeni iletişim teknolojisi olarak internet kafeler ve internetin kamuya açık alanlarda kullanılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Greenberg, J., & Macaulay, M. (2009). Npo 2.0? Exploring the web presence of environmental nonprofit organizations in Canada. Global Media Journal, 2(1), 63–88.
  • Greenwood, G. (2012). Examining the presence of social media on university web sites. Journal of College Admission, 216, 24–28.
  • Global Digital Statistics. (2017). Digital in 2017: Global overview. 31 Mayıs 2017 tarihinde <https://wearesocial.com/uk/special-reports/ digital-in-2017-global-overview> adresinden erişildi.
  • Günay, D. (2011). Türk yükseköğretiminin yeniden yapılandırılması bağlamında sorunlar, eğilimler, ilkeler ve öneriler - 1. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(3), 113–121.
  • Haspels, M. (2008). Will you be my facebook friend? The 4th Annual GRASP (Graduate Research and Scholarly Projects) Symposium, April 25, 2008, Wichita State University, Wichita, KS, USA.
  • Hinton, S., & Hjorth L. (2013). Understanding social media. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Hofmann, S., Beverungen, D., Rackers, M., & Becker, J. (2013). What makes local governments’ online communications successful? Insights from a multi-method analysis of facebook. Government Information Quarterly, 30, 387–396.
  • İTTD (2012). Yüksek öğretimde sosyal medya uygulamaları, 2012. 27 Ocak 2015 tarihinde <https://www.facebook.com/ittdSosyalMedya/timeline> adresinden erişildi.
  • Joosten, T. (2012). Social media for educators strategies and best practices. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  • Kalafat, Ö., & Göktaş, Y. (2011). Sosyal ağların yükseköğretimde kullanımı Gümüşhane üniversitesi: Facebook örneği. 5. International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22–24 Eylül 2011, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
  • Matthews, L. (2010). Social media and the evolution of corporate communications. The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 1(1), 17–23.
  • Miller, V. (2011). Understanding digital culture. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Osgood, C. E., Suci, G. J., & Tannenbaum, P. H., (1957). The measurement of meaning. Urbana, IL: University of Illinois Press.
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik çözümlemesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1), 213–228.
  • Palmer, S. (2013). Characterisation of the use of twitter by Australian Universities. Journal of Higher Education Policy & Management, 35(4), 333–344.
  • Palmer, S. (2014). Characterizing university library use of social media: A case study of twitter and facebook from Australia. Journal of Academic Librarianship, 40(6), 611–619.
  • Peltekoğlu, F. (1997). Kurumsal iletişim sürecinde imajın yeri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(1), 125–145.
  • Peltekoğlu, F. (2001). Halkla ilişkiler nedir? İstanbul: Beta.
  • Peruta, A., Ryan, W., & Engelsman, R. (2013). Social media branding strategies for higher education: Comparing facebook pages and web sites. International Journal of Technology, Knowledge & Society, 9(1), 11–23.
  • Reilly, A. H., & Hynan, K. A. (2014). Corporate communication, sustainability, and social media: It’s not easy (really) being green. Business Horizons, 57, 747–758.
  • Roblyer, M. D., McDaniel, M., Webb, M., & Herman, J. (2010). Findings on facebook in higher education: A comprasion of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. The Internet and Higher Education, 13(3), 134–140.
  • Rubina, B., Asghar, M. B., & Chohan, T. M., (2014). Social impact of internet: Facebook usage by the students of the Islamia University of Bahawalpur. Pakistan Library & Information Science Journal, 45(2), 12–22.
  • Sim, M. A., & Pop, A. M. (2014). The impact of social media on vocabulary learning case study – facebook. Annals of the University of Oradea: Economic Science Series, 23(2), 120–130.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23–32.
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17). 12 Ocak 2015 tarihinde <https://pareonline. net/getvn.asp?v=7&n=17> adresinden erişildi.
  • Treem, W. J., & Leonardi, P. M. (2013). Social media use in organizations: Exploring the affordances of visibility, editability, persistence and association. Annals of the International Communication Association, 36(1), 143–189.
  • Uusiautti, S., & Määttä, K, (2014). I am no longer alone – how do univesity students perceive the possibilities of social media? International Journal of Adolescence and Youth, 19(3), 293–305.
  • Uyguçgil, G., & Demiray, U. (2015). Açık ve uzaktan eğitimde bir pazarlama iletişimi araç olarak web siteleri ve sosyal medya. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 7–38.
  • Valenzuela, S., Park, N., & Kee, K. F. (2009). Is there social in a social network site? Facebook use and college students’ life satisfaction, trust, and participation. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 875–901.
  • Vasquez, L. M. G., & Velez, I. S. (2011). Social media as a strategic tool for corporate communication. Revista Internacional de Relaciones Publicas, 1(2), 157–174.
  • Wilson, V. (2011). Research methods: Content analysis. Evidence Based Library and Information Practice, 6(4), 177–179.
  • Yılmaz, H., & Kesik, A. (2010). Yükseköğretimde yönetsel yapı ve mali konular: Türkiye’de yükseköğretimde yönetsel etkinliği artırmaya yönelik bir model önerisi. Maliye Dergisi, 158(1), 124–163.
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Ayşe Aslı Sezgin 0000-0002-4557-7351

Zaliha İnci Karabacak This is me 0000-0002-4931-556X

Kamile Elmasoğlu This is me 0000-0003-3811-3038

Emir Türkoğlu This is me 0000-0003-4508-567X

Publication Date December 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Sezgin, A. A., Karabacak, Z. İ., Elmasoğlu, K., Türkoğlu, E. (2019). Üniversitelerin Kurumsal Profillerinin Sosyal Medya Boyutu: Devlet ve Vakıf Üniversitesi Ayrımı. Yükseköğretim Dergisi, 9(3), 303-314. https://doi.org/10.2399/yod.19.005

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.