Management structures and internal mechanisms of higher education institutions have a significant place in the higher education literature. However, there are only a few studies that focus on management of higher education institutions in Turkey. Therefore, this study aims to find out the administrative structure of the academic units of higher education institutions in Turkey, reveal the existing problems, and offer solutions. As a qualitative research method, phenomenology was used to examine individual experiences in this study. The participants of the study include faculty members with administrative duties working in academic branches, such as college, institute, and junior college, of higher education institutions in Konya, İzmir, and İstanbul. The data were collected through face-to-face interviews and analyzed through the content analysis method. The results show that managerial work and transactions have an important place in the management of the academic units of the state higher education institutions and these processes are carried out mostly within the framework of related regulations/directives and the framework drawn by the Council of Higher Education (CoHE- YÖK). Most of the managerial problems were found to be related to budget and personnel shortage. Some of the managers stated that good communication, knowing the organization, and clear task delegation facilitate the management process. The conclusion section includes some recommendations to solve the existing problems in the academic unit management based on the findings.
171210011
Yükseköğretim kurumlarının yönetim yapıları ve iç işleyişleri yükseköğretim literatüründe önemli bir yer tutmaktadır. Ancak, Türkiye'de üniversitelerin kurumsal yönetimleri ile ilgili çalışmalar oldukça az sayıdadır. Bu kapsamda, mevcut araştırmanın amacı ülkemizdeki yükseköğretim kurumlarının akademik birimlerinin yönetimlerinin mevcut işleyişinin belirlenmesi ve süreç içerisinde yaşanan sorunların ortaya çıkarılarak çözüm önerileri geliştirilmesidir. Araştırma, bireysel tecrübeleri incelemeye yönelik nitel araştırma türlerinden fenomenolojik (olgu bilim) desende yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu; 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Konya, İzmir ve İstanbul illerindeki devlet yükseköğretim kurumlarının başlıca akademik birimleri olan fakülte, enstitü ve yüksekokullarda idari pozisyonlarda görev yapan akademisyenlerden oluşmaktadır. Veriler, yüz yüze görüşmeler ile toplanmış olup, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bu araştırmanın sonucunda devlet yükseköğretim kurumlarının akademik birimlerinin yönetiminde idari iş ve işlemlerin önemli bir yer tuttuğu, bu işlemlerin ise büyük oranda ilgili yönetmelik-yönergeler ve Yükseköğretim Kurulu'nun (YÖK) çizdiği çerçeve kapsamında yürütüldüğü görülmektedir. Yönetim konusunda en fazla yaşanan sorunların özellikle bütçe ve personel yetersizliği ile ilgili olduğu anlaşılmaktadır. Son olarak, bazı yöneticiler, mevcut işleyiş içerisinde iyi iletişim kurma, kurumu tanıma ve belirgin görev dağılımı yapmanın yönetim sürecini kolaylaştırdığını belirtmektedirler. Makalenin sonuç kısmında, çalışmanın bulgularına dayalı olarak akademik birimlerin yönetimleri konusunda yaşanan sorunların giderilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
Necmettin Erbakan Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) Koordinatörlüğü
171210011
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Project Number | 171210011 |
Publication Date | April 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |