Eğitim, Covid-19 pandemisinin neden olduğu olumsuzluklardan en fazla etkilenen alanlardan birisi olmuştur. Ülkeler eğitimin kesintiye uğramaması için uzaktan eğitim ile öğrencilere destek olmaya çalışmaktadır. Türkiye'de de benzer durum söz konusu olup Milli Eğitim Bakanlığı hem internet üzerinden eğitim platformunu kullanarak hem de televizyon yayınları ile uzaktan eğitim desteği sağlamaktadır. Diğer ülkelerle karşılaştırıldığında ve eğitim sistemindeki öğrenci sayısı dikkate alındığında Milli Eğitim Bakanlığı uzaktan kitlesel eğitim desteğini başarılı bir şekilde yürütmekte ve sürekli yenilikler ve iyileştirmelerle uzaktan eğitim kalitesini de artırmaktadır. Diğer taraftan, Milli Eğitim Bakanlığı son yıllarda mesleki eğitimi güçlendirmek için çok önemli adımlar atmış ve mesleki eğitim hem öğrenciler ve öğretmenler hem de sektörler açısından daha olumlu bir noktaya ulaşmıştır. Covid-19 salgını ile mücadele günlerinde mesleki eğitim, acil ihtiyaç duyulan tıbbi ve medikal ürünlerin üretilmesine ve dolayısıyla kolayca erişilmesine çok önemli katkı sağlamıştır. Bu çalışmada Türkiye'de mesleki eğitimin mevcut yapısı, dört temel sorun alanı, 2023 Eğitim Vizyonu'ndan sonra mesleki eğitimde yapılan iyileştirmeler ele alınmakta, Covid-19 ile mücadelede mesleki eğitimin katkılarına değinilmekte ve mesleki eğitimin daha fazla güçlendirilmesi için öneriler geliştirilmektedir.
Education is one of the most heavily affected sectors by the negative consequences of the Covid-19 pandemic. Countries make an effort to support their students via distance education solutions and to avoid the interruption of education. The same predicament is experienced by Turkey, where the Ministry of National Education (MoNE) presents the distance education via both its online education platform and television broadcasts. Considering the number of students in Turkey and the situation in other countries, MoNE is observed to have been successfully delivering mass distance education support and increasing the quality of its distance education through continuous innovations and improvements. In addition, MoNE has taken some important steps to strengthen the vocational education and training (VET) system in Turkey, elevating VET to a much more favorable status for students, teachers and various sectors. In the days of struggle with the Covid-19 pandemic in Turkey, VET has made a great contribution to the manufacturing of some urgently needed medical products, ensuring their ready availability. In this study, the current structure and the four major problems of VET in Turkey are discussed, the improvements made in VET after the introduction of Turkey's 2023 Education Vision are reviewed, the contribution of VET to the fight against the Covid-19 pandemic is analyzed, and some suggestions are made on further strengthening the VET system in Turkey.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Inivted Review |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |