Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni Tip Koronavirüs Pandemisi Döneminde Üniversitelerde Uzaktan Eğitim: Lisans Öğrencileri Kapsamında Bir Değerlendirme Çalışması

Year 2020, Volume: 10 Issue: 2, 181 - 192, 01.08.2020
https://doi.org/10.2399/yod.20.730688

Abstract

Aralık 2019'da Çin'in bildirdiği yeni tip Koronavirüs enfeksiyonu (Covid-19) birkaç haftada bütün dünyayı etkileyen bir pandemi boyutunu aldı. Pandemi, ülkelerin başta eğitim kurumları olmak üzere birçok alanda hızlı karar almalarını gerektirdi. Bu kapsamda 16 Mart 2020 tarihinden itibaren Türkiye'de üniversitelerin 2020-2021 bahar dönemini uzaktan eğitimle sürdürmeleri kararı alındı. Bu çalışmada, Türkiye'deki üniversitelerin Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin lisans öğrencilerinin memnuniyetleri incelendi. Çalışmayla bu süreçte karşılaşılan sorunların saptanması ve uzaktan eğitimin geleceğine yönelik farkındalığın artırılması amaçlandı. Survey deseninde tasarlanan çalışma, çevrimiçi (online) örnekleme yöntemlerinde e-posta listesi örnekleme kullanılarak 163 üniversitede (111 devlet ve 52 vakıf) öğrenim gören 17.939 öğrenci üzerinde yürütüldü. Veriler, çalışma kapsamında geliştirilen 5'li Likert, 22 madde ve (i) Yükseköğretim Kurulu Memnuniyeti, (ii) Üniversite ve Fakülte Yönetimi Memnuniyeti, (iii) Dijital İçerik/Öğretim Materyali Memnuniyeti, (iv) Senkron/Canlı Ders/Video Destekli Dersler Memnuniyeti ve (v) Teknik Alt Yapı Memnuniyeti faktörlerinden oluşan 'Uzaktan Eğitim Memnuniyeti Ölçeği' kullanılarak elde edildi. Çalışma verileri; betimsel testler, t-testi ve ANOVA testleri ile analiz edildi. Çalışma sonuçlarına göre öğrencilerin memnuniyetlerini ifade eden faktör puanlarının ortalamaları 3.73 ila 2.63 arasında değişiklik gösterdi. En yüksek memnuniyetin yaşandığı alan 'Yükseköğretim Kurulu Memnuniyeti'; en düşük memnuniyetin yaşandığı iki alan ise 'Üniversite ve Fakülte Yönetimi Memnuniyeti' ve 'Dijital İçerik/Öğretim Materyali Memnuniyeti' olarak saptandı.

References

  • Hamburg, M. (1985). Basic statistics: A modern approach. New York, NY: Harcourt, Brace Jovanovich.
  • Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., … Cao, B. (2020) Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet, 395, 497–506.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2017a). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması. Eskişehir: Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı Yayınları. doi:10.13140/RG.2.2.31233.76641
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2017b). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması [TÜMA-2017]: Rapor özeti. Yükseköğretim Dergisi, 7(2), 132–144.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2018). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması (TÜMA) 2018. Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı (ÜniAr). 5 Nisan 2020 tarihinde <https://www.uniar.net/tuma> adresinden erişildi.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2019). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması (TÜMA) 2019. Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı (ÜniAr). 5 Nisan 2020 tarihinde < https://www.uniar.net/tuma> adresinden erişildi.
  • Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi (2020). Kriz döneminde farklı bir yönetim yaklaşımı raporu. 5 Nisan 2020 tarihinde <www.ahievran.edu.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020a). Basın açıklaması (26.03.2020). 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020b). Eczacılık programlarındaki öğrenciler için alınan karar. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020c). Hemşirelik programlarındaki öğrencilere uzaktan eğitim imkânı. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020d). İntörnlere uygulamalı eğitim kolaylığı. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020e). Koronavirüs (COVID-19) bilgilendirme notu: 1. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020f). Öğrencilere eğitime destek kotası. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020g). Öğretmen adayı öğrencilere müjde. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020h). Uygulamalı eğitimde değişiklik. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020i). Üniversitelerde uygulanacak uzaktan eğitime ilişkin açıklama. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020j). YÖK dersleri platformuna öğrencilerden yoğun ilgi. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020k). Yükseköğretim istatistikleri. 30 Nisan 2020 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020l). Yükseköğretim kurumları sınavı ertelemesi. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • Yuan, J., Li, M., & Lu, Z. K. (2020). Monitoring transmissibility and mortality of COVID-19 in Europe. International Journal of Infectious Diseases, 95, 311–315.

Distance Education at Universities during the Novel Coronavirus Pandemic: An Analysis of Undergraduate Students' Perceptions

Year 2020, Volume: 10 Issue: 2, 181 - 192, 01.08.2020
https://doi.org/10.2399/yod.20.730688

Abstract

The novel Coronavirus infection (Covid-19) reported by China in December 2019 turned into a pandemic in a few weeks, which affects the whole world. All the countries had to act fast in many areas, education being one of the first and most important. With a prompt decision, Turkish universities started delivering spring term courses through distance education as of 16 March 2020. This study examined the satisfaction levels of undergraduate students regarding the distance education practices during the Covid-19 pandemic. The aim of the study was to identify the problems encountered during this period and to raise awareness about the future of distance education. The survey design was employed in the study, and it was carried out on 17,939 students studying at 163 universities (111 public & 52 foundation) through e-mail sampling. The data were gathered using the 'Distance Education Satisfaction Scale' (DESS), which was developed specifically for this study. The DESS is a five-point Likert type scale with 22 items. The DESS has 5 sub-scales: (i) Satisfaction with the Council of Higher Education, (ii) Satisfaction with the University and Faculty Management, (iii) Satisfaction with the Digital Content/Instructional Materials, (iv) Satisfaction with the Synchronous/Live Lessons/Video Supported Lessons, and (v) Satisfaction with the Technical Infrastructure. The data gathered in the study was analyzed using descriptive analysis, t-test, and ANOVA. The results revealed that the mean scores of the factors indicating student satisfaction ranged from 3.73 to 2.63. The dimension students are most satisfied with is the 'Satisfaction with the Higher Education Council'; and the two dimensions students are the least satisfied with are the 'Satisfaction with the University and Faculty Management' and 'Satisfaction with the Digital Content/Instructional Materials'.

References

  • Hamburg, M. (1985). Basic statistics: A modern approach. New York, NY: Harcourt, Brace Jovanovich.
  • Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., … Cao, B. (2020) Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet, 395, 497–506.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2017a). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması. Eskişehir: Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı Yayınları. doi:10.13140/RG.2.2.31233.76641
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2017b). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması [TÜMA-2017]: Rapor özeti. Yükseköğretim Dergisi, 7(2), 132–144.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2018). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması (TÜMA) 2018. Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı (ÜniAr). 5 Nisan 2020 tarihinde <https://www.uniar.net/tuma> adresinden erişildi.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2019). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması (TÜMA) 2019. Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı (ÜniAr). 5 Nisan 2020 tarihinde < https://www.uniar.net/tuma> adresinden erişildi.
  • Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi (2020). Kriz döneminde farklı bir yönetim yaklaşımı raporu. 5 Nisan 2020 tarihinde <www.ahievran.edu.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020a). Basın açıklaması (26.03.2020). 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020b). Eczacılık programlarındaki öğrenciler için alınan karar. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020c). Hemşirelik programlarındaki öğrencilere uzaktan eğitim imkânı. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020d). İntörnlere uygulamalı eğitim kolaylığı. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020e). Koronavirüs (COVID-19) bilgilendirme notu: 1. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020f). Öğrencilere eğitime destek kotası. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020g). Öğretmen adayı öğrencilere müjde. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020h). Uygulamalı eğitimde değişiklik. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020i). Üniversitelerde uygulanacak uzaktan eğitime ilişkin açıklama. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020j). YÖK dersleri platformuna öğrencilerden yoğun ilgi. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020k). Yükseköğretim istatistikleri. 30 Nisan 2020 tarihinde <https://istatistik.yok.gov.tr/> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020l). Yükseköğretim kurumları sınavı ertelemesi. 30 Nisan 2020 tarihinde <www.yok.gov.tr> adresinden erişildi.
  • Yuan, J., Li, M., & Lu, Z. K. (2020). Monitoring transmissibility and mortality of COVID-19 in Europe. International Journal of Infectious Diseases, 95, 311–315.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Engin Karadağ This is me 0000-0002-9723-3833

Cemil Yucel 0000-0003-4183-8136

Publication Date August 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Karadağ, E., & Yucel, C. (2020). Yeni Tip Koronavirüs Pandemisi Döneminde Üniversitelerde Uzaktan Eğitim: Lisans Öğrencileri Kapsamında Bir Değerlendirme Çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192. https://doi.org/10.2399/yod.20.730688

Cited By













Online Çalgı Eğitiminde Değerlendirme
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.15869/itobiad.1264388








































Pandemi döneminde uzaktan eğitim memnuniyetini etkileyen faktörler
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.780189















































































Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.