Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Salgını Dönemindeki Uzaktan Eğitim Deneyimine Yönelik Algıları

Year 2021, Volume: 11 Issue: 2 Pt 1, 309 - 320, 01.08.2021
https://doi.org/10.2399/yod.20.744889

Abstract

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin Covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim deneyimlerine ilişkin değerlendirmelerini ortaya çıkarmaktır. Tarama çalışması deseninde tasarlanan bu çalışma kapsamında çevrimiçi örnekleme tekniği kullanılarak 26 Nisan 2020 - 6 Mayıs 2020 tarihleri arasında Türkiye'nin her coğrafi bölgesindeki farklı üniversitelerden 3861 üniversite öğrencisinden çevrimiçi ortamda veri toplanmıştır. Çalışma kapsamında, öğrencilerin uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri betimsel analizlerle sunulmuştur. Sonrasında, uzaktan eğitime odaklanma zorluğunda etkili olan değişkenlerin ki-kare testlerini içeren çapraz tablolar ile birlikte uzaktan eğitimin verimliliğini değerlendirmede etkili olan faktörlere ilişkin regresyon analizi sunulmuştur. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun uzaktan eğitime odaklanma zorluğu yaşadıkları ve bunun cinsiyet, evde egzersiz yapma sıklığı ve üniversite türü ile ilişkili olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin, uzaktan eğitimin verimliliğini değerlendirmede etkili olan faktörler arasında yaş, ailenin sosyo-ekonomik durumu, üniversite türü, aileyle birlikte yaşam, odaklanma sorunu, fiziksel aktivite sıklığı ve Covid-19'un negatif psikolojik etkileri yer almıştır.

Thanks

Çalışmanın anket sorularının hazırlanması sürecindeki katkılarından dolayı Doç. Dr. Senem Ertan’a; çalışmanın son halini okuyup katkı sunan Ecenur Alper ve Aysima Çalışan’a teşekkür ederim.

References

  • Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students’ perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45–51.
  • Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113–115.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T., & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330–345.
  • Berry, G. R. (2018). Learning from the learners: Student perception of the online classroom. The Quarterly Review of Distance Education, 19(3), 39–56.
  • Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı 26 uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26–50.
  • Braun, V., Clarke, V., Boulton, E., Davey, L., & McEvoy, C. (2020). The online survey as a qualitative research tool. International Journal of Social Research Methodology, doi:10.1080/13645579.2020.1805550
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11–53.
  • Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., ... Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning ve Teaching, 3(1), 9–28.
  • Eom, S. B., & Wen, H. J. (2006). The determinants of students’ perceived learning outcomes and satisfaction in university online education: An empirical investigation. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 4(2), 215–235.
  • Eygü, H., & Karaman, S. (2013). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36–59.
  • Gillis, A., & Krull, L. M. (2020). COVID-19 remote learning transition in spring 2020: Class structures, student perceptions, and inequality in college courses. Teaching Sociology, 43(4), 283–299.
  • Gök, T. (2015). The evaluations of the college students’ perceptions on distance education from the point of the technical and educational factors. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 16(2), 84–93.
  • Gökçe, B. (2018). Toplumsal bilimlerde araştırma. Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hannay, M., & Newvine, T. (2006). Perceptions of distance learning: A comparison of online and traditional learning. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 2(1), 1–11.
  • Horzum, M. B. (2015). Interaction, structure, social presence, and satisfaction in online learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(3), 505–512.
  • Husky, M. M., Kovess-Masfety, V., & Swendsen, J. D. (2020). Stress and anxiety among university students in France during Covid-19 mandatory confinement. Comprehensive Psychiatry, 102, Article 152191.
  • Islam, A., Barna, S. D., Raihan, H., Khan, N. A., & Hossain, T. (2020). Depression and anxiety among university students during the COVID-19 pandemic in Bangladesh: A web-based cross-sectional survey. PLoS One, 15(8), e0238162.
  • Kandemir, O. (2014). Türkiye’de yükseköğretim düzeyinde uzaktan eğitim uygulamaları: Eğitimde fırsat eşitliği ve ekonomik kalkınma. Turkish Studies, 9(5), 1155–1176.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Kırali, F. N., & Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 30, 55–83.
  • Liu, F., Sulpizio, S., Kornpetpanee, S., & Job, R. (2017). It takes biking to learn: Physical activity improves learning a second language. PLoS One, 12(5), e0177624.
  • Martin, F,. & Bolliger, D.U. (2018). Engagement matters: Student perceptions on the importance of engagement strategies in the online learning environment. Online Learning 22(1), 205–222.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. F., & Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 595–605.
  • Ratey, J. J., & Hagerman, E. (2013). Spark: The revolutionary new science of exercise and the brain. New York, NY: Little, Brown Spark.
  • Ratey, J. J., & Loehr, J. E. (2011). The positive impact of physical activity on cognition during adulthood: A review of underlying mechanisms, evidence and recommendations. Reviews in the Neurosciences, 22(2), 171–185.
  • Rogowska, A. M., KuÊnierz, C., & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during Covid-19 pandemic in polish sample of universtiy students. Psychology Research and Behavior Management, 13, 797–811.
  • Sahin, I., & Shelley, M. (2008). Considering students’ perceptions: The distance education student satisfaction model. Educational Technology and Society, 11(3), 216–223.
  • Sohrabi, C., Alsafi, Z., O’Neill, N., Khan, M., Kerwan, A., Al-Jabir A., … Agha, R. (2020). World Health Organization declares global emergency: A review of the 2019 novel coronavirus (COVID-19). International Journal of Surgery, 76, 71–76.
  • Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the Covid-19 pandemic: The Philippine context. Pedagogical Research, 5(4), em0063.
  • Tricker, T., Rangecroft, M., Long, P., & Gilroy, P. (2001). Evaluating distance education courses: The student perception. Assessment and Evaluation in Higher Education, 26(2), 165–177.
  • UNESCO (2020). Teacher Task Force calls to support 63 million teachers touched by the COVID-19 crisis. Erişim adresi https://en.unesco.org/ news/teacher-task-force-calls-support-63-million-teachers-touched-covid-19-crisis (20 Mayıs 2020).
  • Wang, C. (2020). The impact of COVID-19 on anxiety in Chinese university students. Frontiers in Psychology, 11, 1168.
  • Worldometers (2020). Covid-19 Coronavirus pandemic statistics. Erişim adresi https://www.worldometers.info/coronavirus/ (13 Aralık 2020).
  • Yamamoto, G. T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25–34.
  • YÖK (2020a). Koronavirüs (Covid-19) bilgilendirme notu: 1. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020b). YÖK Başkanı Saraç üniversitelerde verilecek olan uzaktan eğitime ilişkin açıklama yaptı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020c). YÖK dersleri platformu öğrencilerin erişimine açıldı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinDuyurusu/2020/ yok-dersleri-platformu-erisime-acildi.pdf (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020d). Başkan Saraç’tan üniversitelerdeki uzaktan eğitim süreci ve YKS’nin yeni tarihine ilişkin basın açıklaması. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/YKS%20Ertelenmesi%20Bas%C4%B1n%20A%C3%A7%C4%B1klamas%C4%B1.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020e). YÖK’ten üniversite öğrencileri için kayıt dondurma ve erteleme hakkı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/ erteleme-ve-kayit-dondurma-hakki.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020f). YÖK istatistikleri. Erişim adresi https://istatistik.yok.gov.tr/ (20 Mayıs 2020).

University Students' Perceptions of their Distance Education Experience during the Covid-19 Pandemic

Year 2021, Volume: 11 Issue: 2 Pt 1, 309 - 320, 01.08.2021
https://doi.org/10.2399/yod.20.744889

Abstract

The aim of this study is to reveal university students' views of distance education delivered during the Covid-19 pandemic. This quantitative study designed as an online survey research collected data from 3861 university students from different universities in each geographical region of Turkey between April 26, 2020 and May 6, 2020. Student views of distance education are presented with descriptive analyses. Next, cross tables containing chi-square tests of the variables that affect the difficulty of focusing on distance education along with the regression analysis of the factors influencing the evaluation of the effectiveness of distance education are presented. It was found that the majority of the students have difficulty focusing on distance education, which is related to gender, frequency of physical activity at home, university type, and their majors. The factors that affect students' perceptions of the effectiveness of distance education include age, socio-economic status of their family, staying with the family during the pandemic, difficulties in focusing, frequency of physical activity, and negative psychological effects of Covid-19.

References

  • Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students’ perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45–51.
  • Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113–115.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T., & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330–345.
  • Berry, G. R. (2018). Learning from the learners: Student perception of the online classroom. The Quarterly Review of Distance Education, 19(3), 39–56.
  • Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı 26 uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26–50.
  • Braun, V., Clarke, V., Boulton, E., Davey, L., & McEvoy, C. (2020). The online survey as a qualitative research tool. International Journal of Social Research Methodology, doi:10.1080/13645579.2020.1805550
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11–53.
  • Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., ... Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning ve Teaching, 3(1), 9–28.
  • Eom, S. B., & Wen, H. J. (2006). The determinants of students’ perceived learning outcomes and satisfaction in university online education: An empirical investigation. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 4(2), 215–235.
  • Eygü, H., & Karaman, S. (2013). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36–59.
  • Gillis, A., & Krull, L. M. (2020). COVID-19 remote learning transition in spring 2020: Class structures, student perceptions, and inequality in college courses. Teaching Sociology, 43(4), 283–299.
  • Gök, T. (2015). The evaluations of the college students’ perceptions on distance education from the point of the technical and educational factors. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 16(2), 84–93.
  • Gökçe, B. (2018). Toplumsal bilimlerde araştırma. Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hannay, M., & Newvine, T. (2006). Perceptions of distance learning: A comparison of online and traditional learning. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 2(1), 1–11.
  • Horzum, M. B. (2015). Interaction, structure, social presence, and satisfaction in online learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(3), 505–512.
  • Husky, M. M., Kovess-Masfety, V., & Swendsen, J. D. (2020). Stress and anxiety among university students in France during Covid-19 mandatory confinement. Comprehensive Psychiatry, 102, Article 152191.
  • Islam, A., Barna, S. D., Raihan, H., Khan, N. A., & Hossain, T. (2020). Depression and anxiety among university students during the COVID-19 pandemic in Bangladesh: A web-based cross-sectional survey. PLoS One, 15(8), e0238162.
  • Kandemir, O. (2014). Türkiye’de yükseköğretim düzeyinde uzaktan eğitim uygulamaları: Eğitimde fırsat eşitliği ve ekonomik kalkınma. Turkish Studies, 9(5), 1155–1176.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Kırali, F. N., & Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 30, 55–83.
  • Liu, F., Sulpizio, S., Kornpetpanee, S., & Job, R. (2017). It takes biking to learn: Physical activity improves learning a second language. PLoS One, 12(5), e0177624.
  • Martin, F,. & Bolliger, D.U. (2018). Engagement matters: Student perceptions on the importance of engagement strategies in the online learning environment. Online Learning 22(1), 205–222.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. F., & Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 595–605.
  • Ratey, J. J., & Hagerman, E. (2013). Spark: The revolutionary new science of exercise and the brain. New York, NY: Little, Brown Spark.
  • Ratey, J. J., & Loehr, J. E. (2011). The positive impact of physical activity on cognition during adulthood: A review of underlying mechanisms, evidence and recommendations. Reviews in the Neurosciences, 22(2), 171–185.
  • Rogowska, A. M., KuÊnierz, C., & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during Covid-19 pandemic in polish sample of universtiy students. Psychology Research and Behavior Management, 13, 797–811.
  • Sahin, I., & Shelley, M. (2008). Considering students’ perceptions: The distance education student satisfaction model. Educational Technology and Society, 11(3), 216–223.
  • Sohrabi, C., Alsafi, Z., O’Neill, N., Khan, M., Kerwan, A., Al-Jabir A., … Agha, R. (2020). World Health Organization declares global emergency: A review of the 2019 novel coronavirus (COVID-19). International Journal of Surgery, 76, 71–76.
  • Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the Covid-19 pandemic: The Philippine context. Pedagogical Research, 5(4), em0063.
  • Tricker, T., Rangecroft, M., Long, P., & Gilroy, P. (2001). Evaluating distance education courses: The student perception. Assessment and Evaluation in Higher Education, 26(2), 165–177.
  • UNESCO (2020). Teacher Task Force calls to support 63 million teachers touched by the COVID-19 crisis. Erişim adresi https://en.unesco.org/ news/teacher-task-force-calls-support-63-million-teachers-touched-covid-19-crisis (20 Mayıs 2020).
  • Wang, C. (2020). The impact of COVID-19 on anxiety in Chinese university students. Frontiers in Psychology, 11, 1168.
  • Worldometers (2020). Covid-19 Coronavirus pandemic statistics. Erişim adresi https://www.worldometers.info/coronavirus/ (13 Aralık 2020).
  • Yamamoto, G. T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25–34.
  • YÖK (2020a). Koronavirüs (Covid-19) bilgilendirme notu: 1. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020b). YÖK Başkanı Saraç üniversitelerde verilecek olan uzaktan eğitime ilişkin açıklama yaptı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020c). YÖK dersleri platformu öğrencilerin erişimine açıldı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinDuyurusu/2020/ yok-dersleri-platformu-erisime-acildi.pdf (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020d). Başkan Saraç’tan üniversitelerdeki uzaktan eğitim süreci ve YKS’nin yeni tarihine ilişkin basın açıklaması. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/YKS%20Ertelenmesi%20Bas%C4%B1n%20A%C3%A7%C4%B1klamas%C4%B1.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020e). YÖK’ten üniversite öğrencileri için kayıt dondurma ve erteleme hakkı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/ erteleme-ve-kayit-dondurma-hakki.aspx (20 Mayıs 2020).
  • YÖK (2020f). YÖK istatistikleri. Erişim adresi https://istatistik.yok.gov.tr/ (20 Mayıs 2020).
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Gökhan Savaş 0000-0002-0681-0229

Publication Date August 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 Pt 1

Cite

APA Savaş, G. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Salgını Dönemindeki Uzaktan Eğitim Deneyimine Yönelik Algıları. Yükseköğretim Dergisi, 11(2 Pt 1), 309-320. https://doi.org/10.2399/yod.20.744889

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.