Bu çalışmanın amacı; öğretim elemanlarının akademik entelektüel liderlik algılarının, onların örgütsel destek ve örgütsel vatandaşlık algılarını etkilediği şeklinde oluşturulan teorik modeli test etmektir. Bu genel amaç doğrultusunda öğretim elemanlarının akademik entelektüel liderlik algılarının, onların örgütsel destek ve örgütsel vatandaşlık algılarını etkileyip etkilemediği sınanmıştır. Çalışma nedensel desende tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, İç Anadolu, Ege, Karadeniz ve Doğu Anadolu bölgelerinden kolay örnekleme ile seçilen 13 üniversitede görev yapan 731 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırma verileri 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Akademik Entelektüel Liderlik Ölçeği, Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği ve Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ortalama, standart sapma, korelasyon analizi ve modelin test edilmesinde path analizinden yararlanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre öğretim elemanlarının akademik entelektüel liderlik algıları, onların örgütsel destek (γ=.24) ve örgütsel vatandaşlık (γ=.38) algılarını olumlu yönde etkilemektedir. Çalışmada sonuçlar ilgili alanyazın çerçevesinde tartışılmaya çalışılmış; uygulayıcılara, politika yapıcılara ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur.
Akademik entelektüel liderlik algılanan örgütsel destek entelektüel liderlik liderlik örgütsel vatandaşlık
The aim of this study is to test the theoretical model which hypothesizes that academics' academic intellectual leadership affects their perceptions of perceived organizational support and organizational citizenship. In line with this general purpose, it was determined whether the perceptions of academics' intellectual leadership affect their perceptions of perceived organizational support and organizational citizenship. The causal design was used in the study. The sample population of the study is composed of 731 academics working in 13 universities selected by convenience sampling from the Central Anatolia, Aegean, Black Sea and East Anatolia regions of Turkey. The data were collected with Academic Intellectual Leadership Scale, Perceived Organizational Support Scale, and Organizational Citizenship Scale in the 2018-2019 academic year. Mean, standard deviance, and correlation analysis were used for the analysis of the descriptive data, and path analysis was used to test the theoretical model. The findings show that academics' academic intellectual leadership perceptions positively effect their perceptions of perceived organizational support (γ=.24) and organizational citizenship (γ=.38). The results were discussed in light of the relevant literature and suggestions were made to the practitioners, policy makers, and researchers.
Academic intellectual leadership inctellectual leadership leadership organization citizenship perceived organizational support
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 Pt 2 |