Research Article
BibTex RIS Cite

Yükseköğretime Covid-19 Bulaşınca: Salgın Sürecinde Öğrenci ve Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Deneyimleri Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2022, Volume: 12 Issue: 1, 102 - 121, 30.04.2022
https://doi.org/10.2399/yod.21.816132

Abstract

Covid-19 salgını sürecinde, eğitim ve sağlık sektörü başta olmak üzere birçok sektörde daha önce deneyimlenmemiş yenilikler ile tanışılmıştır. Salgının en çok etkilediği alanlardan biri de yükseköğretim olmuştur. Araştırmada, Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında gerçekleşen uzaktan eğitim faaliyetlerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, Türkiye’deki 10 ayrı üniversitede görev yapan ve salgın sürecinde uzaktan eğitim verme tecrübesi yaşamış 46 akademisyen ile uzaktan eğitim yoluyla öğrenim gören 115 öğrencinin, oluşturulan bir soru formu vasıtasıyla uzaktan eğitim tecrübeleri sorgulanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseninin benimsendiği araştırmada, elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda ulaşılan bulgular, uzaktan eğitim modelinin bünyesinde uygulamaya yönelik çeşitli zorluklar içermesi yanında, avantajlar da barındırdığını göstermektedir. Deneyimlenen süreçten elde edilen sonuçlar doğrultusunda, uzaktan eğitimle ilgili eksiklikler tespit edilip iyileştirmeler yapılarak sistemin daha iyi hale getirilebileceği öngörülmektedir.

References

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 92–97.
  • Akca, M. (2020). COVID-19’un havacılık sektörüne etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 45–64.
  • Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M., & Yıldız, M. (2020). Covid-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumları. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1–9.
  • Almarzooq, Z., Lopes, M., & Kochar, A. (2020). Virtual learning during the COVID-19 pandemic: A disruptive technology in graduate medical education. Journal of the American College of Cardiology, 75(20), 2635–2638.
  • Bircan, H., Eleroğlu, H., Arslan, R., & Ersoy, M. (2018). Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin uzaktan eğitimde sunulan derslere yönelik bakış açısı. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 91–100.
  • Brooks, S. K., Smith, L. E., Webster, R. K., Weston, D., Woodl, L., Hall, I., & Rubin, G. J. (2020). The impact of unplanned school closure on children’s social contact: Rapid evidence review. Euro Surveilliance, 25(13).
  • Cook, D. A., & Dupras, D. M. (2004). A practical guide to developing effective web-based learning. Journal of General Internal Medicine 19(6), 698–707.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). New York, NY: Sage.
  • Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 1–6.
  • Dikmen, S., & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78–98.
  • Ergüney, M. (2015). Uzaktan eğitimin geleceği MOOC (massive open online course). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 15–22.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125–133.
  • Gewin, V. (2020). Five tips for moving teaching online as COVID-19 takes hold. Nature, 580(7802), 295–296.
  • Gündüzalp, S., & Şener, G. (2018). Üniversitelerde dijital dönüşüm. 1. Anadolu Uluslararası Multi Disipliner Çalışmalar Kongresi, 28–29 Aralık 2018, Diyarbakır.
  • Hava, K. (2019). Öğretim üyelerinin öğrenme ortamlarında yeni teknolojileri kullanma düzeyinin belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 165–181.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Kaya, M., Çitil Akyol, C., Özbek, R., & Pepeler, E. (2017). Lisansüstü eğitim programlarında uzaktan eğitim uygulamasına yönelik eğitim bilimleri bölümü akademisyenlerinin görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 16, 1616–1627.
  • Kayaduman, H., & Demirel, T. (2019). Investigating the concerns of first-time distance education instructors. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(5), 85–103.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283–289.
  • Kurnaz, E., & Serçemeli, M. (2020). Covid-19 pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 3, 262–288.
  • Kürtüncü, M., & Kurt, A. (2020). Problems experienced by nursing students about distance education in the period of COVID-19 pandemic. Journal of Eurasian Social and Economic Research, 7(5), 66–77.
  • Linney, S. (2020). How is COVID-19 shaping the higher education sector? Erişim adresi: https://www.qs.com/how-is-covid-19-shaping-the-higher-education-sector/ (10 Haziran 2020)
  • Muhirwa, J. M. (2009). Teaching and learning against all odds: A video-based study of learner-to-instructor interaction in international distance education. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(4), 1–24.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Sarı, E., & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49–63.
  • Serçemeli, M., & Kurnaz, E. (2020). Covid-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40–53.
  • Tam, G., & El-Azar, D. (2020). 3 ways the coronavirus pandemic could reshape education. World Economic Forum. Erişim adresi: https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay/ (8 Haziran 2021).
  • Thach, E. C., & Murphy, K. L. (1995). Competencies for distance education professionals. Education Technology Research and Development, 43(1), 57–59.
  • Tuncer, M., & Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125–144.
  • UNESCO (2020). COVID-19 educational disruption and response. Erişim adresi: https://en.unesco.org/news/covid-19-educational-disruption-and-response (8 Haziran 2020).
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yamamoto, G. T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25–34.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. A. (2020). Yükseköğretim kurumlarında Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15–20.
  • Yükseköğretim Kurulu (2020). Koronavirüs (Covid-19) bilgilendirme notu: 1. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/sayfalar/haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx (8 Haziran 2020).
  • Zhou, L., Shanshan, W., Zhou, M., & Li, F. (2020). ‘School’s out, but class’ on’, the largest online education in the world today: Taking China’s practical exploration during the COVID-19 epidemic prevention and control as an example. Best Evidence in Chinese Education, 4(2), 501–519.

When Higher Education is Infected by Covid-19: An Analysis of the Experiences of Students and Academics in Distance Learning Activities during the Pandemic

Year 2022, Volume: 12 Issue: 1, 102 - 121, 30.04.2022
https://doi.org/10.2399/yod.21.816132

Abstract

During the Covid-19 pandemic, many sectors, especially the education and health sector, have encountered new urgencies that they had never experienced before. One domain most affected by the pandemic has been higher education. This study aims to evaluate the distance education activities that have occurred at higher education institutions in Turkey during the pandemic. The distance education experiences of 46 academics and 115 students of 10 universities in Turkey during the pandemic were surveyed through a question form. A qualitative research method, phenomenology, was adopted and the data were analyzed using the content analysis technique. The findings show that the distance education model presents both practical difficulties and advantages. The system can be improved by considering the results obtained from the experiences and detecting the deficiencies of distance education.

References

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 92–97.
  • Akca, M. (2020). COVID-19’un havacılık sektörüne etkisi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 45–64.
  • Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M., & Yıldız, M. (2020). Covid-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumları. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1–9.
  • Almarzooq, Z., Lopes, M., & Kochar, A. (2020). Virtual learning during the COVID-19 pandemic: A disruptive technology in graduate medical education. Journal of the American College of Cardiology, 75(20), 2635–2638.
  • Bircan, H., Eleroğlu, H., Arslan, R., & Ersoy, M. (2018). Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin uzaktan eğitimde sunulan derslere yönelik bakış açısı. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 91–100.
  • Brooks, S. K., Smith, L. E., Webster, R. K., Weston, D., Woodl, L., Hall, I., & Rubin, G. J. (2020). The impact of unplanned school closure on children’s social contact: Rapid evidence review. Euro Surveilliance, 25(13).
  • Cook, D. A., & Dupras, D. M. (2004). A practical guide to developing effective web-based learning. Journal of General Internal Medicine 19(6), 698–707.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). New York, NY: Sage.
  • Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 1–6.
  • Dikmen, S., & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78–98.
  • Ergüney, M. (2015). Uzaktan eğitimin geleceği MOOC (massive open online course). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 15–22.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125–133.
  • Gewin, V. (2020). Five tips for moving teaching online as COVID-19 takes hold. Nature, 580(7802), 295–296.
  • Gündüzalp, S., & Şener, G. (2018). Üniversitelerde dijital dönüşüm. 1. Anadolu Uluslararası Multi Disipliner Çalışmalar Kongresi, 28–29 Aralık 2018, Diyarbakır.
  • Hava, K. (2019). Öğretim üyelerinin öğrenme ortamlarında yeni teknolojileri kullanma düzeyinin belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 165–181.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Kaya, M., Çitil Akyol, C., Özbek, R., & Pepeler, E. (2017). Lisansüstü eğitim programlarında uzaktan eğitim uygulamasına yönelik eğitim bilimleri bölümü akademisyenlerinin görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 16, 1616–1627.
  • Kayaduman, H., & Demirel, T. (2019). Investigating the concerns of first-time distance education instructors. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(5), 85–103.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283–289.
  • Kurnaz, E., & Serçemeli, M. (2020). Covid-19 pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 3, 262–288.
  • Kürtüncü, M., & Kurt, A. (2020). Problems experienced by nursing students about distance education in the period of COVID-19 pandemic. Journal of Eurasian Social and Economic Research, 7(5), 66–77.
  • Linney, S. (2020). How is COVID-19 shaping the higher education sector? Erişim adresi: https://www.qs.com/how-is-covid-19-shaping-the-higher-education-sector/ (10 Haziran 2020)
  • Muhirwa, J. M. (2009). Teaching and learning against all odds: A video-based study of learner-to-instructor interaction in international distance education. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(4), 1–24.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Sarı, E., & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49–63.
  • Serçemeli, M., & Kurnaz, E. (2020). Covid-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40–53.
  • Tam, G., & El-Azar, D. (2020). 3 ways the coronavirus pandemic could reshape education. World Economic Forum. Erişim adresi: https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay/ (8 Haziran 2021).
  • Thach, E. C., & Murphy, K. L. (1995). Competencies for distance education professionals. Education Technology Research and Development, 43(1), 57–59.
  • Tuncer, M., & Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125–144.
  • UNESCO (2020). COVID-19 educational disruption and response. Erişim adresi: https://en.unesco.org/news/covid-19-educational-disruption-and-response (8 Haziran 2020).
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yamamoto, G. T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25–34.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. A. (2020). Yükseköğretim kurumlarında Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15–20.
  • Yükseköğretim Kurulu (2020). Koronavirüs (Covid-19) bilgilendirme notu: 1. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/sayfalar/haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx (8 Haziran 2020).
  • Zhou, L., Shanshan, W., Zhou, M., & Li, F. (2020). ‘School’s out, but class’ on’, the largest online education in the world today: Taking China’s practical exploration during the COVID-19 epidemic prevention and control as an example. Best Evidence in Chinese Education, 4(2), 501–519.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Şayan Berber 0000-0002-7897-7335

Meltem Akca 0000-0001-5544-5929

Mübeyyen Tepe Küçükoğlu 0000-0002-3717-4165

Publication Date April 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Berber, Ş., Akca, M., & Tepe Küçükoğlu, M. (2022). Yükseköğretime Covid-19 Bulaşınca: Salgın Sürecinde Öğrenci ve Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Deneyimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Yükseköğretim Dergisi, 12(1), 102-121. https://doi.org/10.2399/yod.21.816132

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher




112 Vedat Dalokay Street, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye

3415434156  34153 34146 34148 34155 34157 3415834160

Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors agree to transfer all publication rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal, upon acceptance of their manuscript for publication. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.