Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerinin Türk Kimliği ve Vatandaşlığı ile İlgili Algı ve Deneyimleri

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 245 - 256, 31.08.2022
https://doi.org/10.2399/yod.20.736918

Abstract

Göç olgusu, birey ve toplumların coğrafi hareketlilik kapsamında, sosyal, ekonomik, siyasi veya doğal nedenlerden kaynaklı yer değişimini ifade eder. Bu çalışmada, Türkiye’ye yükseköğrenim görmek amacıyla gelen göçmenlerin deneyimlerine yer verilmiştir. Bu deneyimler; kimlik, aidiyet, vatandaşlık ve uyum alanında yapılandırılmıştır. Çalışmaya Asya, Afrika, Ortadoğu ve Avrupa ülkelerinden Isparta ve Bursa’ya gelen ve eğitimlerine devam eden 40 üniversite öğrencisi katılımcı olarak dâhil edilmiştir. Bu katılımcıların 26’sı kadın 14’ü erkektir. Katılımcılara, kimlik, aidiyet, vatandaşlık ve sosyal katılımları ile ilgili fenomonolojik desende yüz yüze gerçekleştirilen görüşmelerle sorular sorulmuştur. Bu sorulardan tematik analiz yöntemi ile kategoriler elde edilmiştir. Katılımcıların tamamı kendilerini Türkiye’ye ait hissetmekte zorlanmadıklarını, yalnızca bu aidiyetin yaşamlarındaki unsurlarda farklı olduğunu ve ülkelerine dönme konusunda tereddüt etmediklerini belirtmişlerdir. Bu çalışmada uyum ve aidiyet konusunda dil ve din iki önemli unsur olarak görülmektedir. Araştırmada yabancı uyruklu göçmenlerin kimlik, uyum, aidiyet ve nihayetinde vatandaşlıkla ilgili deneyimlerinin birbirinden bağımsız olmadığı ancak tarihsel ve kültürel sebeplere bağlı olarak etnik değişimler geçirdiği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Adıgüzel, Y. (2018). Göç sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Akdemir, A. (2004). Küreselleşme ve kültürel kimlik sorunu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 43–50.
  • Akhan, I. U. & Batmaz, M. (2015). Bulgaristan’dan Türkiye’ye gelen göçmenlerin yaşam profillerinin memnuniyet durumlarına etkisi. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, (75), 23–42.
  • Akhtar, S. (2018). Göç ve kimlik. İstanbul: Sfenks Yayınları.
  • Akıncı, M. A. (2014). Fransa’daki Türk göçmenlerinin etnik ve dinî kimlik algıları. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, (70), 29–58.
  • Aliyev, R., & Öğülmüş, S. (2015). Türkiye’deki yabancı uyruklu öğrencilerin kültürlerarası etkileşim algısının incelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 4(12), 49–71.
  • Aykan, B. (2018). Kültürel miras hakkı: Kültürel mirasa insan hakları temelli güncel yaklaşımlar. Alternatif Politika, 10(2), 231–252.
  • Barthram, D., Monforte, P., & Poros, M. (2017). Göç meselesinde temel kavramlar (I. Ağabeyoğlu Tuncay, Çev.). Ankara: Hece Yayınları.
  • Benhabib, S. (2006). Ötekilerin hakları: Yabancılar, yerliler, vatandaşlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bilgili, H. (2016). İnönü Üniversitesi’nde yabancı uyruklu öğrenci olmak: Etnografik bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Boscom, W. R. (2003). Halk bilimi (folklor) ve antropoloji. G. Eker, M. Ekici, Ö. Oğuz, & N. Özdemir (Çev. Ed.), Halkbiliminde kuramlar ve yaklaşımlar içinde (s. 451–468). Ankara: Milli Folklor Yayınları.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2019). Psikolojide tematik analizin kullanımı. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 873–898.
  • Chambers, I. (2014). Göç, kültür, kimlik (İ. Türkmen, & M. Beşikçi, Çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çevirme, H. (2012). Türkçe ve Türk kültürü dersi üzerine bir araştırma: Bremen örneği”. Türkçe’nin eğitimi-öğretimi üzerine yazılar. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Düzgün, Ş. A. (1997). Din, birey ve toplum. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kadıoğlu, A. (2012). Vatandaşlığın dönüşümü: Üyelikten haklara. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kılıçbay, M. A. (2007). Kimlikler okyanusu. Doğu Batı Dergisi (Kimlikler), 23, 161–168.
  • Koydemir, S., & Schütz, A. (2015). Almanya’daki Türk göçmenlerde yaşam doyumu: Kültürel kimlik ve benlik kurgularının rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(42), 208–220.
  • Kymlica, W. (2011). Çok kültürlü yurttaşlık: Azınlık haklarının liberal teorisi (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Leca, J. (1998). Bireycilik ve yurttaşlık. Dersimiz yurttaşlık (B. Etienne, & D. Borne, Derl.). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Malinowsky, B. (1990). İnsan ve kültür (F. Gümüş, Çev.). Ankara: Verso Yayınları.
  • Morva, O. (2015). Öznelerarası bir iletişim süreci olarak kültürel vatandaşlık. Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1(2), 133–152.
  • Oğuz, M. Ö. (2013). Somut olmayan kültürel mirasın geleceği. Ankara: Geleneksel Yayınları.
  • Ölçer Ö. E. (2017). İnsanlar, gezegen ve refah için bir eylem planı: Somut olmayan kültürel miras ve 2030 sürdürülebilir kalkınma hedeflerine eleştirel yaklaşım. Milli Folklor Dergisi, 29(116), 18–30.
  • Parekh, B. (2014). Kimliğin mantığı. F. Mollaer (Ed.), Kimlik politikaları: Tanınma özdeşlik, farklılık içinde (s. 53–78). Ankara: Doğu Batı Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Phinney, J. (1990). Ethnic identity in adolescents and adults: A review of research. Psychological Bulletin, 108(3), 499–514.
  • Poyraz, T., & Güler, A. (2019). Ahıska kimliğinin göç sürecinde inşası: Amerika’ya göç eden Ahıska Türkleri. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 91, 187–216.
  • Schnapper, D. (1995). Yurttaşlar cemaati: Modern ulus fikrine dair (Ö. Okur, Çev.). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Smith, A. D. (2002). Ulusların etnik kökeni (S. Bayramoğlu, & H. Kendir, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Sözer, M. A. (2019). Göç, toplumsal uyum ve aidiyet. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 418–43.
  • Takır, A., & Özerem, A. (2019). Göçle gelen yabancı uyruklu öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlar. Folklor/Edebiyat, 25(97–1), 659–678.
  • Tanrıkulu, M. (2018). Coğrafya ve kültür. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Tezcan, M. (2000). Dış göç ve eğitim. Ankara: Anı Yayınları.
  • Usborne, E., & Sablonnière, R. (2014). Understanding my culture means understanding myself: The function of cultural identity clarity for personal identity clarity and personal psychological well-being. Journal for the Theory of Social Behaviour, 44(4), 436–458.
  • Uygur, N. (2018). Kültür kuramı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ünveren Kapanadze, D. (2018a). Kimlik inşasında söylem aracı olarak eğitim ve çocuk edebiyatı. Y. Karagöz Yeke, T. Yazıcı, & O. Hayırlı (Eds.), Eğitim bilimleri alanında yeni yaklaşımlar içinde (s. 281–313). Ankara: Gece Akademi Yayınları.
  • Ünveren Kapanadze, D. (2018b). Toplumsal bellek bağlamında kültür, dil ve öğretimi. O. Kutlu (Ed.), Eğitim bilimleri içinde (s. 299–322). Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Ünveren Kapanadze, D. (2019). Türkçe öğretiminde anlama becerisinin gelişiminde kültürel bağlamda bir yöntem önerisi: Salur Kazan’ın evinin yağmalanması örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 289–310.
  • Yamakoğlu, C. (1999). Kültür unsurları. Uluslararası Üçüncü Türk Kültür Kongresi Bildirileri, 25–29 Eylül 1993, Ankara. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, E., & Köksal, H. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin gözüyle Türkiye. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 297–323.
  • Yıldız, A. (2017). Göç ve uyum politikalarında vatandaşlık. Göç Araştırmaları Dergisi, 3(1), 36–67.

Perceptions and Experiences of Foreign University Students about Turkish Identity and Citizenship

Year 2022, Volume: 12 Issue: 2, 245 - 256, 31.08.2022
https://doi.org/10.2399/yod.20.736918

Abstract

The phenomenon of migration, a form of geographical mobility, refers to the displacement of individuals and societies due to social, economic, political, or natural reasons. This study focuses on the experiences of immigrant students coming to Türkiye for their higher education. These experiences were structured by the dimensions of identity, belonging, citizenship, and harmony. 40 university students coming to Isparta and Bursa from Asia, Africa, the Middle East, and European countries were included in the study. 26 of these participants are women and 14 of them are men. They were asked questions about identity, belonging, citizenship, and social participation through phenomenological face-to-face interviews. Based on their responses to these questions, some categories were obtained by applying the thematic analysis method. None of the participants had any problems in feeling a belonging to Türkiye, but stated that this belonging is different in various parts of their life, and they have no hesitations in returning to their own countries. Language and religion were found as two key factors in ensuring harmony and belonging. It can be concluded that the experiences of immigrants regarding identity, harmony, belonging, and ultimately citizenship are not independent of each other, but have undergone historically- and culturally-driven ethnic changes.

References

  • Adıgüzel, Y. (2018). Göç sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Akdemir, A. (2004). Küreselleşme ve kültürel kimlik sorunu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 43–50.
  • Akhan, I. U. & Batmaz, M. (2015). Bulgaristan’dan Türkiye’ye gelen göçmenlerin yaşam profillerinin memnuniyet durumlarına etkisi. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, (75), 23–42.
  • Akhtar, S. (2018). Göç ve kimlik. İstanbul: Sfenks Yayınları.
  • Akıncı, M. A. (2014). Fransa’daki Türk göçmenlerinin etnik ve dinî kimlik algıları. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, (70), 29–58.
  • Aliyev, R., & Öğülmüş, S. (2015). Türkiye’deki yabancı uyruklu öğrencilerin kültürlerarası etkileşim algısının incelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 4(12), 49–71.
  • Aykan, B. (2018). Kültürel miras hakkı: Kültürel mirasa insan hakları temelli güncel yaklaşımlar. Alternatif Politika, 10(2), 231–252.
  • Barthram, D., Monforte, P., & Poros, M. (2017). Göç meselesinde temel kavramlar (I. Ağabeyoğlu Tuncay, Çev.). Ankara: Hece Yayınları.
  • Benhabib, S. (2006). Ötekilerin hakları: Yabancılar, yerliler, vatandaşlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bilgili, H. (2016). İnönü Üniversitesi’nde yabancı uyruklu öğrenci olmak: Etnografik bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Boscom, W. R. (2003). Halk bilimi (folklor) ve antropoloji. G. Eker, M. Ekici, Ö. Oğuz, & N. Özdemir (Çev. Ed.), Halkbiliminde kuramlar ve yaklaşımlar içinde (s. 451–468). Ankara: Milli Folklor Yayınları.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2019). Psikolojide tematik analizin kullanımı. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 873–898.
  • Chambers, I. (2014). Göç, kültür, kimlik (İ. Türkmen, & M. Beşikçi, Çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çevirme, H. (2012). Türkçe ve Türk kültürü dersi üzerine bir araştırma: Bremen örneği”. Türkçe’nin eğitimi-öğretimi üzerine yazılar. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Düzgün, Ş. A. (1997). Din, birey ve toplum. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kadıoğlu, A. (2012). Vatandaşlığın dönüşümü: Üyelikten haklara. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kılıçbay, M. A. (2007). Kimlikler okyanusu. Doğu Batı Dergisi (Kimlikler), 23, 161–168.
  • Koydemir, S., & Schütz, A. (2015). Almanya’daki Türk göçmenlerde yaşam doyumu: Kültürel kimlik ve benlik kurgularının rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(42), 208–220.
  • Kymlica, W. (2011). Çok kültürlü yurttaşlık: Azınlık haklarının liberal teorisi (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Leca, J. (1998). Bireycilik ve yurttaşlık. Dersimiz yurttaşlık (B. Etienne, & D. Borne, Derl.). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Malinowsky, B. (1990). İnsan ve kültür (F. Gümüş, Çev.). Ankara: Verso Yayınları.
  • Morva, O. (2015). Öznelerarası bir iletişim süreci olarak kültürel vatandaşlık. Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1(2), 133–152.
  • Oğuz, M. Ö. (2013). Somut olmayan kültürel mirasın geleceği. Ankara: Geleneksel Yayınları.
  • Ölçer Ö. E. (2017). İnsanlar, gezegen ve refah için bir eylem planı: Somut olmayan kültürel miras ve 2030 sürdürülebilir kalkınma hedeflerine eleştirel yaklaşım. Milli Folklor Dergisi, 29(116), 18–30.
  • Parekh, B. (2014). Kimliğin mantığı. F. Mollaer (Ed.), Kimlik politikaları: Tanınma özdeşlik, farklılık içinde (s. 53–78). Ankara: Doğu Batı Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Phinney, J. (1990). Ethnic identity in adolescents and adults: A review of research. Psychological Bulletin, 108(3), 499–514.
  • Poyraz, T., & Güler, A. (2019). Ahıska kimliğinin göç sürecinde inşası: Amerika’ya göç eden Ahıska Türkleri. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 91, 187–216.
  • Schnapper, D. (1995). Yurttaşlar cemaati: Modern ulus fikrine dair (Ö. Okur, Çev.). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Smith, A. D. (2002). Ulusların etnik kökeni (S. Bayramoğlu, & H. Kendir, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Sözer, M. A. (2019). Göç, toplumsal uyum ve aidiyet. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 418–43.
  • Takır, A., & Özerem, A. (2019). Göçle gelen yabancı uyruklu öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlar. Folklor/Edebiyat, 25(97–1), 659–678.
  • Tanrıkulu, M. (2018). Coğrafya ve kültür. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Tezcan, M. (2000). Dış göç ve eğitim. Ankara: Anı Yayınları.
  • Usborne, E., & Sablonnière, R. (2014). Understanding my culture means understanding myself: The function of cultural identity clarity for personal identity clarity and personal psychological well-being. Journal for the Theory of Social Behaviour, 44(4), 436–458.
  • Uygur, N. (2018). Kültür kuramı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ünveren Kapanadze, D. (2018a). Kimlik inşasında söylem aracı olarak eğitim ve çocuk edebiyatı. Y. Karagöz Yeke, T. Yazıcı, & O. Hayırlı (Eds.), Eğitim bilimleri alanında yeni yaklaşımlar içinde (s. 281–313). Ankara: Gece Akademi Yayınları.
  • Ünveren Kapanadze, D. (2018b). Toplumsal bellek bağlamında kültür, dil ve öğretimi. O. Kutlu (Ed.), Eğitim bilimleri içinde (s. 299–322). Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Ünveren Kapanadze, D. (2019). Türkçe öğretiminde anlama becerisinin gelişiminde kültürel bağlamda bir yöntem önerisi: Salur Kazan’ın evinin yağmalanması örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 289–310.
  • Yamakoğlu, C. (1999). Kültür unsurları. Uluslararası Üçüncü Türk Kültür Kongresi Bildirileri, 25–29 Eylül 1993, Ankara. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, E., & Köksal, H. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin gözüyle Türkiye. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 297–323.
  • Yıldız, A. (2017). Göç ve uyum politikalarında vatandaşlık. Göç Araştırmaları Dergisi, 3(1), 36–67.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

İrem Namlı Altıntaş 0000-0002-3398-5366

Elif Alkar 0000-0002-5048-6470

Publication Date August 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Namlı Altıntaş, İ., & Alkar, E. (2022). Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerinin Türk Kimliği ve Vatandaşlığı ile İlgili Algı ve Deneyimleri. Yükseköğretim Dergisi, 12(2), 245-256. https://doi.org/10.2399/yod.20.736918

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher
34633
112 Vedat Dalokay Street, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye

3415434156  34153 34146 34148 34155 34157 3415834160

TÜBA-HER Turkish Academy of Sciences Journal of Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors retain the copyright of their works; however, upon publication in the journal, the economic rights and rights of public communication— including adaptation, reproduction, representation, printing, publishing, and distribution rights—are transferred to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal in terms of usage and distribution. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.