Bu çalışma, Türkiye’deki üç doktora öğrencisinin araştırma ilgi alanlarını nasıl keşfettiklerine dair daha derin bir anlayış kazanmak için öyküsel sorgulama yaklaşımı uygulamıştır. Anlatı araştırması, verilerin dikkatli bir şekilde incelenmesini ve ardından katılımcıların yaşanmış deneyimlerinin sürükleyici ve ayrıntılı bir temsilini oluşturmak için kronolojik olarak sıralanmış anlatılara dönüştürülmesini içerir. Araştırmacı, katılımcıların ilgilerini geliştirme ve sürdürme sürecini kolaylaştıran ve engelleyen faktörlerle de ilgilenmiştir. Derinlemesine görüşmeler yoluyla toplanan veriler, doktora öğrencilerinin doktora çalışmalarına başlamadan önce araştırma ilgi alanlarının farkında olduklarını ortaya koydu. İlgi alanlarının kişisel deneyimleri ve öğretmenlik uygulamalarıyla net bağlantıları vardı. Zorlayıcı ders çalışmalarının, gerekli donanım eksikliğinin ve araştırma makalelerini yayınlama baskısının, araştırma ilgilerinin gelişmesine zarar verdiği ve öğrencileri ilgilenmedikleri konularda çalışma yapmaya zorladığı görülmüştür. Danışanların özerklik ve eylemlilik duygularını ihlal etmemeleri koşuluyla, danışmanların, öğrencilerinin araştırma ilgilerini geliştirmekte önemli bir rol oynadıkları bulunmuştur.
araştırma ilgi alanları yüksek öğretim doktora eğitimi araştırma katılımı
The present study implemented a narrative inquiry approach to gain a deeper understanding of how three doctoral students in Türkiye discovered their research interests. Narrative inquiry involves a careful examination of data and subsequent restorying it into chronologically ordered narratives to create an immersive and detailed representation of the participants’ lived experiences. The researcher was also interested in factors which facilitated and hindered the process of developing and sustaining the participants’ interests. Data gathered through in-depth interviews revealed that doctoral students were aware of their research interests prior to beginning their doctoral studies. Their interests had clear connections with their personal experiences and teaching practice. Demanding coursework, lack of necessary equipment and the pressure to publish research articles were found to be detrimental to the development of research interests forcing the students to conduct studies on topics they were not interested in. Finally, supervisors were found to play an essential role in fostering their students’ research interests on condition that they do not infringe on their supervisees’ autonomy and sense of agency.
researcher identity doctoral education research interests research engagement
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.