José Ortega y Gasset, 1883-1955 yılları arasında yaşamış bir filozof, gazeteci, yazar ve akademisyendir. Madrid’de doğmuş olan yazar, yine Madrid’de hayata veda etmiş; bununla birlikte yaşamı süresince (bir kısmı politik gerekçelerle sürgünde olmak üzere) Almanya, Fransa, Portekiz ve Arjantin gibi ülkelerde bulunmuştur. Ardında bıraktığı 6000 sayfanın üzerindeki yazı, beşeri bilimler bağlamında ortaya koyduğu fikirler ve felsefi yaklaşımı ile ülkesi İspanya’nın en önemli filozofu olarak görülmesinin yanı sıra özellikle Avrupa ve Latin Amerika felsefesi üzerinde derin etkileri olmuştur. Çok sayıda eserinin, çeşitli yayınevleri tarafından Türkçeye çevrilmiş olması, yazarın ülkemizde de hatırı sayılır bir okur kitlesine sahip olduğuna işaret etmektedir. Bu yazıya konu olan kitabı önemli kılan özelliklerden biri, üniversite kurumu ile doktora derecesi almış ve öğretim üyesi olarak görev yapmış olması dolayısıyla kurduğu yakın ilişkinin haricinde Gasset’in ülkesini refaha ulaştırmanın eğitim yoluyla sağlanacak sosyal ve kültürel değişimden geçtiğine duyduğu güçlü inanç bağlamında üniversiteyi mercek altına almış bir düşünür olmasıdır. Buradan hareketle, yazarın üniversite kurumu ve onun toplum hayatındaki konumu hakkındaki fikirlerini anlama motivasyonuyla okuduğum bu eseri, mevcut yazıda detaylı şekilde incelemeye çalışıyorum.
José Ortega y Gasset was a philosopher, journalist, writer and academic who lived between 1883 and 1955. The author, who was born in Madrid, passed away in Madrid; however, he spent his life in countries such as Germany, France, Portugal and Argentina (some of which were in exile for political reasons). In addition to being considered the most important philosopher of his country, Spain, with the writings of over 6000 pages he left behind, the ideas he put forward in the context of humanities, and his philosophical approach, he had a deep impact especially on European and Latin American philosophy. The fact that many of his works have been translated into Turkish by various publishing houses indicates that the author has a considerable readership in our country. One of the features that make the book that is the subject of this article important is that, in addition to the close relationship he established with the university institution due to the fact that he received his doctorate degree and served as a faculty member, Gasset also scrutinized the university in the context of his strong belief that bringing his country to prosperity is through social and cultural change achieved through education. Based on this, I am trying to examine this work in detail in the current article, which I read with the motivation of understanding the author's ideas about the university institution and its position in social life.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Politikaları, Yükseköğretim Sistemleri, Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Kitap Değerlendirmesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.