Araştırmanın amacı, yükseköğretim kurumlarındaki programların kalitesinin değerlendirilmesinde kullanılan önemli bir araç olan program akreditasyonuna yönelik öğrenci tutumlarının belirlenmesine ilişkin bir ölçek geliştirmektir. Ölçek geliştirilmesi sürecinde 40 maddelik bir madde havuzu oluşturularak bu madde havuzu için uzman görüşü alınmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemi türlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesinin tercih edildiği bu çalışmada veriler, yükseköğretim kurumlarının akredite olan programlarında eğitim alan öğrencilerden (n=913) elde edilmiştir. Analizler iki farklı öğrenci grubuyla birbirini takip eden iki aşamada yapılmıştır. Derinlemesine yapılan veri temizliği, normallik ve güvenilirlik varsayımlarına ilişkin ön analizlerin ardından faktör yapısının belirlenebilmesi amacıyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmıştır. Bu analizden sonra ortaya çıkan ölçek yapısının doğrulanması için Mplus 8.4 programı aracılığıyla Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. Bu analizlerin ardından Program Akreditasyonu Tutum Ölçeği faktörlerinin güvenilirliği, model uyumu ve yapı geçerliliği doğrulanmıştır. Çok boyutlu bir ölçme aracı olan söz konusu ölçek; eğitim-öğretim, yönetim, fiziki altyapı ve tesisler, bilimsel ve sosyal etkinlikler ve sürekli gelişim olmak üzere beş faktörü ve 28 maddeyi içermektedir. Ölçeğin cevaplama süresi yaklaşık 30 dakikadır. Yapılan analizler sonucunda, ölçeğin yükseköğretim kurumları öğrencilerinin program akreditasyonuna ilişkin tutumlarının belirlenmesi bağlamında geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğine karar verilmiştir.
The aim of this study is to develop a scale to assess student attitudes towards program accreditation, a critical tool for evaluating the quality of programs in higher education institutions. During the scale development process, an item pool consisting of 40 items was created, and expert opinions were solicited for review. The study utilized maximum diversity sampling, one of the purposive sampling methods, and data were collected from 913 students enrolled in accredited programs at higher education institutions. Data analysis occurred in two stages, involving two different student groups. After performing thorough data cleaning and preliminary checks for normality and reliability, Exploratory Factor Analysis (EFA) was conducted to determine the scale’s factor structure. To validate the factor structure identified through EFA, Confirmatory Factor Analysis (CFA) was performed using the Mplus 8.4 program. The results of these analyses confirmed the reliability, model fit, and construct validity of the Program Accreditation Attitude Scale factors. This multi-dimensional scale, which includes five factors and 28 items, covers the following areas: education and training, management, physical infrastructure and facilities, scientific and social activities, and continuous development. The scale has an approximate response time of 30 minutes. Based on the findings, it was concluded that the scale is a valid and reliable measurement tool for assessing student attitudes towards program accreditation in higher education institutions.
The purposes and procedure of the current study were granted approval from the Scientific Research and Publication Ethics Committee of the Karabuk University (Ethics Committee Approval Issue Numbers: 277535).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Quality Assurance in Higher Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | May 3, 2024 |
Acceptance Date | August 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 1 |