The Bologna process, aimed at establishing a unified European Higher Education Area (EHEA), has prioritized the adoption of quality assurance mechanisms and standardization in higher education institutions. The European Standards and Guidelines (ESG), which consist of shared quality requirements, have been developed for implementation in higher education institutions within the European Higher Education Area (EHEA). The compatibility between these criteria, which were formulated based on the dynamics of traditional face-to-face higher education institutions, and the distinct characteristics of open and distance education institutions, which are rapidly growing in response to the demands of the modern era, is still a subject of ongoing discussion. This study examines the Bologna process, ESG, accreditation, and explores the relation between these factors and quality assurance procedures in open and distance education institutions. Furthermore, the paper examines the quality procedures of open and distance education institutions, as well as the challenges experienced in them. This study explains the quality criteria developed for implementation in open and distance education, as well as the pioneer models discussed in the literature on this subject. It also examines the significance of incorporating distinctive standards of quality for open and distance education into the evaluation procedures and discusses the level of improvement achieved in this aspect.
Bologna Process European Standards and Guidelines Quality Assurance Systems Accreditation Open and Distance Teaching
Ortak bir Avrupa Yükseköğretim Alanı (AYA) oluşturmak amacıyla başlatılan Bologna süreci, yükseköğretim kurumlarında kalite güvence sistemlerini ve bu süreçlerin uygulanmasında standardizasyonu ön plana çıkarmıştır. Bu süreç dahilinde AYA’da bulunan yükseköğretim kurumlarında uygulanmak üzere ortak kalite ölçütlerini içeren Avrupa Standartları ve Yönergeleri (ASY) oluşturulmuştur. Özellikle yüz yüze yükseköğretim veren kurumların dinamikleri dikkate alınarak geliştirilen bu ölçütlerin, çağın gereksinimleri doğrultusunda giderek yaygınlaşan açık ve uzaktan öğretim kurumlarının kendine has doğasıyla uyum içinde olup olmadığı hala tartışılan bir konudur. Bu çalışmada, Bologna süreci, ASY ve yükseköğretimde akreditasyon konusu incelenmiş ve bu iki konunun açık ve uzaktan öğretim yapan kurumlardaki kalite güvence süreçleriyle olan ilişkisi ele alınmıştır. Ayrıca açık ve uzaktan öğretim yapan kurumların kalite süreçleri ve bu süreçlerde yaşanılan zorluklar da araştırma kapsamında ele alınan bir diğer konu olmuştur. Tüm bunların yanı sıra açık ve uzaktan öğretimde uygulanması için önerilen kalite ölçütleri ve alanyazında bu konuda öne çıkan modeller bu çalışma kapsamında açıklanmıştır. Sonuç olarak bu çalışmayla açık ve uzaktan öğretim için özgün kalite ölçütlerinin değerlendirme süreçlerine kazandırılmasının önemi ve bu konuda ne ölçüde yol alındığı tartışılmıştır.
Bologna Süreci Avrupa Standartları ve Yönergeleri Kalite Güvence Sistemleri Akreditasyon Açık ve Uzaktan Öğretim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Literature Review |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |