Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerin “nomofobi düzeyi”nin “netlessfobi düzeyi” üzerindeki etkisini araştırmak ve bu etkide “akademik erteleme davranışı”nın aracılık rolünü incelemiştir. Bu çalışma tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tasarımda planlanmıştır. Çalışmaya Kasım - Aralık 2023 tarihleri arasında hemşirelik fakültesinde öğrenim gören 316 hemşirelik öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Fırat Nomofobi Ölçeği”, “Fırat Netlessfobi Ölçeği” ve “Akademik Erteleme Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada nomofobi puanı ile netlessfobi puanı arasında yüksek düzeyde pozitif yönlü ilişki (r:.795; p< .001) ve akademik erteleme puanı ile de orta düzeyde pozitif yönlü ve anlamlı ilişki (r: .316; p< .001) bulunmuştur. Netlessfobideki değişimin %64’ü (R2=.79) nomofobinin direkt etkisinden kaynaklanmaktadır. Nomofobi düzeyi yüksek ve akademik erteleme davranışı gösteren öğrencilerin netlessfobi düzeyleri diğer öğrencilere göre daha yüksektir. Çalışmada akademik erteleme, nomofobi ile netlessfobi arasındaki ilişkiye aracılık etmektedir. Bu, akademik ertelemenin nomofobi ve netlessfobi arasında bir bağlantı görevi gördüğü, telefonlardan veya internetten bağlantının kesilmesi korkusunun ertelemeye yol açtığı ve bunun da her iki fobiyi güçlendirdiği anlamına gelir. Nomofobi ve netlessfobi ile başa çıkmak için öğrencilerin dijital hastalıklar konusunda eğitilmesi ve farkındalık temelli müdahalelerin geliştirilmesi, akademik ertelemeyi azaltmaya yardımcı olabilir.
This study investigated the effect of ‘nomophobia level’ on ‘netlessphobia level’ in nursing students and examined the mediating role of ‘academic procrastination behaviour’ in this effect. This study was planned with a descriptive and correlational design. The study was conducted on 316 nursing students studying at the Faculty of Nursing between November and December 2023. Personal Information Form, Fırat Nomophobia Scale, Fırat Netlessphobia Scale, and Academic Procrastination Scale were used as data collection tools. The study found a strong positive correlation between the nomophobia score and the netlessphobia score (r =.795; p<.001) and a moderate positive and significant correlation with the academic procrastination score (r =.316; p<.001). 64% of the change in netlessphobia (R2=.79) is due to the direct effect of nomophobia. Students with high levels of nomophobia and academic procrastination had higher levels of netlessphobia than other students. In the study, academic procrastination mediated the relationship between nomophobia and netlessphobia. This means that academic procrastination acts as a link between nomophobia and netlessphobia, suggesting that the fear of disconnection from phones or the internet leads to procrastination, which in turn reinforces both phobias. Educating students about digital illnesses and developing awareness-based interventions to address nomophobia and netlessphobia may help to reduce academic procrastination.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2025 |
Submission Date | July 26, 2024 |
Acceptance Date | October 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |