The aim of this study is to evaluate and rank the performance of state universities in Türkiye based on the criteria provided in the 2023 Higher Education Council (YÖK) University Monitoring and Evaluation Report. To achieve this objective, a general ranking, as well as rankings for each of the four main categories (“Education and Training”, “Research and Development, Projects, and Publications”, “Internationalization”, and “Social Responsibility”), were conducted. A total of the 56 criteria listed under these main categories are taken into account. We normalized the decision matrix using the percentile rank method, and then, applied the Entropy Weighting Method (EWM) to weigh the criteria. Later, we used the well-known VIKOR method for ranking. This study suggests to use of the percentile rank method for normalizing the decision matrix to overcome the limitations of EWM, which disregards ranking-based differences and only considers numerical differences, potentially leading to incorrect weighting or misinterpreting the importance of criteria when there are numerous zero values in the decision matrix. The study concluded that no single public university outclasses in all categories. Different universities demonstrated high performance in different categories. Hence, this study aims to serve as a guide in the evaluation and ranking of the performance of higher education institutions in terms of its methodology and results.
Entropy Weighting Method Higher Education Ranking Multicriteria Decision Making Percentile Rank VIKOR
We extend our gratitude to Prof. Dr. Fikret ER for his guidance and support during the research process.
Bu çalışmada 2023 yılı YÖK (Yüksek Öğretim Kurulu) Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporu’nda yer alan kriterleri göz önüne alınarak Türkiye’deki devlet üniversitelerinin performansları değerlendirilmesi ve sıralanması amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için raporda yer alan dört ana gösterge (“Eğitim ve Öğretim”, “Araştırma-Geliştirme, Proje ve Yayın”, “Uluslararasılaşma”, “Topluma Hizmet ve Sosyal Sorumluluk”) altında verilen 56 kriter esas alınarak genel bir sıralama ile birlikte, her bir ana gösterge için sıralama yapılarak toplam beş adet sıralama gerçekleştirilmiştir. Çalışmada karar matrisi oluşturulduktan sonra yüzde sıralaması (percentile rank) yöntemi ile normalleştirilerek kriterlerin ağırlıklandırılmasında Entropi Ağırlık Yöntemi (EWM), sıralama için ise VIKOR yöntemi uygulanmıştır. EWM sıralama tabanlı farklılıkları göz ardı edip nicel farklılıkları göz önüne aldığından dolayı ve karar matrisinde çok sayıda sıfır değeri yer aldığında kriterlerin önemlerini yanlış ağırlıklandırabildiği için bu sorunların üstesinden gelebilmek adına bu çalışmada yüzde sıralaması (percentile rank) yöntemi ile karar matrisinin normalleştirilmesi önerilmiştir. Çalışma sonucunda herhangi bir devlet üniversitesinin tüm alanlarda üstün olmadığı, farklı kategorilerde farklı üniversitelerin başarı performanslarının yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Bu çalışma, yöntemi ve sonuçları itibariyle yüksek öğretim kurumlarının performanslarının değerlendirilmesi ve sıralanmasında bir rehber olmayı gözetmektedir.
Entropi Ağırlık Yöntemi Yükseköğretim Sıralaması Çok Kriterli Karar Verme Yüzde Sıralaması VIKOR
Çalışma sürecinde rehberliği ile destek veren sayın Prof. Dr. Fikret ER'e teşekkürlerimizi sunarız.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Higher Education Systems, Higher Education Management |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2025 |
Submission Date | August 7, 2024 |
Acceptance Date | October 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |