The aim of this research is to examine the university idea of the German philosopher Karl Jaspers. In this study, it is aimed to bring to the agenda the basic ideas that need to be taken into consideration about the university with the ideas put forward by the philosopher and to contribute to the literature in the field of higher education.Philosopher Karl Jaspers places human at the center of his philosophy. He believes that the desire to know is included in human nature and considers that the search for truth guided by this desire can only be continued in a free institution such as a university, which is universal in nature, which includes science and philosophy, where communication is inevitable and where research is a fundamental activity. According to Jaspers, the search for truth is the founding idea of the university. In this context, this study aims to reveal how Jaspers relates the idea of the search for truth, which he places at the foundation of the university, to the issues of science, philosophy, research, education, teaching, academic freedom, the philosophy faculty proposal, and intellectual aristocracy that he addresses regarding the university. According to the information obtained, Jaspers’s fundamental idea of “searching for truth” is closely related to all the issues he addresses regarding the university. The search for truth is an idea that shapes all of these issues. In addition, since these issues are based on this idea, they constitute a meaningful whole and a well-structured university idea within themselves.
Higher Education Karl Jaspers Philosophy of Education Search for Truth The Idea of the University
Bu çalışmanın amacı Alman filozof Karl Jaspers’in üniversite fikrini incelemektir. Bu çalışma ile filozofun ortaya koyduğu fikirlerle üniversite hakkında dikkate alınması gereken temel fikirlerin gündeme getirilmesi ve yükseköğretim alanındaki literatüre katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. Filozof Karl Jaspers, felsefesinde insanı merkeze alır. Bilme arzusunun insanın doğasında olduğuna inanır. Bu arzunun yönlendirdiği hakikat arayışının ise üniversite gibi evrensel nitelik taşıyan, bilim ve felsefeyi bünyesinde barındıran, iletişimin kaçınılmaz olduğu, içinde araştımanın temel faaliyet olarak yer aldığı özgür bir kurumda sürdürülebileceğini savunur. Jaspers’e göre, hakikati aramak üniversitenin kuruluş fikridir. Bu bağlamda bu çalışma, Jaspers’in üniversitenin temeline koyduğu hakikat arayışı düşüncesini, üniversiteye ilişkin ele aldığı bilim, felsefe, araştırma, eğitim, öğretim, akademik özgürlük, felsefe fakültesi önerisi ve entelektüel aristokrasi meseleleriyle nasıl ilişkilendirdiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Elde edilen bilgilere göre Jaspers’in temel fikri olan «hakikati aramak», üniversiteyle ilgili ele aldığı tüm konularla yakından bağlantılıdır. Hakikat arayışı konuların tümünü biçimlendiren bir fikir niteliğindedir. Ayrıca tüm bu konular, bu düşünceyi temel aldıkları için kendi içinde anlamlı bir bütünlük ve iyi yapılandırılmış bir üniversite fikrini oluşturmaktadır.
Yükseköğretim Dergisi makale yazım kurallarına uygun olarak hazırladığım bu çalışmada; • Makale içindeki bütün bilgileri etik davranış ve akademik kurallar çerçevesinde elde ettiğimi, • Çalışmanın hazırlık, bilgi, belge, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarda bilimsel etik ve ahlak kurallarına uygun davrandığımı, • Çalışmada kullanılan tüm eserlere eksiksiz atıf yaptığımı ve kullanılan tüm eserlere kaynakçada yer verdiğimi, • Çalışmanın özgün olduğunu, • Çalışmanın Yükseköğretim Dergisi tarafından kullanılan “bilimsel intihal tespit programı” ile tarandığını ve raporun sonucuna göre %5 benzerlik oranı bulunduğunu beyan ederim.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2025 |
Submission Date | August 16, 2024 |
Acceptance Date | December 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |