Research Article
BibTex RIS Cite

Perception of Competition in The Marine Fish Culture Industry: A Research on Turkey

Year 2017, , 413 - 428, 24.12.2017
https://doi.org/10.17693/yunusae.vi.331055

Abstract

In this study, competitive
perception in marine fish culture industry in Turkey investigated. Study
objective is to uncover; how aquaculture enterprises, feed producers,
processing enterprises, ministry employees, universities, retail businesses,
research institutes and employees working for suppliers involved in the sector,
perceiving the increased competition in marine fish culture industry. Survey
prepared for this purpose was conducted with 344 people. Results were evaluated
and interpreted both separately and in total according to business types in the
sector. In the industry, the bargaining power of suppliers and buyers was
perceived high and the threat of substitute products was perceived low, whereas
the factors of selling price of products, quickly delivering products to the
market, and financial power were determined to be important competitive factor. 

References

  • Aktan, C. C., Vural, İ. Y. 2004. Rekabet Gücü ve Rekabet Stratejileri, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu.
  • Anonim, 1988. Türkiye’de kültür balıkçılığı, Su Ürünleri Semineri (7-8 Nisan 1988), ITO Yayın No: 1988-21, 95-103.
  • Anonim, 2013a. BSGM Su Ürünleri İstatistikleri. Ankara, TC Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü.
  • Anonim, 2013b. Su Ürünleri İstatistikleri 2012. Ankara, Türkiye İstatistik Kurumu.
  • Anonim, 2014a. Kültür balıkçılığı sektör raporu, Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı (www.dogaka.gov.tr).
  • Anonim, 2014b. Su Ürünleri Üretimi Haber Bülteni. Ankara, Türkiye İstatistik Kurumu. 15933.
  • Anonim, 2016. Su Ürünleri İstatistikleri (http://www.tarim.gov.tr/sgb/Belgeler/SagMenuVeriler/BSGM.pdf)
  • Arslan, F. 2012. Endüstriyel Pazarlama: Rekabetsel Yaklaşım, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Candan, A., Karataş, S., Küçüktaş, H., Okumuş, İ. (Eds.), 2007. “Marine Aquaculture in Turkey” Turkish Marine Research Foundation. Istanbul TURKEY.
  • Çelikkale, M. S., Düzgüneş, E., Okumuş, İ. 1999. Türkiye Su Ürünleri Sektörü: Potansiyeli, Mevcut Durumu, Sorunlari ve Çözüm Önerileri, İstanbul Ticaret Odası.
  • Fry, F. L., Stoner, C. R., Hattwick, R. E. 2004. Business: An Integrative Approach, McGraw Hill/Irwin.
  • Gegez, A. E. 2005. Pazarlama Araştırmaları. İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ.
  • Gürpınar, K. 2007. Türk Mobilya Sektörünün Rekabet Gücü Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Afyon: AKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hafiz, B., ve Shaari, A.N. 2013. Confirmatory factor analysis (CFA) of first order factor measurement model-ICT empowerment in Nigeria. International Journal of Business Management and Administration, 2 (5), 81-88.
  • Keegan, W. J. ve Green, M. C. 2011. Global Marketing, Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  • Kotler, P., Keller, K. L. (2006). Marketing Management, Pearson Education Ltd.
  • Özkan, R. B. 2007. Rekabet Stratejileri ve Örnek Bir Sektör Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Universitesi SBE.
  • Pearce, J. A. ve Robinson, R. B. 2009. Formulation, Implementation, and Control of Competitive Strategy. New York, USA, McGrawHill: Irwin.
  • Pecotich, A., Hattie, J. ve Low, L. P. 1999. Development of Industruct: a Scale for the Measurement of Perceptions of Industry Structure. Marketing Letters 10(4): 403-416.
  • Porter, M. E. 1980. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York, USA, The Free Press.
  • Porter, M. E. 1996. What is Strategy? Harvard Business Review 74(6): 61-78.
  • Porter, M. E. 1998. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors: with a New Introduction/Michael E. Porter. New York, USA, The Free Press.
  • Porter, M. E. 2000. Rekabet Stratejisi: Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri. İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • Porter, M. E. 2008. The Five Competitive Forces that Shape Strategy. Harvard Business Review 86(1): 25-40.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. ve Çinko, M. 2006. Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul, Beta Yayım Dağıtım AŞ.
  • Şahin, M., 1995. Sea bas s and bream in floating cages in Turkey, Aspects économiques de la production aquacole . Zaragoza : CIHEAM, 1 9 9 5. p. 57 -63 (Cah iers Option s Méditerran éen n es; n . 1 4)
  • Wheelen, T. L. ve Hunger, J. D. 1995. Strategic Management and Business Policy, Addison-Wesley Reading, MA.

Deniz Balığı Yetiştiriciliği Sektöründe Rekabet Algısı: Türkiye Üzerine Bir Araştırma

Year 2017, , 413 - 428, 24.12.2017
https://doi.org/10.17693/yunusae.vi.331055

Abstract

Bu çalışmada Türkiye’de deniz
balığı yetiştiriciliği sektöründe rekabet algısı araştırılmıştır. Bu çalışmanın
amacı, deniz balığı yetiştiriciliği sektöründe artan rekabet dolayısıyla
sektörde yer alan yetiştiriciler, yem üreticileri, işleme işletmeleri, bakanlık
çalışanları, üniversiteler, perakende işletmeler, araştırma enstitüleri ve
tedarikçi işletmelerde çalışanların sektörde rekabeti nasıl algıladıklarını
ortaya çıkarmaktır.  Bu amaçla hazırlanan
anket 344 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Bulgular sektörde yer alan işletme
tiplerine göre ayrı ayrı ve toplam olarak değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır.
Sektörde tedarikçilerin ve alıcıların pazarlık gücünün yüksek ve ikame ürün
tehdidinin ise düşük algılandığı,  ürünün
satış fiyatı, finansal güç ve pazara hızlı ürün sunma faktörlerinin ise önemli
rekabet unsuru olduğu belirlenmiştir.

References

  • Aktan, C. C., Vural, İ. Y. 2004. Rekabet Gücü ve Rekabet Stratejileri, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu.
  • Anonim, 1988. Türkiye’de kültür balıkçılığı, Su Ürünleri Semineri (7-8 Nisan 1988), ITO Yayın No: 1988-21, 95-103.
  • Anonim, 2013a. BSGM Su Ürünleri İstatistikleri. Ankara, TC Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü.
  • Anonim, 2013b. Su Ürünleri İstatistikleri 2012. Ankara, Türkiye İstatistik Kurumu.
  • Anonim, 2014a. Kültür balıkçılığı sektör raporu, Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı (www.dogaka.gov.tr).
  • Anonim, 2014b. Su Ürünleri Üretimi Haber Bülteni. Ankara, Türkiye İstatistik Kurumu. 15933.
  • Anonim, 2016. Su Ürünleri İstatistikleri (http://www.tarim.gov.tr/sgb/Belgeler/SagMenuVeriler/BSGM.pdf)
  • Arslan, F. 2012. Endüstriyel Pazarlama: Rekabetsel Yaklaşım, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Candan, A., Karataş, S., Küçüktaş, H., Okumuş, İ. (Eds.), 2007. “Marine Aquaculture in Turkey” Turkish Marine Research Foundation. Istanbul TURKEY.
  • Çelikkale, M. S., Düzgüneş, E., Okumuş, İ. 1999. Türkiye Su Ürünleri Sektörü: Potansiyeli, Mevcut Durumu, Sorunlari ve Çözüm Önerileri, İstanbul Ticaret Odası.
  • Fry, F. L., Stoner, C. R., Hattwick, R. E. 2004. Business: An Integrative Approach, McGraw Hill/Irwin.
  • Gegez, A. E. 2005. Pazarlama Araştırmaları. İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ.
  • Gürpınar, K. 2007. Türk Mobilya Sektörünün Rekabet Gücü Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Afyon: AKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hafiz, B., ve Shaari, A.N. 2013. Confirmatory factor analysis (CFA) of first order factor measurement model-ICT empowerment in Nigeria. International Journal of Business Management and Administration, 2 (5), 81-88.
  • Keegan, W. J. ve Green, M. C. 2011. Global Marketing, Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  • Kotler, P., Keller, K. L. (2006). Marketing Management, Pearson Education Ltd.
  • Özkan, R. B. 2007. Rekabet Stratejileri ve Örnek Bir Sektör Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Universitesi SBE.
  • Pearce, J. A. ve Robinson, R. B. 2009. Formulation, Implementation, and Control of Competitive Strategy. New York, USA, McGrawHill: Irwin.
  • Pecotich, A., Hattie, J. ve Low, L. P. 1999. Development of Industruct: a Scale for the Measurement of Perceptions of Industry Structure. Marketing Letters 10(4): 403-416.
  • Porter, M. E. 1980. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York, USA, The Free Press.
  • Porter, M. E. 1996. What is Strategy? Harvard Business Review 74(6): 61-78.
  • Porter, M. E. 1998. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors: with a New Introduction/Michael E. Porter. New York, USA, The Free Press.
  • Porter, M. E. 2000. Rekabet Stratejisi: Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri. İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • Porter, M. E. 2008. The Five Competitive Forces that Shape Strategy. Harvard Business Review 86(1): 25-40.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. ve Çinko, M. 2006. Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul, Beta Yayım Dağıtım AŞ.
  • Şahin, M., 1995. Sea bas s and bream in floating cages in Turkey, Aspects économiques de la production aquacole . Zaragoza : CIHEAM, 1 9 9 5. p. 57 -63 (Cah iers Option s Méditerran éen n es; n . 1 4)
  • Wheelen, T. L. ve Hunger, J. D. 1995. Strategic Management and Business Policy, Addison-Wesley Reading, MA.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Selçuk Uzmanoğlu 0000-0002-2612-4429

Müge Arslan

Publication Date December 24, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Uzmanoğlu, M. S., & Arslan, M. (2017). Deniz Balığı Yetiştiriciliği Sektöründe Rekabet Algısı: Türkiye Üzerine Bir Araştırma. Aquaculture Studies, 17(4), 413-428. https://doi.org/10.17693/yunusae.vi.331055
AMA Uzmanoğlu MS, Arslan M. Deniz Balığı Yetiştiriciliği Sektöründe Rekabet Algısı: Türkiye Üzerine Bir Araştırma. AquaST. December 2017;17(4):413-428. doi:10.17693/yunusae.vi.331055
Chicago Uzmanoğlu, Mustafa Selçuk, and Müge Arslan. “Deniz Balığı Yetiştiriciliği Sektöründe Rekabet Algısı: Türkiye Üzerine Bir Araştırma”. Aquaculture Studies 17, no. 4 (December 2017): 413-28. https://doi.org/10.17693/yunusae.vi.331055.
EndNote Uzmanoğlu MS, Arslan M (December 1, 2017) Deniz Balığı Yetiştiriciliği Sektöründe Rekabet Algısı: Türkiye Üzerine Bir Araştırma. Aquaculture Studies 17 4 413–428.
IEEE M. S. Uzmanoğlu and M. Arslan, “Deniz Balığı Yetiştiriciliği Sektöründe Rekabet Algısı: Türkiye Üzerine Bir Araştırma”, AquaST, vol. 17, no. 4, pp. 413–428, 2017, doi: 10.17693/yunusae.vi.331055.
ISNAD Uzmanoğlu, Mustafa Selçuk - Arslan, Müge. “Deniz Balığı Yetiştiriciliği Sektöründe Rekabet Algısı: Türkiye Üzerine Bir Araştırma”. Aquaculture Studies 17/4 (December 2017), 413-428. https://doi.org/10.17693/yunusae.vi.331055.
JAMA Uzmanoğlu MS, Arslan M. Deniz Balığı Yetiştiriciliği Sektöründe Rekabet Algısı: Türkiye Üzerine Bir Araştırma. AquaST. 2017;17:413–428.
MLA Uzmanoğlu, Mustafa Selçuk and Müge Arslan. “Deniz Balığı Yetiştiriciliği Sektöründe Rekabet Algısı: Türkiye Üzerine Bir Araştırma”. Aquaculture Studies, vol. 17, no. 4, 2017, pp. 413-28, doi:10.17693/yunusae.vi.331055.
Vancouver Uzmanoğlu MS, Arslan M. Deniz Balığı Yetiştiriciliği Sektöründe Rekabet Algısı: Türkiye Üzerine Bir Araştırma. AquaST. 2017;17(4):413-28.