In this study, competitive
perception in marine fish culture industry in Turkey investigated. Study
objective is to uncover; how aquaculture enterprises, feed producers,
processing enterprises, ministry employees, universities, retail businesses,
research institutes and employees working for suppliers involved in the sector,
perceiving the increased competition in marine fish culture industry. Survey
prepared for this purpose was conducted with 344 people. Results were evaluated
and interpreted both separately and in total according to business types in the
sector. In the industry, the bargaining power of suppliers and buyers was
perceived high and the threat of substitute products was perceived low, whereas
the factors of selling price of products, quickly delivering products to the
market, and financial power were determined to be important competitive factor.
Bu çalışmada Türkiye’de deniz
balığı yetiştiriciliği sektöründe rekabet algısı araştırılmıştır. Bu çalışmanın
amacı, deniz balığı yetiştiriciliği sektöründe artan rekabet dolayısıyla
sektörde yer alan yetiştiriciler, yem üreticileri, işleme işletmeleri, bakanlık
çalışanları, üniversiteler, perakende işletmeler, araştırma enstitüleri ve
tedarikçi işletmelerde çalışanların sektörde rekabeti nasıl algıladıklarını
ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla hazırlanan
anket 344 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Bulgular sektörde yer alan işletme
tiplerine göre ayrı ayrı ve toplam olarak değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır.
Sektörde tedarikçilerin ve alıcıların pazarlık gücünün yüksek ve ikame ürün
tehdidinin ise düşük algılandığı, ürünün
satış fiyatı, finansal güç ve pazara hızlı ürün sunma faktörlerinin ise önemli
rekabet unsuru olduğu belirlenmiştir.
Rekabet Stratejisi Rekabet Algısı Su Ürünleri Yetiştiriciliği Deniz Balıkları Yetiştiriciliği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 17 Issue: 4 |