BibTex RIS Cite

Lisansüstü eğitimde niteliklilik

Year 2007, Volume: 10 Issue: 1-2, 52 - 58, 15.06.2007

Abstract

Günümüzde niteliklilik Quality çok geniş bir anlam ve boyut kazandı. Eğitimde, sağlıkta, çevreyi korumada, üretim ve tüketimde, beslenmede yaşam için bir zorunluluk oldu. Ülkemizde de son yıllarda bireyler ve kurumlar düzeyinde “nitelik” yaklaşımı benimsendi: Özellikle eğitim ve sağlıkta da niteliklilik öne çıkarıldı ve özümsendi. Günlük yaşamda niteliklilik quality “özellik”, “uygunluk”, “genel özellik”, “kendine özgüırasal özellik”, “sıfat”, “eşdeğerlerinden üstünlük” kavramları yerine ve anlamında kullanılmaktadır. Toplam niteliklilik yalnızca ürün ve hizmetin değil; aynı zamanda yönetimin de nitelik ve verimliliğini amaçlayan bir anlayışı içerir. Eğitim kurumlarındaki nitelikte ise; eğitim, öğretim ve araştırmanın değişik aşamalarında yer alan bir öğretim üyesinin nasıl biri olması gerektiği öne çıkmaktadır. Eğitimin çağdaş özelliği onun nitelikli olmasına bağlıdır. Bunun için yaratıcılığı ortaya çıkarma ve artırma yöntemleri geliştirmek gerekir. Bu nedenle beyini de yaratıcılığı engelleyici ve yok edici etkenlerden kurtarmak ve özgürleştirmek gerekir. Doğada hiçbir şey durağan değildir: Bu değişimi karşılayacak nitel alt yapılar oluşturulmalıdır. Yüksek lisans ve doktora eğitiminde nitelikliliğin yükseltilmesine yönelik yöntemler geliştirilmelidir. Bu aşamada danışmanlıklar, sınav ve tez kurulları önem kazanmaktadır. Lisansüstü eğitimin amacı, öğrenciye bilim adamı olma yetisini-n kazandırılması olmalıdır. Akademik süreçte ve tüm yaşamda en değerli kazanımımız olan beynimizi kullanma yeteneği kazandırılmalıdır: Beynimiz de tıpkı kaslarımız gibidir; eğer etkin olarak kullanılmaz ise; bu durumda kaslarımız gibi “pörsüyebilir”

References

  • 1. Yetkin Y: Çualitative Expectations of Biological and Medical Education. In: Implementation of Total Quality Principles in Higher Education, (pp 322-342) Ed: M. Çoruh, Haberal Education Foundation Pres, Ankara (1999).
  • 2. Honderlich T: The Oxford Companion to Philosophy, Oxford Uni. Press, New York (1995).
  • 3. Bennett AF: The evolution of activity capacity. J Exp Biol. Oct., 160: 1-23.(1991).
  • 4. Drucer PF: Managing in the next society. Türkçesi: M. Zaman , Geleceğin Töplumunda Yönetim,2003, Birinci Baskı, Hayat Yayıncılık, İstanbul (2002).
  • 5. Yates FE: Physics of self-organisation, In F.E. Yates (Ed.), Self oreganizing systems: the emergency of order, 409-16. Plenum Pres, New York (1987).
  • 6. Yates FE: On the emergency of Chemical languages. In T.A. Sebok and J.U. Sebok (Eds.), Biosemiotics:the semiotic web 1991, .471-86. Mouton-de Gruyter. New York (1992).
  • 7. Yates FE: Self-Organising Systems, In The logic of life. Eds: C.A.R. Boyd & D. Noble. Oxford University Pres, New York (1993).
  • 8. Yetkin Y: Biyoloji Bilimine Çağdaş Bir Yaklaşım: Biyoloji Felsefe ve Mantığının Anlaşılmasının Önemi. Anadolu Uni. J of Sci. And Technology, 2: 231-243 (2001).
  • 9. Yetkin Y: Biyoloji Eğitimi ve Eğitim Öğretmen İlişkileri Üzerine Bir Araştırma. Sağlık Bilimleri Araştırma Dergisi (SBAD), 11(22): 71-90 (2000a).
  • 10. Yetkin Y: Biyoloji Eğitiminin İnsan Davranışları Üzerine Etkisi. Sağlık Bilimleri Araştırma Dergisi (SBAD), 11(22): 27- 44 (2000b).
  • 11. Yetkin Y: Biyoloji Eğitimi ile Sağlanan Davranış Değişikliklerinin İnsanın Yücelişi ve Dünya Barışına Katkısı. Tr. J of Biology, 22: 347-367 (1998).
  • 12. Vural R: 15.Türkiye Üniversiteleri Sağlık Bilimleri Enstitü Müdürleri Toplantısı, 17-20 Haziran, s7-31, Ankara Üniversitesi, SBE Yayınları NO: 1 (2003).
  • 13. Bennett J: Locke, Berkeley, Hume: Central Themes, 27-28, Oxford Uni. Press. NevvYork. USA (1971).
  • 14. McCall S: ‘Çuality of Life’. Social Indicators for Research. Oxford Uni. Press, New York (1975).
  • 15. Yates FE: Evolutionary computing by dynamics in living organisms. In M. Kochen and H.M. Hasting (Eds.), 104, 26- 49.Advances in cognitive Science: steps toward convergence, AAAS Selected Symposium (1988).
  • 16. Rosen, R: Life itself: a comprehensive inquiry into the nature, origin and fabrication of life. Colombia University Press, New York (1991).
  • 17. İlgi S: 15.Türkiye Üniversiteleri Sağlık Bilimleri Enstitü Müdürleri Toplantısı, 17-20 Haziran, s3-6, Ankara Üniversitesi SBE Yayınları NO: 1 (2003).
  • 18. Carpenter RHS: Neurophysiology, Arnold, London (2003).
  • 19. Goldberg E: The Executive Brain, Oxford Uni.Press, USA. (2001).
  • 20. Winter A, Winter R: Brain Workout. St. Martin’s Griffin, New York (1997).
  • 21. Saka O: Tıp Bilişimi Nedir? Sağlıkta Yeni Ufuklar; tıp Bilişimi ve Getirdikleri, Dekanlar ve Enstitü Müdürleri Toplantısı, 29- 30 Haziran, İzmir (2007).

Quality in postgraduate education

Year 2007, Volume: 10 Issue: 1-2, 52 - 58, 15.06.2007

Abstract

Quality has a contemporarily wide interest. It becomes an obligation, including education, health, production, consumption, nutrition, keeps on environment and ali life processes. In our country, individuals and institutions have adopted |he “quality” approach recently with an increased expectation. Quality was considered and assimilated in education and health like wise other areas. In daily life quality means “novelty”, ”suitability”, “general property”, “characteristic”, “adjective”, “dominance of own equivalences” and is also used for some other terms. Total quality includes an understanding not only aiming production and service but also aiming productiveness and quality of governing. In the quality of the institutions of education; it is come forward as hovv an adviser and lecturer who take place in different stages of the education, teaching and investigations should be. The contemporary properties of education depend on being its quality. For this, it is necessary to develop the methods emerging and enhencing quality. For this purpose, it is necessary to avoid and to free the brain from the effects which terminale and inhibit the creativity. In nature, things are not stable. To welcome this change the substructures must be taken part. In post graduate education, the methods must be developed to increase quality levels. In this stage advisers and juries of examination are seen as important. The aim of postgraduate education must be to give the student the ability of being a successful scientist, and in academic process and along the life to gain the ability using the brain which is our most important gain. Our brain resembles our muscles; the brain “can also be wizen” likes our muscles, if it is not used effectively

References

  • 1. Yetkin Y: Çualitative Expectations of Biological and Medical Education. In: Implementation of Total Quality Principles in Higher Education, (pp 322-342) Ed: M. Çoruh, Haberal Education Foundation Pres, Ankara (1999).
  • 2. Honderlich T: The Oxford Companion to Philosophy, Oxford Uni. Press, New York (1995).
  • 3. Bennett AF: The evolution of activity capacity. J Exp Biol. Oct., 160: 1-23.(1991).
  • 4. Drucer PF: Managing in the next society. Türkçesi: M. Zaman , Geleceğin Töplumunda Yönetim,2003, Birinci Baskı, Hayat Yayıncılık, İstanbul (2002).
  • 5. Yates FE: Physics of self-organisation, In F.E. Yates (Ed.), Self oreganizing systems: the emergency of order, 409-16. Plenum Pres, New York (1987).
  • 6. Yates FE: On the emergency of Chemical languages. In T.A. Sebok and J.U. Sebok (Eds.), Biosemiotics:the semiotic web 1991, .471-86. Mouton-de Gruyter. New York (1992).
  • 7. Yates FE: Self-Organising Systems, In The logic of life. Eds: C.A.R. Boyd & D. Noble. Oxford University Pres, New York (1993).
  • 8. Yetkin Y: Biyoloji Bilimine Çağdaş Bir Yaklaşım: Biyoloji Felsefe ve Mantığının Anlaşılmasının Önemi. Anadolu Uni. J of Sci. And Technology, 2: 231-243 (2001).
  • 9. Yetkin Y: Biyoloji Eğitimi ve Eğitim Öğretmen İlişkileri Üzerine Bir Araştırma. Sağlık Bilimleri Araştırma Dergisi (SBAD), 11(22): 71-90 (2000a).
  • 10. Yetkin Y: Biyoloji Eğitiminin İnsan Davranışları Üzerine Etkisi. Sağlık Bilimleri Araştırma Dergisi (SBAD), 11(22): 27- 44 (2000b).
  • 11. Yetkin Y: Biyoloji Eğitimi ile Sağlanan Davranış Değişikliklerinin İnsanın Yücelişi ve Dünya Barışına Katkısı. Tr. J of Biology, 22: 347-367 (1998).
  • 12. Vural R: 15.Türkiye Üniversiteleri Sağlık Bilimleri Enstitü Müdürleri Toplantısı, 17-20 Haziran, s7-31, Ankara Üniversitesi, SBE Yayınları NO: 1 (2003).
  • 13. Bennett J: Locke, Berkeley, Hume: Central Themes, 27-28, Oxford Uni. Press. NevvYork. USA (1971).
  • 14. McCall S: ‘Çuality of Life’. Social Indicators for Research. Oxford Uni. Press, New York (1975).
  • 15. Yates FE: Evolutionary computing by dynamics in living organisms. In M. Kochen and H.M. Hasting (Eds.), 104, 26- 49.Advances in cognitive Science: steps toward convergence, AAAS Selected Symposium (1988).
  • 16. Rosen, R: Life itself: a comprehensive inquiry into the nature, origin and fabrication of life. Colombia University Press, New York (1991).
  • 17. İlgi S: 15.Türkiye Üniversiteleri Sağlık Bilimleri Enstitü Müdürleri Toplantısı, 17-20 Haziran, s3-6, Ankara Üniversitesi SBE Yayınları NO: 1 (2003).
  • 18. Carpenter RHS: Neurophysiology, Arnold, London (2003).
  • 19. Goldberg E: The Executive Brain, Oxford Uni.Press, USA. (2001).
  • 20. Winter A, Winter R: Brain Workout. St. Martin’s Griffin, New York (1997).
  • 21. Saka O: Tıp Bilişimi Nedir? Sağlıkta Yeni Ufuklar; tıp Bilişimi ve Getirdikleri, Dekanlar ve Enstitü Müdürleri Toplantısı, 29- 30 Haziran, İzmir (2007).
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Collection
Authors

Yalçın Yetkin This is me

Ayşen Yetkîn This is me

Publication Date June 15, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 10 Issue: 1-2

Cite

APA Yetkin, Y., & Yetkîn, A. (2007). Lisansüstü eğitimde niteliklilik. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1-2), 52-58.
AMA Yetkin Y, Yetkîn A. Lisansüstü eğitimde niteliklilik. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. June 2007;10(1-2):52-58.
Chicago Yetkin, Yalçın, and Ayşen Yetkîn. “Lisansüstü eğitimde Niteliklilik”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10, no. 1-2 (June 2007): 52-58.
EndNote Yetkin Y, Yetkîn A (June 1, 2007) Lisansüstü eğitimde niteliklilik. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10 1-2 52–58.
IEEE Y. Yetkin and A. Yetkîn, “Lisansüstü eğitimde niteliklilik”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 10, no. 1-2, pp. 52–58, 2007.
ISNAD Yetkin, Yalçın - Yetkîn, Ayşen. “Lisansüstü eğitimde Niteliklilik”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10/1-2 (June 2007), 52-58.
JAMA Yetkin Y, Yetkîn A. Lisansüstü eğitimde niteliklilik. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2007;10:52–58.
MLA Yetkin, Yalçın and Ayşen Yetkîn. “Lisansüstü eğitimde Niteliklilik”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 10, no. 1-2, 2007, pp. 52-58.
Vancouver Yetkin Y, Yetkîn A. Lisansüstü eğitimde niteliklilik. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2007;10(1-2):52-8.