Research Article
BibTex RIS Cite

Self-Resilience, Self-Regulation, and Teaching Experiences among Language Teachers

Year 2023, , 180 - 198, 17.04.2023
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1186670

Abstract

Teachers are one of the most important factors in the success of any educational institution. Many things may be done to create an atmosphere favorable to good teaching, but ultimately, it is the teachers who determine the success of a program, especially on atypical days like Covid-19 period. There is no exception to the fact that language teachers play a key part in the effective learning of a language, which cannot be overlooked. In countries such as Turkey, where language acquisition happens mostly in formal classroom settings and where teachers, as the major source of language input to students, have a direct influence on their learning, the connection between teachers and students must be given considerable attention. Therefore, the goal of this study was to evaluate the relationship between self-resilience and self-regulation, as well as self-resilience and teaching experience, with a focus on the pandemic period when certain courses were not yet offered face-to-face. Sixty language instructors were chosen as participants for this purpose. Two questionnaires were used to obtain answers from participants: the Effective Language Teacher (ELT) and the Teacher Self-Regulation Scale. As the first step in data analysis, the Kolmogorov-Smirnov test was used to determine the kind of variable distribution. The Pearson correlation test was then utilized to investigate the study hypotheses in order to determine whether or not they were supported. These experiments confirmed the relationship between self-resilience and self-regulation and also a link between self-resilience and teaching experience was identified. Female teachers reported better levels of self-regulation than their male colleagues.

References

  • Anderson, S. E., & Putman, R. S. (2020). Special Education Teachers’ Experience, Confidence, Beliefs, and Knowledge About Integrating Technology. Journal of Special Education Technology, 35(1), 37–50. https://doi.org/10.1177/0162643419836409.
  • Beltman, S., Mansfield, C., & Price, A. (2011). Thriving not just surviving: A review of research on teacher resilience. Educational Research Review, 6 (3), 185-207.
  • Benard, B. (2004). Resiliency: What have we learned? San Francisco. CA: WestEd.
  • Bielak, J., & Mystkowska-Wiertelak, A. (2022). Language teachers’ interpersonal learner-directed emotion-regulation strategies. Language Teaching Research, 26(6), 1082–1105. https://doi.org/10.1177/1362168820912352.

Dil Öğretmenleri Arasında Öz-Dirençlik, Öz-Düzenleme ve Öğretmenlik Deneyimi

Year 2023, , 180 - 198, 17.04.2023
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1186670

Abstract

Öğretmenler, herhangi bir eğitim kurumunun başarısındaki en önemli faktörlerden biridir. İyi öğretime elverişli bir ortam yaratmak için pek çok şey yapılabilir, ancak nihayetinde özellikle Covid-19 dönemi gibi atipik günlerde bir programın başarısını belirleyen öğretmenlerdir. Dil öğretmenlerinin, bir dilin etkili bir şekilde öğrenilmesinde göz ardı edilemeyecek kadar önemli bir rol oynadığı gerçeğinin bir istisnası yoktur. Türkiye gibi dil ediniminin çoğunlukla resmi sınıf ortamlarında gerçekleştiği ve öğrencilere dil girdisinin ana kaynağı olarak öğretmenlerin öğrenmeleri üzerinde doğrudan etkisi olduğu ülkelerde, öğretmenler ve öğrenciler arasındaki bağlantıya büyük önem verilmelidir. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, bazı derslerin henüz yüz yüze verilmediği pandemi dönemine odaklanarak, öz dirençlilik ve öz düzenleme arasındaki ilişkinin yanı sıra öz dirençlik ve öğretmenlik deneyimi arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir. Bu amaçla altmış dil eğitmeni katılımcı olarak seçilmiştir. Katılımcılardan yanıt almak için iki anket kullanıldı: Etkili Dil Öğretmeni ve Öğretmen Öz-Düzenleme Ölçeği. Veri analizinde ilk adım olarak, değişken dağılımının türünü belirlemek için Kolmogorov-Smirnov testi kullanılmıştır. Daha sonra araştırma hipotezlerinin desteklenip desteklenmediğini belirlemek için Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Bu deneyler, öz dirençlik ve öz düzenleme arasındaki ilişkiyi doğruladı ve ayrıca öz dirençlik ile öğretim deneyimi arasında bir bağlantı tespit edildi. Kadın öğretmenler, erkek meslektaşlarına göre daha iyi öz düzenleme düzeyleri bildirmiştir.

References

  • Anderson, S. E., & Putman, R. S. (2020). Special Education Teachers’ Experience, Confidence, Beliefs, and Knowledge About Integrating Technology. Journal of Special Education Technology, 35(1), 37–50. https://doi.org/10.1177/0162643419836409.
  • Beltman, S., Mansfield, C., & Price, A. (2011). Thriving not just surviving: A review of research on teacher resilience. Educational Research Review, 6 (3), 185-207.
  • Benard, B. (2004). Resiliency: What have we learned? San Francisco. CA: WestEd.
  • Bielak, J., & Mystkowska-Wiertelak, A. (2022). Language teachers’ interpersonal learner-directed emotion-regulation strategies. Language Teaching Research, 26(6), 1082–1105. https://doi.org/10.1177/1362168820912352.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Parisa Yeganehpour 0000-0003-2982-9085

Publication Date April 17, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Yeganehpour, P. (2023). Self-Resilience, Self-Regulation, and Teaching Experiences among Language Teachers. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 180-198. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1186670