Research Article
BibTex RIS Cite

Comparison of Working Status and Gender in Terms of Selected Variables among University Students

Year 2023, , 826 - 847, 26.12.2023
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1243753

Abstract

The aim of this study is to examine the satisfaction of needs, happiness, academic motivation and life purpose of students who work and do not work in a job that provides financial benefits during the university life. The research is based on correlational research design. The sample of the study consists of 381 (261 women and 120 men) students studying at universities throughout Turkey during the 2021-2022 academic year. The data were collected through The Psychological Needs Scale, Oxford Happiness Scale-Short Form, Academic Motivation Scale, Scale of Life Goals-Short Form and Demographic Information Form. In line with the main purpose of the study, 2x2 MANOVA was used to examine whether the average means of variables differed by gender and having a financial benefit. The results indicated that gender did not have a significant effect on dependent variables, but only students who are not working in a job that provides financial benefit have higher external motivation compared to students who are not working in a job.

References

  • Abouserie, R. (1995). Self-esteem and achievement motivation as determinants of students' approaches to studying. Studies in Higher Education, 20(1), 19-27. https://doi.org/10.1080/03075079512331381770
  • Ak. K. (2013). Üniversite öğrencilerinin özgecilik düzeylerinin yordayıcısı olarak yaşam amaçları (Tez No. 327454) [Yüksek Lisans Tezi, Tokat, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Akbaba, S. (2010). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(13), 343-361. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2774/37170
  • Akın, H. B., & Şentürk, E. (2012). Bireylerin mutluluk düzeylerinin ordinal lojistik regresyon analizi ile incelenmesi. Öneri, 10(37), 183-193. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/165694
  • Akırmak, G., & Dündar, H. (2015). Üniversite gençliği döneminin gelişimsel özellikleri ve psikolojik zorlukları. Der: F. Yurtseven ve M. Paker. Üniversite psikolojik danışmanlık el kitabı içinde (Ss. 17-44). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Akyüz, H., Yaşartürk, F., Aydın, İ., Zorba, E., & Türkmen, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin yaşam kalitesi ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(SI), 253-262. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjcss/issue/33182/369781
  • Alemdağ, C., Öncü, E., & Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik öz yeterlikleri. Spor Bilimleri Dergisi, 25(1), 23–35 https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbd/issue/16369/171304
  • Altınışık, İ., Çakmak, Y., & Peker, H. S. (2011). Ekonomik özgürlükler ve refah. Selçuk Üniversitesi Kadınhanı Faik İçil Meslek Yüksekokulu Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 149-156. http://sosyoteknik.selcuk.edu.tr/sustad/article/view/14
  • Andersen, S., Chen, S., & Carter, C.V. (2000). Fundamental human needs: Making social cognition relevant. Psychological Inquiry, 11(4), 269-275. https://www.researchgate.net/publication/255653439_Fundamental_Human_Needs_Making_Social_Cognition_Relevant
  • Arslanoğlu E., Tekin M., Arslanoğlu C., & Özmutlu İ. (2010). Voleybol hakemlerinin çeşitli değişkenlere göre kaygı ve temel psikolojik ihtiyaç düzeylerinin incelenmesi (Ankara ili örneği). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 985-995. http://www.ajindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423936604.pdf
  • Asıcı, E. (2018). Üniversite dönemi gençliği ve uyum problemleri. F. Savi Çakar. (Ed.), Yaşam dönemleri ve uyum sorunları içinde (Ss. 301-323). Pegem Akademi.
  • Aydıner, B. B. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçlarının alt boyutlarının genel öz-yeterlik yaşam doyumu ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Aydoğdu, F., & Gürsoy, F. (2018). Çocuk evi ve ailesi yanında kalan ergenlerin ihtiyaç doyum düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(1), 59-84 https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/36249/304222
  • Aygün, M. (2014). Öğrencilerin yaşam amaçlarıyla gelecek kaygısı arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Awan, R. N., Noureen, G., & Naz, A. (2011). A study of relationship between achievement motivation, academic self concept and achievement in English and Mathematics at secondary level. International Education Studies, 4(3), 72-79. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v4n3p72
  • Baard, P. P., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2004). Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of perfonmance and well-being in two work settings, Journal of Applied Social Psychology, 34(10), 2045-2068.
  • Bacanlı, H., & Cihangir, Z. (2003, 9-11 Temmuz). İhtiyaç doyum ölçeği uyarlama çalışması [Kongre Sunum Özeti]. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. İnönü Üniversitesi. https://issuu.com/antalyaozelegitimgrubu/docs/vii_ulusal_ps__koloj__k_dani__ma_re
  • Bandura, A. (1990). Perceived self-efficacy in the exercise of control over AIDS infection. Evaluation and Program Planning, 13(1), 9-17. https://doi.org/10.1016/0149-7189(90)90004-G
  • Bauer, J. J., & McAdams, D. P. (2004). Growth goals, maturity, and well-being. Developmental Psychology, 40(1), 114–127. https://doi.org/10.1037/0012-1649.40.1.114
  • Ben-Zur, H. (2003). Happy adolescents: The link between subjective well-being, internal esources, and parental factors. Journal of Youth and Adolescence, 32(2), 67–79. https://doi.org/10.1023/A:1021864432505
  • Brouse, C. H., Basch, C. E., LeBlanc, M., McKnight, K. R., & Lei, T. (2010). College students’ academic motivation: Differences by gender, class, and source of payment. College Quarterly, 13(1), 1-10. http://www.collegequarterly.ca
  • Bulut, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stillerinin öznel iyi oluş düzeyleri üzerine etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi.
  • Burt, T. D., Young-Jones, A. D., Yadon, C. A., & Carr, M. T. (2013). The advisor and instructor as a dynamic duo: Academic motivation and basic psychological needs. Nacada Journal, 33(2), 44-54. http://dx.doi.org/10.12930/NACADA-13-006
  • Busato, V. V., Prins, F. J., Elshout, J. J., & Hamaker, C. (2000). Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education. Personality and Individual Differences, 29(6), 1057-1068. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00253-6
  • Buunk, B., & Nauta, A. (2000). Why intraindividual needs are not enough: Human motivation is primarily social. Psychological Inquiry, 11(4), 279-283. https://research.rug.nl/en/publications/why-intraindividual-needs-are-not-enough-human-motivation-is-prim-2
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş., & Demirel F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Calp, Ş., & Bacanlı, H. (2016). Algılanan akademik yeterlik ve özerklik desteğinin özerk akademik motivasyon ve akademik başarıyla ilişkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 300-317. https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/26849/282350.
  • Can, G. F., Toktaş, P., & Güven, A. (2020). Bir vakıf üniversitesinin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerine ilişkin öznel iş yükü ve akademik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin araştırılması. Journal of Turkish Operations Management, 4(2), 519-535. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jtom/issue/59336/851951
  • Cihangir-Çankaya, Z. (2009). Öğretmen adaylarında temel psikolojik ihtiyaçların doyumu ve iyi olma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 691-711. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26108/275077
  • Convington, M.V. (2000). Goal theory, motivation, and school achievement: An integrative review. Annual Review of Psychology, 51, 171-200. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.51.1.171
  • Coleman, P. (2000). Aging and the satisfaction psychological needs. Psychological Inquiry, 11(4), 291-294.
  • Curtis, S., & Shani, N. (2002). The effect of taking paid employment during term‐time on students' academic studies. Journal of Further and Higher Education, 26(2), 129–138. https://doi.org/10.1080/03098770220129406
  • Curtis, S., & Williams, J. (2002). The reluctant workforce: undergraduates’ part‐time employment. Education and Training, 44(1), 5-10. https://doi.org/10.1108/00400910210416192
  • Çakır, E. (2006). Anadolu öğretmen liselerinde okuyan öğrencilerin depresyon ve motivasyon düzeyleri [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Çelebi, G., & Çelebi, B. (2020). Bireylerin mutluluk düzeylerinin değişkenler açısından incelenmesi. ARHUSS, 3(1), 179-189. https://dergipark.org.tr/tr/pub/arhuss/issue/54943/704744
  • Çetinkaya, E., Çetinkaya, E. K., Yıldırım M., & Kabapınar, F. (2017). Eğitim araştırmacılarının bilim etiğine ilişkin görüşleri. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(2), 84-101 https://dergipark.org.tr/tr/pub/aleg/issue/30918/292648
  • Çıkrıkcı, Ö. (2015). Öz-belirleme kuramına göre ihtiyaç doyumunun olumlu yönelimler üzerindeki etkisinin bağlanma stilleri açısından incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Çirkin, Z., & Göksel, T. (2016). Mutluluk ve gelir. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 71(2), 375-400. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002397
  • Debats, D. L. (1998). Measurement of personal meaning: The psychometric properties of the life regard index. In I. B. Weiner (Eds.), The human quest for meaning (pp. 237-259). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self determination in personality. Journal of Research in Personality, 19(2), 109–134. https://doi.org/10.1016/0092-6566(85)90023-6
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1987). The support of autonomy and the control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 53(6), 1024-1037. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.6.1024
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  • Deci E. L., Ryan R. M., & WilliamS G. C. (1996). Need satisfaction and the self-regulation of learning. Learning and Individual Differences, 8(3), 165-183. https://doi.org/10.1016/S1041-6080(96)90013-8
  • Demir, R., Tanhan, A., Çiçek, İ., Yerlikaya, İ., Çırak Kurt, S., & Ünverdi, B. (2021). Yaşam kalitesinin yordayıcıları olarak psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 192-206. https://doi.org/10.33308/26674874.2021351256
  • Demirbaş Çelik, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin yaşamda anlam ve yaşam amaçları arasındaki ilişki. Mediterranean Journal of Humanities, 6(1), 133-141. http://dx.doi.org/10.13114/MJH.2016119294
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-75. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Doğan, T., & Çötok, A. N. (2011). Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formunun Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), 165-172. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tpdrd/issue/21456/229762
  • Dolan, P., Peasgood, T., & White, M. (2008). Do we really know what makes us happy? A review of the economic literature on the factors associated with subjective well-being. Journal of Economic Psychology 29(1), 94–122. https://doi.org/10.1016/j.joep.2007.09.001
  • Eccles, J. S. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53, 109-132. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135153
  • Ergene, T. (2011). Lise öğrencilerinin sınav kaygısı, çalışma alışkanlıkları, başarı güdüsü ve akademik performans düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(160), 320- 330. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1066/279
  • Eryılmaz, A. (2010). Ergenlerde öznel iyi oluşu artırma stratejilerini kullanma ile akademik motivasyon arasındaki ilişki. Klinik Psikiyatri, 13(2), 77-84. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/124905/
  • Eryılmaz, A. (2017). The mediator role of satisfaction of needs between academic motivation and life goals. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 32(3), 513-524. http://dx.doi.org/10.16986/HUJE.2016018538
  • Eryılmaz, A., & Aypay, A. (2011). Lise öğrencilerinde derse katılmaya motive olma ile yaşam amaçları belirleme arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 149-158. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59494/855128
  • Eymur, G., & Geban, Ö. (2011). Kimya öğretmeni adaylarının motivasyon ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 246-255. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/987
  • Gömleksiz, M. N., & Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 99-127. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21486/230306
  • Graham, S. (1991). A review of attribution theory in achievement contexts. Educational Psychology Review, 3, 5-39. https://doi.org/10.1007/BF01323661
  • Greeley, A. T., & Tinsley, H. A. (1998). Autonomoy and intimacy development in college students: Sex differences and predictors. Journal of College Student Development, 29, 512-520. https://eric.ed.gov/?id=EJ388292
  • Gündoğdu, R., & Yavuzer, Y. (2012). Öğretmen adaylarının öznel iyi oluş ve psikolojik ihtiyaçlarının demografik değişkenlere göre incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 115-131. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19396/206025
  • Güngör, N. B., & Yenel, F. (2020). Öğrenmeye ilişkin tutumun spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin akademik motivasyonlarının yordanmasına etkisi. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 2(1), 40-55. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejsse/issue/54361/730337
  • Hammersla, J. F., & Frease-McMahan, L. (1990). University students’ priorities: Life goals vs. relationships. Sex Roles: A Journal of Research, 23(1-2), 1-14. https://doi.org/10.1007/BF00289874
  • Hancock, D. R. (2001). Effects of test anxiety and evaluative threat on students' achievement and motivation. Journal of Educational Research, 94(5), 287-291. https://doi.org/10.1080/00220670109598764
  • Harvey, V. S., & Retter, K. (2002). Variation of gender differences between children and adolsecents on the four basic psychological needs. International Journal of Reality Therapy, 21(2), 33-36.
  • Hills, P., & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33(7), 1073–1082. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00213-6
  • Ivancevich, J. M., & Matteson, M. T. (1999). Motivation. Organizational behavior and management (5th ed.) (pp 111-138). Irwin/McGraw-Hill.
  • İlhan, T. (2009). Üniversite öğrencilerinin benlik uyumu modeli: Yaşam amaçları, temel psikolojik ihtiyaçlar ve öznel iyi oluş. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • İlhan, T. (Mayıs-Haziran, 2016). Yaşam Amaçları Ölçeği Kısa Formu’nun (YAÖ-KF) geliştirilmesi. ERPA International Congresses on Education Book of Proceedings (s. 445-449). Saraybosna, Bosna Hersek.
  • İlhan, T., & Özbay, Y. (2010). Yaşam amaçlarının ve psikolojik ihtiyaç doyumunun öznel iyi oluş üzerindeki yordayıcı rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(32), 109-118. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200142
  • Kara, E. (2016). Üniversite öğrencilerinin depresyon düzeylerinin bağlanma stilleri ve bilinçli farkındalık ile ilişkisi: Öz kontrolün aracı rolü [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Kasser, T. (2002). Sketches for a self-determination theory of values. In E. L. Deci & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of selfdetermination research (pp. 123–140). University of Rochester Press.
  • Kasser, T., & Ahuiva, A. (2002). Metarialistic values and well-being in business students. European Journal of Social Psychology, 32(1), 137-146. https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2002_KasserAhuvia_EJSP.pdf
  • Kasser, T., & Ryan, R. M. (1993). A dark side of the American dream: Correlates of financial success as a central life aspiration. Journal of Personality and Social Psychology, 65(2), 410-422. https://doi.org/10.1037/0022-3514.65.2.410
  • Kasser, T., Ryan, R. M., Zax, M., & Sameroff, A. J. (1995). The relations of maternal and social environments to late adolescents' materialistic and prosocial values. Developmental Psychology, 31(6), 907-914. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0012-1649.31.6.907
  • Kermen, U., & Sarı, T. (2014). Üniversite öğrencilerinde ihtiyaç doyumu ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 175-185. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16793
  • Kesici, Ş., Üre Ö., Bozgeyikli, H., & Sünbül, A. M. (2003). Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirliği. VII. Ulusal PDR Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, Malatya.
  • Kim, Y., Kasser, T., & Lee, H. (2003). Self-concept, aspirations, and well-being in South Korea and the United States. Journal of Social Psychology, 143(3), 277-290. https://psycnet.apa.org/record/2003-06418-004
  • Kimball, M., & Willis, R. (2006). Utility and happiness. University of Michigan.
  • King, L. A., Richards, J., & Stemmerich, E. D. (1998). Daily goals, life goals, and worst fears: Means, ends, and subjective well-being. Journal of Personality, 66(5), 713-744. https://doi.org/10.1111/1467-6494.00030
  • Koç, K. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşam doyum düzeyleri ile akademik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 58-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsbd/issue/36534/470165
  • Korkmazer, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon algılarının incelenmesi üzerine bir alan çalışması. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(20), 502-515. https://dergipark.org.tr/tr/pub/duiibfd/issue/57937/809312
  • Kowal, J., & Fortier, M. (1999). Motivational feterminants of flow: Contributions from Self Determination Theory. Journal of Social Psychology, 139(3), 355-369. https://doi.org/10.1080/00224549909598391
  • Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation. American Psychologist, 57(9), 705–717. https://doi.org/10.1037/0003-066X.57.9.705
  • Mahon, N. E., Yarcheski, A., & Yarcheski, T. J. (2005). Happiness as related to gender and health in early adolescents. Clinical Nursing Research, 14(2), 175-190. https://doi.org/10.1177/1054773804271936
  • Moore, D., & Hotch, D. F. (1981). Late adolescents’ conceptualizations of home-leaving. Journal of Youth and Adolescence, 10(1), 1-10. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/BF02088418
  • Newman, B. M., & Newman, P. R. (1991). Development throught life: A psychosocial approach. Cengage Learning.
  • Niemiec, C. P., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2009). The path taken: Consequences of attaining intrinsic and extrinsic aspirations in post-college life. Journal of Research in Personality, 43(3), 291– 306. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2008.09.001
  • Nikolaev, B. (2014). Economic Freedom and Quality of Life: Evidence from the OECD’s Your Better Life Index.. The Journal of Private Enterprise, 29(3), 61–96. http://journal.apee.org/index.php/2014.Fall.JPE_part5.pdf Ocak, G., & Atasever, N. A. (2020). Üniversite öğrencilerinde hayatın amacı ve akademik motivasyon arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yönetim ve Çalışma Dergisi. 4(1), 93- 112. https://yonetimvecalisma.org/index.php?content=1;41&ManId=59
  • Oi I, B. T., & Morrison, K. (2005). Undergraduate students in part‐time employment in China, Educational Studies, 31(2), 169-180, http://dx.doi.org/10.1080/03055690500095555
  • Özer, G. (2009). Öz-belirleme kuramı çerçevesinde ihtiyaç doyumu, içsel güdülenme ve bağlanma stillerinin üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşlarına etkileri [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Özder, H., & Motorcan, A. (2013). An analysis of teacher candidates’ academic motivation levels with respect to several variables. British Journal of Arts and Social Sciences, 15(1), 42-53. https://www.academia.edu/14029333/An_Analysis_of_Teacher_Candidates_Academic_Motivation_Levels_with_Respect_to_Several_Variables
  • Özgür, G., Yıldırım, S., & Ziyaretli, G. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin yaşam kalitesi konusundaki görüşleri ve yaşam doyumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24(1), 57-65, 2008. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egehemsire/issue/49598/635598
  • Pitlik, H., Redín, D. M., & Rode M. (2015). Economic freedom, ındividual perceptions of life control and life satisfaction. In Economic Freedom of the World: 2015 Annual Report (pp. 185–202). Fraser Institute.
  • Reeve, J., & Halusic, M. (2009). How K-12 teachers can put self-determination theory principles into practice. Theory and Research in Education, 7(2), 145-154. https://doi.org/10.1177/1477878509104319
  • Reisoğlu, S., & Yazıcı, H. (2017). Üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşlarını yordamada beş faktör kişilik özellikleri, mizah tarzları ve duygusal zekânın rolü. Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 888-912. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v6i4.973
  • Richer, S. F., & Vallerand, R. J. (1998). Construction et validation de l’échelle du sentiment d’appartenance sociale. Revue Européenne De Psychologie Appliquée, 48(2), 129-137. https://www.researchgate.net/publication/306292863_Construction_et_validation_de_l'Echelle_du_sentiment_d'appartenance_sociale_ESAS
  • Roohi, G., & Asayesh, H. (2012). Students’ academic motivation in Golestan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 12(3), 152-159. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1872-en.html
  • Ryan, R., & Deci, E. (2000). Self – Determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Schmuck, P., Kasser, T., & Ryan, R.M. (2000). Intrinsic and extrinsic goals: Their structure and relationship to well-being in German and U.S. college students. Social Indicators Research, 50, 225–241.
  • Schunk, D. H. (1996). Goal and self-evaluative influences during children's cognitive skill learning. American Educational Research Journal, 33(2), 359-382. https://doi.org/10.3102%2F00028312033002359
  • Schunk, D. H. (1999). Social-self interaction and achievement behavior. Educational Psychologist, 34(4), 219-228. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3404_3
  • Sheldon, K. M., & Elliot, A. J. (1999). Goal striving, need satisfaction, and longitudinal well-being: The self concordance model. Journal of Personality and Social Psychology, 76(3), 482–497. https://doi.org/10.1037/0022-3514.76.3.482
  • Sıvacı, S. Y., & Çöplü, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin akademik öz-yeterlikleri, akademik motivasyonları ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 667-700. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1336399
  • Smith, N., & Taylor, P. (1999). Not for lipstick and lager: Students and part‐time work (Scottish Affairs Report No. 28). Edinburgh University of Edinburgh. https://doi.org/10.3366/SCOT.1999.0042
  • Sorensen, L., & Winn, S. (1993). Student loans: A case study. Higher Education Review, 25(3), 48–65. Sudman, S. (1976). Applied sampling. Academic Press.
  • Tabancalı, E. (2004). Bilim ve yayın etiği. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(8), 225-237. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/39903/bilim-ve-yayin-etigi
  • Tabachnick, B. G., & Fidell. L. S. (2007). Using Multivariate Statistics. Pearson.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (2012). Sosyal psikoloji (5. baskı). (Çev: A. Dönmez). İmge Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi 1991).
  • Türkdoğan, T., & Duru, E. (2012). Üniversite öğrencilerinde temel ihtiyaçların karşılanma düzeyinin bazı sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 199-223. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19395/206015
  • Ulukan, M. (2020). Öğretmenlerin mutluluk ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(73), 620-631. https://www.researchgate.net/publication/346450482_OGRETMENLERIN_MUTLULUK_ILE_PSIKOLOJIK_SAGLAMLIK_DUZEYLERI_ARASINDAKI_ILISKININ_INCELENMESI
  • Vallerand R. J., Pelletier L. G., Blais M. R., Briere N. M., Caroline S., & Vallieres E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measuremenet, 52(4), 1003-1017. https://doi.org/10.1177%2F0013164492052004025
  • Van Petegem, K., Aelterman, A., Van Keer, H., & Rosseel, Y. (2008). The influence of student characteristics and interpersonal teacher behaviour in the classroom on student’s wellbeing. Social Indicators Research, 85(2), 279- 291. https://doi.org/10.1007/s11205-007-9093-7
  • Yeşi̇ltaş, M. (2020). Akademik motivasyon ve genel erteleme davranışının öğrencilerin akademik erteleme davranışı üzerindeki rolü. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 123-133. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oskauiibfd/issue/55460/750235
  • Yüksel-Şahin, F., & Taşkın, T. (2019). Çalışmayan ev kadınlarının mutluluk ve kişisel gelişim yönelimi düzeylerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(1), 24-36. https://doi.org/10.17244/eku.491068
  • Wang, Q., & Pomerantz, M. E. (2009). The motivational landscape of early adolescence in the United States and China: A longitudinal investigation. Child Development, 80(4), 1271-1287. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01331.x
  • Warren, J. R., & Lee, J. C. (2003). The impact of adolescent employment on high school dropout: Differences by individual and labor-market characteristics. Social Science Research, 32(1), 98–128. https://doi.org/10.1016/S0049-089X(02)00021-2
  • Williams, G., Grow, V., Freedman, Z., Ryan, R., & Deci, E. (1996). Motivational predictors of weight loss and weight-loss maintenance. Journal of Personality and Social Psychology, 70(1), 115-126. https://doi.org/10.1037//0022-3514.70.1.115
  • Wheeler, R. J., Munz, D. C., & Jain, A. (1990). Life goals and general well-being. Psychological Reports, 66(1), 307-312. https://doi.org/10.2466/pr0.1990.66.1.307

Üniversite Öğrencilerinde Gelir Getiren Bir İşte Çalışma Durumunun ve Cinsiyetin Bazı Değişkenler Açısından Karşılaştırılması

Year 2023, , 826 - 847, 26.12.2023
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1243753

Abstract

Lisans eğitimi boyunca kendisine ekonomik gelir getiren bir işte çalışan ve çalışmayan öğrencilerin arasındaki ihtiyaç doyumu, yaşamdaki mutluluk düzeyi, akademik motivasyon ve yaşam amacının incelendiği bu çalışmada nicel bir yöntem olan korelasyonel desen benimsenmiştir. Araştırmanın evren ve örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yıllarında Türkiye genelinde üniversite okuyan 381 (261 kadın ve 120 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği, Oxford Mutluluk Ölçeği-Kısa Formu, Akademik Motivasyon Ölçeği, Yaşam Amaçları Ölçeği-Kısa Formu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler 2x2 Çok Yönlü Varyans Analizi kullanılarak raporlanmıştır. Elde edilen bulgular, cinsiyetin bağımlı değişkenler üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığını, yalnızca ekonomik gelir getiren bir işte çalışmayan öğrencilerin dışsal motivasyonunun bir işte çalışan öğrencilerden daha yüksek olduğunu göstermiştir.

References

  • Abouserie, R. (1995). Self-esteem and achievement motivation as determinants of students' approaches to studying. Studies in Higher Education, 20(1), 19-27. https://doi.org/10.1080/03075079512331381770
  • Ak. K. (2013). Üniversite öğrencilerinin özgecilik düzeylerinin yordayıcısı olarak yaşam amaçları (Tez No. 327454) [Yüksek Lisans Tezi, Tokat, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Akbaba, S. (2010). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(13), 343-361. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2774/37170
  • Akın, H. B., & Şentürk, E. (2012). Bireylerin mutluluk düzeylerinin ordinal lojistik regresyon analizi ile incelenmesi. Öneri, 10(37), 183-193. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/165694
  • Akırmak, G., & Dündar, H. (2015). Üniversite gençliği döneminin gelişimsel özellikleri ve psikolojik zorlukları. Der: F. Yurtseven ve M. Paker. Üniversite psikolojik danışmanlık el kitabı içinde (Ss. 17-44). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Akyüz, H., Yaşartürk, F., Aydın, İ., Zorba, E., & Türkmen, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin yaşam kalitesi ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(SI), 253-262. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjcss/issue/33182/369781
  • Alemdağ, C., Öncü, E., & Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik öz yeterlikleri. Spor Bilimleri Dergisi, 25(1), 23–35 https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbd/issue/16369/171304
  • Altınışık, İ., Çakmak, Y., & Peker, H. S. (2011). Ekonomik özgürlükler ve refah. Selçuk Üniversitesi Kadınhanı Faik İçil Meslek Yüksekokulu Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 149-156. http://sosyoteknik.selcuk.edu.tr/sustad/article/view/14
  • Andersen, S., Chen, S., & Carter, C.V. (2000). Fundamental human needs: Making social cognition relevant. Psychological Inquiry, 11(4), 269-275. https://www.researchgate.net/publication/255653439_Fundamental_Human_Needs_Making_Social_Cognition_Relevant
  • Arslanoğlu E., Tekin M., Arslanoğlu C., & Özmutlu İ. (2010). Voleybol hakemlerinin çeşitli değişkenlere göre kaygı ve temel psikolojik ihtiyaç düzeylerinin incelenmesi (Ankara ili örneği). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 985-995. http://www.ajindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423936604.pdf
  • Asıcı, E. (2018). Üniversite dönemi gençliği ve uyum problemleri. F. Savi Çakar. (Ed.), Yaşam dönemleri ve uyum sorunları içinde (Ss. 301-323). Pegem Akademi.
  • Aydıner, B. B. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçlarının alt boyutlarının genel öz-yeterlik yaşam doyumu ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Aydoğdu, F., & Gürsoy, F. (2018). Çocuk evi ve ailesi yanında kalan ergenlerin ihtiyaç doyum düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(1), 59-84 https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/36249/304222
  • Aygün, M. (2014). Öğrencilerin yaşam amaçlarıyla gelecek kaygısı arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Awan, R. N., Noureen, G., & Naz, A. (2011). A study of relationship between achievement motivation, academic self concept and achievement in English and Mathematics at secondary level. International Education Studies, 4(3), 72-79. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v4n3p72
  • Baard, P. P., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2004). Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of perfonmance and well-being in two work settings, Journal of Applied Social Psychology, 34(10), 2045-2068.
  • Bacanlı, H., & Cihangir, Z. (2003, 9-11 Temmuz). İhtiyaç doyum ölçeği uyarlama çalışması [Kongre Sunum Özeti]. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. İnönü Üniversitesi. https://issuu.com/antalyaozelegitimgrubu/docs/vii_ulusal_ps__koloj__k_dani__ma_re
  • Bandura, A. (1990). Perceived self-efficacy in the exercise of control over AIDS infection. Evaluation and Program Planning, 13(1), 9-17. https://doi.org/10.1016/0149-7189(90)90004-G
  • Bauer, J. J., & McAdams, D. P. (2004). Growth goals, maturity, and well-being. Developmental Psychology, 40(1), 114–127. https://doi.org/10.1037/0012-1649.40.1.114
  • Ben-Zur, H. (2003). Happy adolescents: The link between subjective well-being, internal esources, and parental factors. Journal of Youth and Adolescence, 32(2), 67–79. https://doi.org/10.1023/A:1021864432505
  • Brouse, C. H., Basch, C. E., LeBlanc, M., McKnight, K. R., & Lei, T. (2010). College students’ academic motivation: Differences by gender, class, and source of payment. College Quarterly, 13(1), 1-10. http://www.collegequarterly.ca
  • Bulut, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stillerinin öznel iyi oluş düzeyleri üzerine etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi.
  • Burt, T. D., Young-Jones, A. D., Yadon, C. A., & Carr, M. T. (2013). The advisor and instructor as a dynamic duo: Academic motivation and basic psychological needs. Nacada Journal, 33(2), 44-54. http://dx.doi.org/10.12930/NACADA-13-006
  • Busato, V. V., Prins, F. J., Elshout, J. J., & Hamaker, C. (2000). Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education. Personality and Individual Differences, 29(6), 1057-1068. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00253-6
  • Buunk, B., & Nauta, A. (2000). Why intraindividual needs are not enough: Human motivation is primarily social. Psychological Inquiry, 11(4), 279-283. https://research.rug.nl/en/publications/why-intraindividual-needs-are-not-enough-human-motivation-is-prim-2
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş., & Demirel F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Calp, Ş., & Bacanlı, H. (2016). Algılanan akademik yeterlik ve özerklik desteğinin özerk akademik motivasyon ve akademik başarıyla ilişkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 300-317. https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/26849/282350.
  • Can, G. F., Toktaş, P., & Güven, A. (2020). Bir vakıf üniversitesinin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerine ilişkin öznel iş yükü ve akademik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin araştırılması. Journal of Turkish Operations Management, 4(2), 519-535. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jtom/issue/59336/851951
  • Cihangir-Çankaya, Z. (2009). Öğretmen adaylarında temel psikolojik ihtiyaçların doyumu ve iyi olma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 691-711. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26108/275077
  • Convington, M.V. (2000). Goal theory, motivation, and school achievement: An integrative review. Annual Review of Psychology, 51, 171-200. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.51.1.171
  • Coleman, P. (2000). Aging and the satisfaction psychological needs. Psychological Inquiry, 11(4), 291-294.
  • Curtis, S., & Shani, N. (2002). The effect of taking paid employment during term‐time on students' academic studies. Journal of Further and Higher Education, 26(2), 129–138. https://doi.org/10.1080/03098770220129406
  • Curtis, S., & Williams, J. (2002). The reluctant workforce: undergraduates’ part‐time employment. Education and Training, 44(1), 5-10. https://doi.org/10.1108/00400910210416192
  • Çakır, E. (2006). Anadolu öğretmen liselerinde okuyan öğrencilerin depresyon ve motivasyon düzeyleri [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Çelebi, G., & Çelebi, B. (2020). Bireylerin mutluluk düzeylerinin değişkenler açısından incelenmesi. ARHUSS, 3(1), 179-189. https://dergipark.org.tr/tr/pub/arhuss/issue/54943/704744
  • Çetinkaya, E., Çetinkaya, E. K., Yıldırım M., & Kabapınar, F. (2017). Eğitim araştırmacılarının bilim etiğine ilişkin görüşleri. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(2), 84-101 https://dergipark.org.tr/tr/pub/aleg/issue/30918/292648
  • Çıkrıkcı, Ö. (2015). Öz-belirleme kuramına göre ihtiyaç doyumunun olumlu yönelimler üzerindeki etkisinin bağlanma stilleri açısından incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Çirkin, Z., & Göksel, T. (2016). Mutluluk ve gelir. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 71(2), 375-400. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002397
  • Debats, D. L. (1998). Measurement of personal meaning: The psychometric properties of the life regard index. In I. B. Weiner (Eds.), The human quest for meaning (pp. 237-259). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self determination in personality. Journal of Research in Personality, 19(2), 109–134. https://doi.org/10.1016/0092-6566(85)90023-6
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1987). The support of autonomy and the control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 53(6), 1024-1037. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.6.1024
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  • Deci E. L., Ryan R. M., & WilliamS G. C. (1996). Need satisfaction and the self-regulation of learning. Learning and Individual Differences, 8(3), 165-183. https://doi.org/10.1016/S1041-6080(96)90013-8
  • Demir, R., Tanhan, A., Çiçek, İ., Yerlikaya, İ., Çırak Kurt, S., & Ünverdi, B. (2021). Yaşam kalitesinin yordayıcıları olarak psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 192-206. https://doi.org/10.33308/26674874.2021351256
  • Demirbaş Çelik, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin yaşamda anlam ve yaşam amaçları arasındaki ilişki. Mediterranean Journal of Humanities, 6(1), 133-141. http://dx.doi.org/10.13114/MJH.2016119294
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-75. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Doğan, T., & Çötok, A. N. (2011). Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formunun Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), 165-172. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tpdrd/issue/21456/229762
  • Dolan, P., Peasgood, T., & White, M. (2008). Do we really know what makes us happy? A review of the economic literature on the factors associated with subjective well-being. Journal of Economic Psychology 29(1), 94–122. https://doi.org/10.1016/j.joep.2007.09.001
  • Eccles, J. S. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53, 109-132. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135153
  • Ergene, T. (2011). Lise öğrencilerinin sınav kaygısı, çalışma alışkanlıkları, başarı güdüsü ve akademik performans düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(160), 320- 330. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1066/279
  • Eryılmaz, A. (2010). Ergenlerde öznel iyi oluşu artırma stratejilerini kullanma ile akademik motivasyon arasındaki ilişki. Klinik Psikiyatri, 13(2), 77-84. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/124905/
  • Eryılmaz, A. (2017). The mediator role of satisfaction of needs between academic motivation and life goals. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 32(3), 513-524. http://dx.doi.org/10.16986/HUJE.2016018538
  • Eryılmaz, A., & Aypay, A. (2011). Lise öğrencilerinde derse katılmaya motive olma ile yaşam amaçları belirleme arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 149-158. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59494/855128
  • Eymur, G., & Geban, Ö. (2011). Kimya öğretmeni adaylarının motivasyon ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 246-255. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/987
  • Gömleksiz, M. N., & Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 99-127. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21486/230306
  • Graham, S. (1991). A review of attribution theory in achievement contexts. Educational Psychology Review, 3, 5-39. https://doi.org/10.1007/BF01323661
  • Greeley, A. T., & Tinsley, H. A. (1998). Autonomoy and intimacy development in college students: Sex differences and predictors. Journal of College Student Development, 29, 512-520. https://eric.ed.gov/?id=EJ388292
  • Gündoğdu, R., & Yavuzer, Y. (2012). Öğretmen adaylarının öznel iyi oluş ve psikolojik ihtiyaçlarının demografik değişkenlere göre incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 115-131. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19396/206025
  • Güngör, N. B., & Yenel, F. (2020). Öğrenmeye ilişkin tutumun spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin akademik motivasyonlarının yordanmasına etkisi. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 2(1), 40-55. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejsse/issue/54361/730337
  • Hammersla, J. F., & Frease-McMahan, L. (1990). University students’ priorities: Life goals vs. relationships. Sex Roles: A Journal of Research, 23(1-2), 1-14. https://doi.org/10.1007/BF00289874
  • Hancock, D. R. (2001). Effects of test anxiety and evaluative threat on students' achievement and motivation. Journal of Educational Research, 94(5), 287-291. https://doi.org/10.1080/00220670109598764
  • Harvey, V. S., & Retter, K. (2002). Variation of gender differences between children and adolsecents on the four basic psychological needs. International Journal of Reality Therapy, 21(2), 33-36.
  • Hills, P., & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33(7), 1073–1082. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00213-6
  • Ivancevich, J. M., & Matteson, M. T. (1999). Motivation. Organizational behavior and management (5th ed.) (pp 111-138). Irwin/McGraw-Hill.
  • İlhan, T. (2009). Üniversite öğrencilerinin benlik uyumu modeli: Yaşam amaçları, temel psikolojik ihtiyaçlar ve öznel iyi oluş. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • İlhan, T. (Mayıs-Haziran, 2016). Yaşam Amaçları Ölçeği Kısa Formu’nun (YAÖ-KF) geliştirilmesi. ERPA International Congresses on Education Book of Proceedings (s. 445-449). Saraybosna, Bosna Hersek.
  • İlhan, T., & Özbay, Y. (2010). Yaşam amaçlarının ve psikolojik ihtiyaç doyumunun öznel iyi oluş üzerindeki yordayıcı rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(32), 109-118. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200142
  • Kara, E. (2016). Üniversite öğrencilerinin depresyon düzeylerinin bağlanma stilleri ve bilinçli farkındalık ile ilişkisi: Öz kontrolün aracı rolü [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Kasser, T. (2002). Sketches for a self-determination theory of values. In E. L. Deci & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of selfdetermination research (pp. 123–140). University of Rochester Press.
  • Kasser, T., & Ahuiva, A. (2002). Metarialistic values and well-being in business students. European Journal of Social Psychology, 32(1), 137-146. https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2002_KasserAhuvia_EJSP.pdf
  • Kasser, T., & Ryan, R. M. (1993). A dark side of the American dream: Correlates of financial success as a central life aspiration. Journal of Personality and Social Psychology, 65(2), 410-422. https://doi.org/10.1037/0022-3514.65.2.410
  • Kasser, T., Ryan, R. M., Zax, M., & Sameroff, A. J. (1995). The relations of maternal and social environments to late adolescents' materialistic and prosocial values. Developmental Psychology, 31(6), 907-914. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0012-1649.31.6.907
  • Kermen, U., & Sarı, T. (2014). Üniversite öğrencilerinde ihtiyaç doyumu ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 175-185. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16793
  • Kesici, Ş., Üre Ö., Bozgeyikli, H., & Sünbül, A. M. (2003). Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirliği. VII. Ulusal PDR Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, Malatya.
  • Kim, Y., Kasser, T., & Lee, H. (2003). Self-concept, aspirations, and well-being in South Korea and the United States. Journal of Social Psychology, 143(3), 277-290. https://psycnet.apa.org/record/2003-06418-004
  • Kimball, M., & Willis, R. (2006). Utility and happiness. University of Michigan.
  • King, L. A., Richards, J., & Stemmerich, E. D. (1998). Daily goals, life goals, and worst fears: Means, ends, and subjective well-being. Journal of Personality, 66(5), 713-744. https://doi.org/10.1111/1467-6494.00030
  • Koç, K. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşam doyum düzeyleri ile akademik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 58-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsbd/issue/36534/470165
  • Korkmazer, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon algılarının incelenmesi üzerine bir alan çalışması. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(20), 502-515. https://dergipark.org.tr/tr/pub/duiibfd/issue/57937/809312
  • Kowal, J., & Fortier, M. (1999). Motivational feterminants of flow: Contributions from Self Determination Theory. Journal of Social Psychology, 139(3), 355-369. https://doi.org/10.1080/00224549909598391
  • Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation. American Psychologist, 57(9), 705–717. https://doi.org/10.1037/0003-066X.57.9.705
  • Mahon, N. E., Yarcheski, A., & Yarcheski, T. J. (2005). Happiness as related to gender and health in early adolescents. Clinical Nursing Research, 14(2), 175-190. https://doi.org/10.1177/1054773804271936
  • Moore, D., & Hotch, D. F. (1981). Late adolescents’ conceptualizations of home-leaving. Journal of Youth and Adolescence, 10(1), 1-10. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/BF02088418
  • Newman, B. M., & Newman, P. R. (1991). Development throught life: A psychosocial approach. Cengage Learning.
  • Niemiec, C. P., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2009). The path taken: Consequences of attaining intrinsic and extrinsic aspirations in post-college life. Journal of Research in Personality, 43(3), 291– 306. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2008.09.001
  • Nikolaev, B. (2014). Economic Freedom and Quality of Life: Evidence from the OECD’s Your Better Life Index.. The Journal of Private Enterprise, 29(3), 61–96. http://journal.apee.org/index.php/2014.Fall.JPE_part5.pdf Ocak, G., & Atasever, N. A. (2020). Üniversite öğrencilerinde hayatın amacı ve akademik motivasyon arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yönetim ve Çalışma Dergisi. 4(1), 93- 112. https://yonetimvecalisma.org/index.php?content=1;41&ManId=59
  • Oi I, B. T., & Morrison, K. (2005). Undergraduate students in part‐time employment in China, Educational Studies, 31(2), 169-180, http://dx.doi.org/10.1080/03055690500095555
  • Özer, G. (2009). Öz-belirleme kuramı çerçevesinde ihtiyaç doyumu, içsel güdülenme ve bağlanma stillerinin üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşlarına etkileri [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Özder, H., & Motorcan, A. (2013). An analysis of teacher candidates’ academic motivation levels with respect to several variables. British Journal of Arts and Social Sciences, 15(1), 42-53. https://www.academia.edu/14029333/An_Analysis_of_Teacher_Candidates_Academic_Motivation_Levels_with_Respect_to_Several_Variables
  • Özgür, G., Yıldırım, S., & Ziyaretli, G. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin yaşam kalitesi konusundaki görüşleri ve yaşam doyumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24(1), 57-65, 2008. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egehemsire/issue/49598/635598
  • Pitlik, H., Redín, D. M., & Rode M. (2015). Economic freedom, ındividual perceptions of life control and life satisfaction. In Economic Freedom of the World: 2015 Annual Report (pp. 185–202). Fraser Institute.
  • Reeve, J., & Halusic, M. (2009). How K-12 teachers can put self-determination theory principles into practice. Theory and Research in Education, 7(2), 145-154. https://doi.org/10.1177/1477878509104319
  • Reisoğlu, S., & Yazıcı, H. (2017). Üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşlarını yordamada beş faktör kişilik özellikleri, mizah tarzları ve duygusal zekânın rolü. Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 888-912. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v6i4.973
  • Richer, S. F., & Vallerand, R. J. (1998). Construction et validation de l’échelle du sentiment d’appartenance sociale. Revue Européenne De Psychologie Appliquée, 48(2), 129-137. https://www.researchgate.net/publication/306292863_Construction_et_validation_de_l'Echelle_du_sentiment_d'appartenance_sociale_ESAS
  • Roohi, G., & Asayesh, H. (2012). Students’ academic motivation in Golestan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 12(3), 152-159. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1872-en.html
  • Ryan, R., & Deci, E. (2000). Self – Determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Schmuck, P., Kasser, T., & Ryan, R.M. (2000). Intrinsic and extrinsic goals: Their structure and relationship to well-being in German and U.S. college students. Social Indicators Research, 50, 225–241.
  • Schunk, D. H. (1996). Goal and self-evaluative influences during children's cognitive skill learning. American Educational Research Journal, 33(2), 359-382. https://doi.org/10.3102%2F00028312033002359
  • Schunk, D. H. (1999). Social-self interaction and achievement behavior. Educational Psychologist, 34(4), 219-228. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3404_3
  • Sheldon, K. M., & Elliot, A. J. (1999). Goal striving, need satisfaction, and longitudinal well-being: The self concordance model. Journal of Personality and Social Psychology, 76(3), 482–497. https://doi.org/10.1037/0022-3514.76.3.482
  • Sıvacı, S. Y., & Çöplü, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin akademik öz-yeterlikleri, akademik motivasyonları ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 667-700. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1336399
  • Smith, N., & Taylor, P. (1999). Not for lipstick and lager: Students and part‐time work (Scottish Affairs Report No. 28). Edinburgh University of Edinburgh. https://doi.org/10.3366/SCOT.1999.0042
  • Sorensen, L., & Winn, S. (1993). Student loans: A case study. Higher Education Review, 25(3), 48–65. Sudman, S. (1976). Applied sampling. Academic Press.
  • Tabancalı, E. (2004). Bilim ve yayın etiği. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(8), 225-237. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/39903/bilim-ve-yayin-etigi
  • Tabachnick, B. G., & Fidell. L. S. (2007). Using Multivariate Statistics. Pearson.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (2012). Sosyal psikoloji (5. baskı). (Çev: A. Dönmez). İmge Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi 1991).
  • Türkdoğan, T., & Duru, E. (2012). Üniversite öğrencilerinde temel ihtiyaçların karşılanma düzeyinin bazı sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 199-223. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19395/206015
  • Ulukan, M. (2020). Öğretmenlerin mutluluk ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(73), 620-631. https://www.researchgate.net/publication/346450482_OGRETMENLERIN_MUTLULUK_ILE_PSIKOLOJIK_SAGLAMLIK_DUZEYLERI_ARASINDAKI_ILISKININ_INCELENMESI
  • Vallerand R. J., Pelletier L. G., Blais M. R., Briere N. M., Caroline S., & Vallieres E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measuremenet, 52(4), 1003-1017. https://doi.org/10.1177%2F0013164492052004025
  • Van Petegem, K., Aelterman, A., Van Keer, H., & Rosseel, Y. (2008). The influence of student characteristics and interpersonal teacher behaviour in the classroom on student’s wellbeing. Social Indicators Research, 85(2), 279- 291. https://doi.org/10.1007/s11205-007-9093-7
  • Yeşi̇ltaş, M. (2020). Akademik motivasyon ve genel erteleme davranışının öğrencilerin akademik erteleme davranışı üzerindeki rolü. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 123-133. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oskauiibfd/issue/55460/750235
  • Yüksel-Şahin, F., & Taşkın, T. (2019). Çalışmayan ev kadınlarının mutluluk ve kişisel gelişim yönelimi düzeylerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(1), 24-36. https://doi.org/10.17244/eku.491068
  • Wang, Q., & Pomerantz, M. E. (2009). The motivational landscape of early adolescence in the United States and China: A longitudinal investigation. Child Development, 80(4), 1271-1287. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01331.x
  • Warren, J. R., & Lee, J. C. (2003). The impact of adolescent employment on high school dropout: Differences by individual and labor-market characteristics. Social Science Research, 32(1), 98–128. https://doi.org/10.1016/S0049-089X(02)00021-2
  • Williams, G., Grow, V., Freedman, Z., Ryan, R., & Deci, E. (1996). Motivational predictors of weight loss and weight-loss maintenance. Journal of Personality and Social Psychology, 70(1), 115-126. https://doi.org/10.1037//0022-3514.70.1.115
  • Wheeler, R. J., Munz, D. C., & Jain, A. (1990). Life goals and general well-being. Psychological Reports, 66(1), 307-312. https://doi.org/10.2466/pr0.1990.66.1.307
There are 116 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Career Counseling
Journal Section Articles
Authors

Muhammed Bilal Kurt 0000-0001-5187-9877

Gökçen Aydın 0000-0003-0781-7817

Early Pub Date December 23, 2023
Publication Date December 26, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Kurt, M. B., & Aydın, G. (2023). Üniversite Öğrencilerinde Gelir Getiren Bir İşte Çalışma Durumunun ve Cinsiyetin Bazı Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 826-847. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1243753