This study aims to determine the self-efficacy perceptions of Turkish reading skills of refugee students studying at secondary school level in Türkiye according to various variables. For this purpose, descriptive survey model, one of the quantitative research approaches, was used in the study. The participants of the study consisted of 200 refugee students studying Turkish at Mezitli İmam Hatip Secondary School in Mezitli district of Mersin province in the 2023-2024 academic year. The data of the study were collected with ‘Personal Information Form’ and ‘Turkish Reading Self-Efficacy Scale for Foreigners’ developed by Tulumcu (2014). In the analysis of the collected data, descriptive statistical techniques, t-test for independent samples and one-way analysis of variance (ANOVA) for variables with more than two groups were used. At the end of the study, it was determined that refugee students' Turkish reading self-efficacy perceptions were at a moderate level. In addition, it was determined that students' self-efficacy perceptions of Turkish reading skills did not show a statistically significant difference according to the variables of gender and age level, but showed a statistically significant difference according to the variables of mother tongue, place of birth, length of stay in Türkiye and reason for being in Türkiye.
Bu çalışma, Türkiye'de ortaokul düzeyinde öğrenim gören mülteci öğrencilerin Türkçe okuma becerisi öz yeterlik algılarını çeşitli değişkenlere göre belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Mersin ili, Mezitli ilçesine bağlı Mezitli İmam Hatip Ortaokulunda Türkçe öğrenim gören 200 mülteci öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve Tulumcu (2014) tarafından geliştirilen “Yabancılar İçin Türkçe Okuma Öz Yeterlik Ölçeği” ile toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde betimsel istatistik teknikleri ile bağımsız örneklemler için t-testi, grup sayısı ikiden fazla olan değişkenler için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda, mülteci öğrencilerin Türkçe okuma öz yeterlik algılarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin Türkçe okuma becerisi öz yeterlik algılarının cinsiyete ve yaş değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği; ana dili, doğum yeri, Türkiye’de bulunma süresi ve Türkiye’de bulunma sebebi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit ediliştir.
Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | February 24, 2025 |
| Acceptance Date | July 20, 2025 |
| Publication Date | December 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 3 |