Bu çalışmada, matematik ve fen bilgisi öğretmeni adayları için integral konusunun anlaşılmasına yönelik gerekli olan dört kritik yeterlik belirlenmiş ve adayların bu yeterliklere sahip olma olasılıkları bilişsel tanı modellerinden log-lineer cognitive diagnostic model kullanılarak araştırılmıştır. Bu bağlamda, bu dört kritik yeterliği ölçen ve 25 çoktan seçmeli sorudan oluşan “İntegral Kazanım Yeterlik Testi” hazırlanmış ve 2018-2019 eğitim–öğretim yılında toplam 190 matematik ve fen bilgisi öğretmeni adayına uygulanmıştır. Yüksek madde-yeterlik ayırt edicilik indeksine sahip olan bu testin her bir yeterliği sırasıyla .99, .98, .99, ve .95 güvenirlikle ölçtüğü belirlenmiştir. Test maddelerinin ölçtüğü yeterliğe dair uzman görüşleri alınmış ve Lawshe tekniği ile her bir maddenin hangi yeterliği veya yeterlikleri ölçtüğü belirlenmiştir. Dört kritik yeterliği ölçen bu maddelerin dağılımı için ise Q-matris oluşturulmuş ve MPlus 6.12 programı yardımıyla log-lineer cognitive diagnostic model kullanılarak her bir adayın ilgili yeterliğe bireysel olarak sahip olma olasılıkları hesaplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, matematik öğretmeni adaylarının çok yüksek olasılıkla integral kavramını açıklayabildiği (%99) ve integral alma yöntemlerini bildiği (%88) görülmüş; kavramsal bilgi düzeylerinin işlemsel bilgi düzeylerine oranla daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Fen bilgisi öğretmeni adaylarının ise yüksek olasılıkla belirsiz integral hesabı yapabildiği (.76), çok yüksek olasılıkla da belirli integralleri kullanarak uygulamalar yapabildiği (%87) görülmüş; işlemsel bilgi düzeylerinin kavramsal bilgi düzeylerine oranla daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |