Bilimde ve teknolojide yaşanan gelişmeler ile bulanık mantık yaklaşımının kullanım alanları genişlemiştir. Farklı alanlarda uygulama alanı bularak etkili sonuçlar veren bulanık mantık yaklaşımı, son zamanlarda eğitim alanında da kullanım alanı bulmuştur. Bu çalışmanın amacı, öğretmen performanslarını bulanık mantık yaklaşımı ile değerlendiren bir model tasarlamaktır. Araştırma verileri Van ili merkez ilçelerde, 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılı bahar döneminde, Millî Eğitim Bakanlığına (MEB) bağlı liselerde görev alan müdür, öğretmen ve öğrenim gören öğrencileri kapsamaktadır. Çalışma, basit seçkisiz örnekleme esasıyla, 375 öğretmen, 42 müdür ve 1500 öğrenci üzerinden yürütülmüştür. Veriler MEB tarafından öğretmen performansını belirlemek için kullanılan değerlendirme formu aracılığı ile toplanmıştır. Öğretmen performansını belirlemek için Matlab programında bulunan Fuzzy Logic Toolbox kullanılarak bulanık mantık temelli üç girişli ve tek çıkışlı bir sistem tasarlanmıştır. Öğretmen, müdür ve öğrencilerden toplanan veriler giriş değişkenleri olarak belirlenmişken öğretmenin nihai performans puanı ise çıkış değişkeni olarak belirlenmiştir. Uzman görüşlerinden de yararlanarak yirmi yedi tane bulanık kural oluşturulmuştur. Mamdani bulanık çıkarım modeli kullanılarak durulaştırma işleminden sonra öğretmen performans değeri elde edilmiştir. Öğretmen performansları, önce klasik yöntemle daha sonra tasarlanan bulanık temelli modelle değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlar betimsel istatistikler, t-Testi ve Pearson’s r testi kullanılarak geleneksel ve bulanık yöntemle elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Sonuçlara göre, klasik yöntemle elde edilen öğretmen performans puanlarının ortalaması, bulanık yöntemle elde edilen puanların ortalamasından daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmen performanslarının, her iki yönteme göre değerlendirilmesi sonucu elde edilen puanlar arasında anlamlı bir fark olduğu ve bu farkın da klasik yöntem lehine olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada, her iki yöntem arasındaki ilişkinin pozitif ve yüksek olduğu sonucuna varılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |