Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECTS OF DEATH EDUCATION ON DEATH ANXIETIES AND PSYCHOLOGICAL WELL-BEINGS

Year 2013, Volume: 10 Issue: 1, 184 - 200, 01.03.2013

Abstract

Classroom teachers having required competence do have a critical role in language teaching throughout the primary school education of the pupils. The aim of this study is to examine the written expression skills of classroom teacher candidates’ within the determined criteria.  Bu çalışma 5-7 Mayıs 2011 tarihinde, 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda, Metin Elkatmış ve Veli Toptaş tarafından “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınav Evrakları Çerçevesinde Yazılı Anlatım Beceri Düzeyleri” başlığıyla sunulan bildiri temel alınarak oluşturulmuştur. Yrd. Doç. Dr. Kırıkkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü Öğretim Üyesi, metinelkatmis@hotmail.com Yrd. Doç. Dr. Kırıkkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü Öğretim Üyesi, vtoptas@hotmail.com Written document analysis technique was used for the research method and general survey design was implemented. According to the findings, it’s concluded that teacher candidates are not at the desired level in terms of external and inner structure rules. However, it has been seen that teacher candidates were successful with the use of language rules regarding spelling and punctuation.

References

  • Alkan, A. T. (1999); Bir Düğün Gecesi Denemesi, Düşünen Siyaset, S.4, ss.25–32, Esin Sanat Ankara: Felsefe Yayıncılık.
  • Aries, P. (1991); Batılının Ölüm Karşısındaki Tavırları, Çev.: M. A. Kılıçbay, Ankara:Gece Yayınları.
  • Bauman, Z. (2000), Ölüm ve Ölümsüzlük ve Diğer Yaşam Stratejileri, Çev.: NurgülDemirdöven, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bohart, J. & Bergland, B. (1979); The Impact of Death and Dying Counseling Groups on Death Anxiety in College Students, Death Educaiton, 2, pp.382–391.
  • Burger, J. M. (2006); Kişilik, Çev.: Erguvansarıoğlu, İ. D., Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • Cenkseven, F. (2004); Üniversite Öğrencilerinde Öznel ve Psikolojik İyi OlmanınYordayıcılarının İncelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Çukurova Üniversitesi: Adana.
  • Combs, D. C. (1981); The Effects of Selected Death Education Curriculum Models onDeath Anxiety and Death Acceptance, Death Education, 5, pp.75–81.
  • Combs, D. C. (1981); The Effects of Selected Death Education Curriculum Models onDeath Anxiety and Death Acceptance, Death Education, 5, pp.75–81.
  • Denton, J. & Wisenbaker, V. (1977); Death Experience and Death Anxiety AmongNurses and Nursing Students, Nursing Research, 26, pp.61–64.
  • Downe-Wamboldt B. & Tamlyn D. (1997); An International Survey of Death Education Trends in Faculties of Nursing and Medicine, Death Studies, 21, pp.177-188.
  • Durlak, J. A. (1979); Comparison Between Experiential and Didactic Methods of Death Education, Omega: Journal of Death and Dying, 9, 57–66.
  • Durlak, J. A. & Kass, R. A. (1981); Clarifying The Measurement of Death Attitudes: A Factor Analytic Evaluation of 15 Self-Report Death Scales, Omega: Journal of Death and Dying, 12, pp.129–141.
  • Glass, J. C. (1990); Changing Death Anxiety Through Death Education in The Public Schools, Death Studies, 14, 31–52.
  • Heidegger, M. (2004). Varlık ve Zaman. Çev.: Aziz Yardımlı. İstanbul: İdea Yayınları.
  • Karaca, F. (2000); Ölüm Psikolojisi, İstanbul: Beyan Yayınları
  • Karaca, F. ve Yıldız, M. (2001); Thorson-Powell Ölüm Kaygısı Ölçeğinin Türkçe Çevirisinin Normal Populasyonda Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, TabulaRasa, Yıl: 1, Say.1, ss.:43-55.
  • Kawagoe H., (2000); Death Education in Home Hospice Care in Japan Journal of Palliative Care, 16, 3, pp. 37–45.
  • Knight K. H. & Elfenbein M. H. (1993); Relationship of Death Education to Anxiety, Fear and Meanin Associated With Death, Death Studies, 17, pp. 411–425.
  • Koestenbaum, P. (1998); Ölüme Yanıt Var mı? (Çev.: Yılmaz Akgünlü). İstanbul: Mavi Yayınları.
  • Köknel, Ö. (1985); Kaygıdan Mutluluğa Kişilik (8. Baskı). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kübler-Ross, E. (1997); Ölüm ve Ölmek Üzerine, Çev.: Banu Büyükal, İstanbul: Boyner Holding Yayınları.
  • Lee, J. Y. (1998); Reduction of Death Anxiety Through Geriatric Ministry (An Applied Research Project Report Submitted to the Faculty in Partial Fulfillment of the Requirements fort the Degree of Doctor of Ministry), School of Theology and Missions Oral Roberts University.
  • Levi, D. S. (1998); Is death a bad thing?, Mortality, Nov98, Vol. 3 Issue 3, pp. 229–240.
  • Maglio, J. C. (1992); The Effects of Death Education on Death Anxiety: A MetaAnalysis, (A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of The Requirements forThe Degree Doctor of Philosophy) Arizona State University.
  • Mc Govern M. & Barry M. M. (2000); Death Education: Knowledge, Attitudes and Perspectives of Irish Parents and Teachers, Death Studies, Jun. 24/4, Health Module, pp. 325–333.
  • Miles, M. S. (1980); The Effect of A Course on Death and Grief on Nurse’s Attitudes Toward Dying Patients and Death, Death Education, 4, pp. 245–260.
  • Mork E.; Lee Q. M. & Wong F. K. (2002); The Issue of Death and Dying: Employing Problem-Based Leraning in Nursing Education, Nurse Education Today, 22, pp.319–329.
  • Mueller, M. L., (1997); Death Education and Death Fear Reduction, Journal of Education, Vol.: 97, No.: 2. 145-148.
  • Nancy, A. M. (1997); Death Education and Grief Counseling, (A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of The Requirements for The Degree Doctor of Philosophy) University of Kansas.
  • Pfeiffer, M. E. (2003); An investigation of understanding death education, (the ruquirements of the degree of doctor of education), Seton Hall Universtiy.
  • Reed, L. D. (1996); Effects of A Combined Didactic and Experiential Death Education/Empath Training Program on Death Anxiety and Empathic Ability of Medical Students (A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of The Requirements for The Degree Doctor of Philosophy) Drake University.
  • Roman E. M.; Sorribes E. & Ezquerro O. (2001); Nurses Attitudes to Terminally III Patients Journal of Advanced Nursing;34 (3); pp. 338–345.
  • Ryff, C. D. (1989). Happiness is Everything or is it? Explorations on The Meaning of Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology. 57, 6, pp.1069-1081.
  • Scovel, F. C. (1999); Fear of Death: Empirical Research into The Demographic and Socio-Cultural Variables Contributing to Death Anxiety (Dissertation presented a part fulfillment of the requirements of the degree of Doctor of Philosophy in Psychology) Californi:.California School of Proffessional Psychology.
  • Thorson, J. A. ve Powell, F. C. (1992). A Revised Death Anxiety Scale, Death Studies,16, PP.507-521 . Wahl, C. W. (1959); The Fear of Death, in The Meanin of Death, Ed.: Herman Feifel, Mc. New York: Graw-Hill, pp.16-29.
  • Wittmaier, B. (1979); Some Unexpected Attitudinal Consequences of A Short Course on Death, Omega: Journal of Death and Dying, 10, pp.271–275.
  • Yeaworth, R.; Knapp, F. & Winget, C. (1974); Attitudes of Nursing Students Toward the Dying Patient, Nursing Research, 23, pp. 30-34.
  • Young, J., (2006); Ölüm ve Asıllık, Malpas, J., Solomon, R.C., (Editör) Ölüm ve Felsefe, ss. 221-235; Çev.: N. Küçük, İstanbul: İthaki Yayınları.

Ölüm Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinde Ölüm Kaygisi Ve Psikolojik Iyi Olmaya Etkisi

Year 2013, Volume: 10 Issue: 1, 184 - 200, 01.03.2013

Abstract

Ölüm Kaygısıyla Baş Etme Psiko-Eğitim Programı”nın üniversite öğrencilerinin ölüm kaygılarına ve psikolojik iyi olma düzeylerine etkisini test etmek bu  araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Bu deneysel araştırmanın çalışma evrenini, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü’ne 2006-2007 eğitim-öğretim yılında devam eden lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada Thorson-Powell Ölüm Kaygısı Ölçeği ile Ryff’ın Psikolojik İyi Olma ölçeği 216 öğrenciye uygulanmış, değerlendirme sonucunda örnekleme ölüm kaygısı puanı yüksek, psikolojik iyi oluş puanı düşük olan 37 öğrenci seçilmiştir. Bu öğrenciler seçkisiz olarak deney ve plasebo/kontrol gruplarına atanmıştır. Deney grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen sekiz oturumluk ölüm eğitimi programı, plasebo/kontrol grubuna ise kültürel etkinlik programı uygulanmıştır. Bulgular: Araştırma sonucunda ölüm eğitimi programına katılan deneklerin ölüm kaygısı puanları eğitim öncesinden istatistiksel olarak anlamlı düzeyde azalmıştır. Bununla birlikte deneklerin psikolojik iyi olma puanları deney ve kontrol grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık göstermemiştir. Araştırma sonucunda, ölüm kaygısı yüksek ve psikolojik iyi olma düzeyi düşük öğrencilere uygulanan “Ölüm Kaygısıyla Baş Etme Psiko-Eğitim Programı”nın, öğrencilerin yüksek olan ölüm kaygısını azaltmada etkili olduğu ve bu etkinin uzun sürdüğü görülmüştür. 

References

  • Alkan, A. T. (1999); Bir Düğün Gecesi Denemesi, Düşünen Siyaset, S.4, ss.25–32, Esin Sanat Ankara: Felsefe Yayıncılık.
  • Aries, P. (1991); Batılının Ölüm Karşısındaki Tavırları, Çev.: M. A. Kılıçbay, Ankara:Gece Yayınları.
  • Bauman, Z. (2000), Ölüm ve Ölümsüzlük ve Diğer Yaşam Stratejileri, Çev.: NurgülDemirdöven, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bohart, J. & Bergland, B. (1979); The Impact of Death and Dying Counseling Groups on Death Anxiety in College Students, Death Educaiton, 2, pp.382–391.
  • Burger, J. M. (2006); Kişilik, Çev.: Erguvansarıoğlu, İ. D., Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • Cenkseven, F. (2004); Üniversite Öğrencilerinde Öznel ve Psikolojik İyi OlmanınYordayıcılarının İncelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Çukurova Üniversitesi: Adana.
  • Combs, D. C. (1981); The Effects of Selected Death Education Curriculum Models onDeath Anxiety and Death Acceptance, Death Education, 5, pp.75–81.
  • Combs, D. C. (1981); The Effects of Selected Death Education Curriculum Models onDeath Anxiety and Death Acceptance, Death Education, 5, pp.75–81.
  • Denton, J. & Wisenbaker, V. (1977); Death Experience and Death Anxiety AmongNurses and Nursing Students, Nursing Research, 26, pp.61–64.
  • Downe-Wamboldt B. & Tamlyn D. (1997); An International Survey of Death Education Trends in Faculties of Nursing and Medicine, Death Studies, 21, pp.177-188.
  • Durlak, J. A. (1979); Comparison Between Experiential and Didactic Methods of Death Education, Omega: Journal of Death and Dying, 9, 57–66.
  • Durlak, J. A. & Kass, R. A. (1981); Clarifying The Measurement of Death Attitudes: A Factor Analytic Evaluation of 15 Self-Report Death Scales, Omega: Journal of Death and Dying, 12, pp.129–141.
  • Glass, J. C. (1990); Changing Death Anxiety Through Death Education in The Public Schools, Death Studies, 14, 31–52.
  • Heidegger, M. (2004). Varlık ve Zaman. Çev.: Aziz Yardımlı. İstanbul: İdea Yayınları.
  • Karaca, F. (2000); Ölüm Psikolojisi, İstanbul: Beyan Yayınları
  • Karaca, F. ve Yıldız, M. (2001); Thorson-Powell Ölüm Kaygısı Ölçeğinin Türkçe Çevirisinin Normal Populasyonda Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, TabulaRasa, Yıl: 1, Say.1, ss.:43-55.
  • Kawagoe H., (2000); Death Education in Home Hospice Care in Japan Journal of Palliative Care, 16, 3, pp. 37–45.
  • Knight K. H. & Elfenbein M. H. (1993); Relationship of Death Education to Anxiety, Fear and Meanin Associated With Death, Death Studies, 17, pp. 411–425.
  • Koestenbaum, P. (1998); Ölüme Yanıt Var mı? (Çev.: Yılmaz Akgünlü). İstanbul: Mavi Yayınları.
  • Köknel, Ö. (1985); Kaygıdan Mutluluğa Kişilik (8. Baskı). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kübler-Ross, E. (1997); Ölüm ve Ölmek Üzerine, Çev.: Banu Büyükal, İstanbul: Boyner Holding Yayınları.
  • Lee, J. Y. (1998); Reduction of Death Anxiety Through Geriatric Ministry (An Applied Research Project Report Submitted to the Faculty in Partial Fulfillment of the Requirements fort the Degree of Doctor of Ministry), School of Theology and Missions Oral Roberts University.
  • Levi, D. S. (1998); Is death a bad thing?, Mortality, Nov98, Vol. 3 Issue 3, pp. 229–240.
  • Maglio, J. C. (1992); The Effects of Death Education on Death Anxiety: A MetaAnalysis, (A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of The Requirements forThe Degree Doctor of Philosophy) Arizona State University.
  • Mc Govern M. & Barry M. M. (2000); Death Education: Knowledge, Attitudes and Perspectives of Irish Parents and Teachers, Death Studies, Jun. 24/4, Health Module, pp. 325–333.
  • Miles, M. S. (1980); The Effect of A Course on Death and Grief on Nurse’s Attitudes Toward Dying Patients and Death, Death Education, 4, pp. 245–260.
  • Mork E.; Lee Q. M. & Wong F. K. (2002); The Issue of Death and Dying: Employing Problem-Based Leraning in Nursing Education, Nurse Education Today, 22, pp.319–329.
  • Mueller, M. L., (1997); Death Education and Death Fear Reduction, Journal of Education, Vol.: 97, No.: 2. 145-148.
  • Nancy, A. M. (1997); Death Education and Grief Counseling, (A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of The Requirements for The Degree Doctor of Philosophy) University of Kansas.
  • Pfeiffer, M. E. (2003); An investigation of understanding death education, (the ruquirements of the degree of doctor of education), Seton Hall Universtiy.
  • Reed, L. D. (1996); Effects of A Combined Didactic and Experiential Death Education/Empath Training Program on Death Anxiety and Empathic Ability of Medical Students (A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of The Requirements for The Degree Doctor of Philosophy) Drake University.
  • Roman E. M.; Sorribes E. & Ezquerro O. (2001); Nurses Attitudes to Terminally III Patients Journal of Advanced Nursing;34 (3); pp. 338–345.
  • Ryff, C. D. (1989). Happiness is Everything or is it? Explorations on The Meaning of Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology. 57, 6, pp.1069-1081.
  • Scovel, F. C. (1999); Fear of Death: Empirical Research into The Demographic and Socio-Cultural Variables Contributing to Death Anxiety (Dissertation presented a part fulfillment of the requirements of the degree of Doctor of Philosophy in Psychology) Californi:.California School of Proffessional Psychology.
  • Thorson, J. A. ve Powell, F. C. (1992). A Revised Death Anxiety Scale, Death Studies,16, PP.507-521 . Wahl, C. W. (1959); The Fear of Death, in The Meanin of Death, Ed.: Herman Feifel, Mc. New York: Graw-Hill, pp.16-29.
  • Wittmaier, B. (1979); Some Unexpected Attitudinal Consequences of A Short Course on Death, Omega: Journal of Death and Dying, 10, pp.271–275.
  • Yeaworth, R.; Knapp, F. & Winget, C. (1974); Attitudes of Nursing Students Toward the Dying Patient, Nursing Research, 23, pp. 30-34.
  • Young, J., (2006); Ölüm ve Asıllık, Malpas, J., Solomon, R.C., (Editör) Ölüm ve Felsefe, ss. 221-235; Çev.: N. Küçük, İstanbul: İthaki Yayınları.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yrd. Doç.dr.fuat Tanhan This is me

Publication Date March 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Tanhan, Y. D. (2013). Ölüm Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinde Ölüm Kaygisi Ve Psikolojik Iyi Olmaya Etkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 184-200.