BibTex RIS Cite

Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Modern Fizik Başarı Testinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2016, Volume: 13 Issue: 1, 213 - 231, 01.06.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim fizik programında yer alan modern fizik konusu ile ilgili Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'ne göre çoktan seçmeli sorulardan oluşan geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirmektir. Bu çalışma, iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada, testteki her bir maddenin Yenilenmiş Bloom Taksonmisi'nde yer alan bilişsel süreç ve bilgi boyutuna uygunluk düzeyi belirlenmiştir. İkinci aşamada, güvenirlik ve geçerlik çalışmalarını yapmak amacıyla başarı testi, 2013–2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Van il merkezinde faaliyet gösteren beş farklı okulda 165 öğrenciye uygulanmıştır. Başarı testinin geçerliliğini sağlamak için, alanında uzman iki fizik eğitimcisi ve bir program geliştirme uzmanı ile Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı liselerde fizik öğretmeni olarak görev yapan ve en az beş yıl deneyime sahip üç fizik öğretmeninin görüşü alınmıştır. Başarı testinin güvenirliliğini belirlemek için ise Sperman-Brown’ın testi iki eşdeğer yarıya bölme yöntemi kullanılmış ve güvenirlik katsayısı α = .716olarak bulunmuştur. Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları sonunda 25 maddeden oluşan bir başarı testi geliştirilmiştir

References

  • Arı, (2011). Bloom’un gözden geçirilmiş bilişsel alan taksonomisinin Türkiye’de ve uluslararası alanda kabul görme durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 11(2), 749-772
  • Ayvacı, Ş. A. ve Türkdoğan, A. (2010).Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (1), 13-25
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2012). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme: Öğretmen el kitabı. Ankara: PegemA.
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Sezgin, F.,
  • Demircioğlu, G. ve Gündoğdu, K. (2008). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: PegemA
  • Demirel, Ö. (2011). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: PegemA.
  • Fidan, E. (2013). İlkokul öğrencileri için matematik dersi sayılar öğrenme alanında başarı testi geliştirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve Kocakaya, F. (2011).Dinamik konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (1), s.40-57.
  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R. (Ed.), Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., & Wittrock, M.C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives (Complete edition). New York: Longman
  • Näsström, G. (2009). Interpretation of standards with Bloom’s revised taxonomy: A comparison of teachers and assessment experts. Gunilla International Journal of Research & Method in Education, 32 (1), 39-51
  • Tan, Ş. (2004). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: PegemA.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi
  • Tosun ve Taşkesenligil, (2011).Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 499-522.
  • TTKB, (2011). Fizik öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretimprogramlari/icerik/151 adresinden 15.03.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Turgut, M.F. ve Baykul, Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: PegemA

Developing an Achievement Test on Modern Physics Based on Bloom's Revised Taxonomy: A study of Validity and Reliability

Year 2016, Volume: 13 Issue: 1, 213 - 231, 01.06.2016

Abstract

The purpose of this study is to develop a reliable and valid achievement test according to the Revised Bloom Taxonomy consisting of multiple choice questions about modern physics which takes place in secondary school physics program. This study was conducted in two stages. In the first stage, science education professors were consulted to determine the level of coherence between each item’s goal of measuring outcome and Bloom’s revised cognitive taxonomy levels. In the second stage, in order to make reliability and validity studies achievement test was applied to 165 students in five different schools which operate in the city of Van, in the spring semester of academic year 2013-2014. In order to determine the validity of this achievement test, it is consulted to a curriculum and instruction expert, two educators who are expert in their field and three experienced physics teachers. The reliability constant of the test has been determined according to SpearmanBrown’s method of division of the test to two equivalent halves (α=.716). At the end of the reliability and validity analysis, an achievement test that consists of 25 multiple choice questions is improved according to Revised Bloom’s Taxonomy

References

  • Arı, (2011). Bloom’un gözden geçirilmiş bilişsel alan taksonomisinin Türkiye’de ve uluslararası alanda kabul görme durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 11(2), 749-772
  • Ayvacı, Ş. A. ve Türkdoğan, A. (2010).Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (1), 13-25
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2012). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme: Öğretmen el kitabı. Ankara: PegemA.
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Sezgin, F.,
  • Demircioğlu, G. ve Gündoğdu, K. (2008). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: PegemA
  • Demirel, Ö. (2011). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: PegemA.
  • Fidan, E. (2013). İlkokul öğrencileri için matematik dersi sayılar öğrenme alanında başarı testi geliştirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve Kocakaya, F. (2011).Dinamik konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (1), s.40-57.
  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R. (Ed.), Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., & Wittrock, M.C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives (Complete edition). New York: Longman
  • Näsström, G. (2009). Interpretation of standards with Bloom’s revised taxonomy: A comparison of teachers and assessment experts. Gunilla International Journal of Research & Method in Education, 32 (1), 39-51
  • Tan, Ş. (2004). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: PegemA.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi
  • Tosun ve Taşkesenligil, (2011).Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 499-522.
  • TTKB, (2011). Fizik öğretim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretimprogramlari/icerik/151 adresinden 15.03.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Turgut, M.F. ve Baykul, Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: PegemA
There are 15 citations in total.

Details

Other ID JA52DR84ZS
Journal Section Articles
Authors

Nihat Kotluk This is me

Ahmet Yayla This is me

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Kotluk, N., & Yayla, A. (2016). Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Modern Fizik Başarı Testinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 213-231.