BibTex RIS Cite

Sanat Eğitiminde Altın Oran ve Leonardo da Vinci’nin Eserleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2016, Volume: 13 Issue: 1, 360 - 382, 01.06.2016

Abstract

19. yüzyılın başlarında, matematik alanında irrasyonel sayıların irdelenmesiyle ilgi odağı olan Altın Oran özellikle plastik sanatlarda kullanılmıştır. Yunan heykeltıraş Phidias’ın Altın Oran uygulayıcısı olması ve bu oran sistemine yer vermesi, 1.618 sayısının isminin ilk iki harfi olan Yunan alfabesindeki Phi (Fi) harfiyle matematikte anılmasına sebep olmuştur. Luca Pacioli’nin eserinde Altın Oran’ı anlatması ve Leonardo Da Vinci’nin kitabın resimlerini çizmesiyle, Altın Oran Rönesans’ta en muhteşem dönemini yaşamıştır. Araştırmada; sanat eğitimi, altın oran, Leonardo da Vinci’nin eserleri, eserlerin içerisinde yer aldığı sanat akımı ve diğer akımlarla olan ilişkisi ile ilgili literatür taraması yapılmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma modelinden yararlanılmıştır. Gelecekte yetişecek olan sanatçı ve sanat eğitimcilerine sanat eğitimi derslerinde denge, altın oran ve uyum kuralları gibi bir resmin oluşumuna katkı sağlayan resmin temel öğelerinin anlatılması önem taşımaktadır. Bu süreçte Altın Oran ve Leonardo da Vinci’nin eserleri arasındaki ilişkinin incelenmesinin konu ile ilgili araştırmacılara ve uygulayıcılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir

References

  • Akdeniz, F. (2007). Doğada, Sanatta, Mimaride Altın Oran. Adana: Nobel Kitabevi. Akhenaton (2007). Frinde’nin Gizli Sembolleri. 02. 02. 2015 tarihinde http://gizliilimler.tr.gg/Fringe-h-nin-Gizli-Sembolleri.htm adresinden alınmıştır.
  • Atalay, B. (2006). Matematik ve Mona Lisa (Çev. Özge Ö.-Kosta S.). İstanbul: Albatros Yayınları.
  • Bergil, M., S. (1993). Doğada, Bilimde, Sanatta Altın Oran. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Bigalı, Ş. (1984) Resim Sanatı, (2. Baskı). Ankara: Şafak Matbaası.
  • Buchholz, E., L. (2005). Leonardo da Vinci(Mini Sanat Dizisi) İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Buchholz, E., L., Bühler, G., Hille, K., Kaeppe, S. & Stotland, I. (2012). Sanat. İstanbul: NTV Yayınları.
  • Cömert, B. (2006). Giotto’nun Sanatı. Ankara:De Ki Basım Yayım.
  • Çağlarca, S. (1997). Altın Oran (4. Baskı). İstanbul: İnkilap Kitabevi.
  • Çubukçu, B. (2013). Altın Oran. 18. 03. 2015 tarihinde http://www.burcakcubukcu.com/2013_12_01_archive.html adresinden alınmıştır.
  • Çubukçu, B. (2013). Altın Oran. 20. 03. 2015 tarihinde http://www.felsefetasi.org/altin-oran/ adresinden alınmıştır.
  • Deviren, D. (2010). Altın oran ve grafik sanatlarda kullanımı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul. Heath, R. (2007). Design Of The Parthenon. 10. 02. 2010 tarihinde http://www.sacrednumber.co.uk/design-of-the-parthenon/ adresinden alınmıştır.
  • Garrard, M., D. (2006). Who Was Ginevra de’Benci? Leonardo’s Portrait and Its Sitter Recontextualized, Artibus et Historiae, 53 (27), 23-56.
  • Greenstein, J., M. (2004). Leonardo, Mona Lisa and ‘La Giaconda, Artibus et Historiae, 50 (25), 17-38.
  • Elam K. (2001). Geometry Of Design Studies in Proportion and Composition, Princeton Architectural Pres, New York.
  • Kalaycı, L. (1994). Sanatta altın oran’ın metamorfoz hikâyesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kırışoğlu, O. (2009). Sanat Kültür Yaratıcılık. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Krausse, A., C. (2005). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Leonardo da Vinci. (2006). İstanbul: Taschen Yayınevi.
  • Meisner G. (2014). Golden Ratio in Art Composition and Design. 10. 03. 2015 tarihinde http://www.goldennumber.net/art-composition-design/ adresinden alınmıştır.
  • Naea (National Art Education Association) (1994). The National Visual Arts Standarts, Reston, Usa.
  • San, İnci (2003). Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Seailles, G. (2012). Leonardo da Vinci, Ed. Begüm Kovulmaz (Çev. Cem İ.). (2. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Site Yönetimi (2013). Doğadaki Canlılarda Sayısal Uyum. 21. 03. 2015 tarihinde http://www.islamdergisi.com/genel/dogada-fibonacci-dizilimi-ve-yaratilis/ adresinden alınmıştır.
  • Sözen M. ve Tanyeli U. (1986). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tekkanat, N. (2006). Altın oranın kaynakları ve sanata yansıması. (Yayımlanmamış yükseklisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Özen, E. (Ed.). (2006). Art Book Leonardo da Vinci. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Uçan, Ali (2002). Türkiye’de Çağdaş Sanat Eğitiminde Öğretmen Yetiştirme Süreci ve Başlıca Yapılanmalar. Ankara: Gazi Üniversitesi, 1. Sanat Eğitimi Sempozyumu, 1- 23.
  • Vezzosi, A. (2002). Evren Bilimi ve Sanatı, Leonardo da Vinci, (Çev. Nami B.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yumuşak, İ. (2008). İnsan Vücudu ve Matematik. 25. 02. 2015 tarihinde http://annebabaokulu.net/index.asp?PageID=83 adresinden alınmıştır.
  • Wundram, M. (2008). Rönesans. Ed. Ingo F. Walther. İstanbul: Taschen ve Remzi Kitabevi.

The Golden Ratio in Art Education and Assessment of The Relationship Between Leonardo da Vinci's Works

Year 2016, Volume: 13 Issue: 1, 360 - 382, 01.06.2016

Abstract

In the early 19 th century, the golden ratio which the focus of attention through the consideration of irrational numbers in mathematics, ıt was used especially in the plastic arts. The Greek sculptor Phidias's practitioner of the golden ratio and this system of ratio giving his name of the number of 1.618, Phi (Fi) is the first two letter of Phidias the Greek alphabet known in mathematics with the letter caused. The book explains the Golden Ratio in the works of made by Luca Pacioli andthis book contains drawings made by Leonardo da Vinci, the golden ratio have lived the most spectacular period in the Renaissance. In the research; literature about Education of Art, Golden Ratio, Leonardo da Vinci's works, art the movement featuring within Leonardo da Vinci's works and other art movements of this period are studied. This research is designed by descriptive scanning model. The artist and art educator will catch up in the future in courses of art education such as balance, the golden ratio and harmony rules an image based on the image elements that contribute to the formation of explaining importance. In this process, It is thought to that assessment the relationship between the golden ratio and Leonardo da Vinci's works will contribute related to the subject of researchers and practitioners

References

  • Akdeniz, F. (2007). Doğada, Sanatta, Mimaride Altın Oran. Adana: Nobel Kitabevi. Akhenaton (2007). Frinde’nin Gizli Sembolleri. 02. 02. 2015 tarihinde http://gizliilimler.tr.gg/Fringe-h-nin-Gizli-Sembolleri.htm adresinden alınmıştır.
  • Atalay, B. (2006). Matematik ve Mona Lisa (Çev. Özge Ö.-Kosta S.). İstanbul: Albatros Yayınları.
  • Bergil, M., S. (1993). Doğada, Bilimde, Sanatta Altın Oran. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Bigalı, Ş. (1984) Resim Sanatı, (2. Baskı). Ankara: Şafak Matbaası.
  • Buchholz, E., L. (2005). Leonardo da Vinci(Mini Sanat Dizisi) İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Buchholz, E., L., Bühler, G., Hille, K., Kaeppe, S. & Stotland, I. (2012). Sanat. İstanbul: NTV Yayınları.
  • Cömert, B. (2006). Giotto’nun Sanatı. Ankara:De Ki Basım Yayım.
  • Çağlarca, S. (1997). Altın Oran (4. Baskı). İstanbul: İnkilap Kitabevi.
  • Çubukçu, B. (2013). Altın Oran. 18. 03. 2015 tarihinde http://www.burcakcubukcu.com/2013_12_01_archive.html adresinden alınmıştır.
  • Çubukçu, B. (2013). Altın Oran. 20. 03. 2015 tarihinde http://www.felsefetasi.org/altin-oran/ adresinden alınmıştır.
  • Deviren, D. (2010). Altın oran ve grafik sanatlarda kullanımı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul. Heath, R. (2007). Design Of The Parthenon. 10. 02. 2010 tarihinde http://www.sacrednumber.co.uk/design-of-the-parthenon/ adresinden alınmıştır.
  • Garrard, M., D. (2006). Who Was Ginevra de’Benci? Leonardo’s Portrait and Its Sitter Recontextualized, Artibus et Historiae, 53 (27), 23-56.
  • Greenstein, J., M. (2004). Leonardo, Mona Lisa and ‘La Giaconda, Artibus et Historiae, 50 (25), 17-38.
  • Elam K. (2001). Geometry Of Design Studies in Proportion and Composition, Princeton Architectural Pres, New York.
  • Kalaycı, L. (1994). Sanatta altın oran’ın metamorfoz hikâyesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kırışoğlu, O. (2009). Sanat Kültür Yaratıcılık. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Krausse, A., C. (2005). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Leonardo da Vinci. (2006). İstanbul: Taschen Yayınevi.
  • Meisner G. (2014). Golden Ratio in Art Composition and Design. 10. 03. 2015 tarihinde http://www.goldennumber.net/art-composition-design/ adresinden alınmıştır.
  • Naea (National Art Education Association) (1994). The National Visual Arts Standarts, Reston, Usa.
  • San, İnci (2003). Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Seailles, G. (2012). Leonardo da Vinci, Ed. Begüm Kovulmaz (Çev. Cem İ.). (2. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Site Yönetimi (2013). Doğadaki Canlılarda Sayısal Uyum. 21. 03. 2015 tarihinde http://www.islamdergisi.com/genel/dogada-fibonacci-dizilimi-ve-yaratilis/ adresinden alınmıştır.
  • Sözen M. ve Tanyeli U. (1986). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tekkanat, N. (2006). Altın oranın kaynakları ve sanata yansıması. (Yayımlanmamış yükseklisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Özen, E. (Ed.). (2006). Art Book Leonardo da Vinci. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Uçan, Ali (2002). Türkiye’de Çağdaş Sanat Eğitiminde Öğretmen Yetiştirme Süreci ve Başlıca Yapılanmalar. Ankara: Gazi Üniversitesi, 1. Sanat Eğitimi Sempozyumu, 1- 23.
  • Vezzosi, A. (2002). Evren Bilimi ve Sanatı, Leonardo da Vinci, (Çev. Nami B.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yumuşak, İ. (2008). İnsan Vücudu ve Matematik. 25. 02. 2015 tarihinde http://annebabaokulu.net/index.asp?PageID=83 adresinden alınmıştır.
  • Wundram, M. (2008). Rönesans. Ed. Ingo F. Walther. İstanbul: Taschen ve Remzi Kitabevi.
There are 30 citations in total.

Details

Other ID JA52ES53NA
Journal Section Articles
Authors

Aylin Beyoğlu This is me

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Beyoğlu, A. (2016). Sanat Eğitiminde Altın Oran ve Leonardo da Vinci’nin Eserleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 360-382.