The purpose of this study is to investigate the effect of field trips on 7th grade students’ content knowledge and attitudes towards environment. The participants of the study were 31 seventh-grade students. The data collection instruments were the environmental attitude scale and content knowledge test. A dependent sample t-test was used to analyze data. It was determined that there were no statistically significant differences between preand post-test mean scores of students in terms of their content knowledge and attitudes towards environment. However, it was found that there were statistically significant differences between pre- and post-test scores of students in terms of some dimensions of both scales. These dimensions were “carelessness of people towards environment”, which is a subdimension of the environmental attitude scale and “energy sources and saving”, which is a sub-dimension of the environment knowledge test. It was concluded that field trips might be used to train individuals, who will be more cautious about environment, and use energy sources more carefully. Learning environments that provide opportunities for students, who interact with nature and learn by doing, might contribute to environmental education
Field Trips Content Knowledge about Environment Attitude towards Environment Middle School Students
Bu çalışmanın amacı, alan gezilerinin, ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin çevreyle ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları üzerine olan etkisini incelemektir. Çalışma 31 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Ölçme araçları olarak çevre tutum ölçeği ve çevre konu alan bilgisi testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde bağımlı örneklemler t-testi kullanılmıştır. Öğrencilerin çevre konusundaki tutum ve bilgi düzeylerine ait ön test ve son test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Ancak her iki ölçeğin bazı alt boyutlarına ait son test puanlarının ön test puanlarına göre istatistiki bir farklılık oluşturacak şekilde arttığı tespit edilmiştir. Tutum ölçeğinin “insanların çevreye olan dikkatsizlikleri”, bilgi ölçeğinin “enerji kaynakları ve enerji tasarrufu” alt boyutları istatistiki olarak anlamlı farklılığın tespit edildiği boyutlardır. Alan gezilerinin öğrencilerin çevreye karşı daha dikkatli, enerji kaynaklarının kullanımı ve tasarrufu konusunda daha bilinçli bireyler olarak yetiştirilmesi amacıyla kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin doğa ile iç içe olmalarına ve yaparak yaşayarak öğrenmelerine fırsat veren öğrenme ortamlarının çevre eğitimine katkı sağlayacağı öngörülmektedir
Other ID | JA23FC59BH |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 13 Issue: 1 |