Abstract: Recorder is a general music education instrument that is used from 1960’s to
present in Turkey. It is aimed development of teaching skills as well as playing skills for
the students who are candidates for music teaching with the School Instruments -
Recorder course in department of music education. Research is an action research. In
the study, interviews were held to determine the expectations of the students from the
School Instruments - Recorder course. Fifteen students were interviewed who choose
School Instruments – Recorder course during Fall Semester 2016-2017 and their
expectations are revealed in terms of musical, teaching proggession, Turkish Music and
general. As a result of research, students’ expectation from School Instruments -
Recorder in terms of teaching profession was coded as a well play and well teach.
Although the students have learned to play recorder in their general music education
they found the School Instruments - Recorder course necessary. Students think that
recorder is suitable for general music education because of cheap and easy to learn
compare with other instruments. Also students say that polyphonic musicality can be
increased with recorder. Students generally expect from the School Instruments –
Recorder course to steal well in the level where the instrument can be taught, to
strengthen the sight-read and increase the skills. As a result of the research, the students'
suggestions about this course are given.
Öz: Blok flüt Türkiye’de 1960’lı yıllardan günümüze kullanılan genel müzik eğitimi
çalgısıdır. Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı programlarında Okul Çalgıları – Blok Flüt dersi ile
amaçlanan, müzik öğretmeni adayı olan öğrencilerin bu çalgıya yönelik çalma becerilerinin
yanı sıra öğretme becerilerinin de geliştirilmesidir. Araştırma aksiyon araştırmasıdır.
Araştırmada, öğrencilerin Okul Çalgıları – Blok Flüt dersinden beklentilerini belirleyebilmek
için görüşmeler yapılmıştır. 2016-2017 Güz döneminde Okul Çalgıları – Blok Flüt dersini
seçen on beş öğrenci ile görüşülmüş ve onların bu dersten müzikal beklentileri, müzik
öğretmenliği açısından beklentileri, Türk Müziği açısından beklentileri ve genel beklentileri
ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlik mesleği açısından öğrencilerin
beklentileri iyi çalma ve iyi öğretme olarak kodlanmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler, daha
önce genel müzik eğitimlerinde blok flüt eğitimi almış olmalarına rağmen Okul Çalgıları –
Blok Flüt dersinin gerekli olduğunu belirtmişlerdir. Öğrenciler, blok flütün diğer çalgılar ile
kıyaslandığında daha ucuz ve öğrenilmesi daha kolay bir çalgı olduğu için genel müzik
eğitimi açısından uygun bir çalgı olduğunu, bu çalgı ile çoksesli müzik algısının
arttırılabileceğini belirtmişlerdir. Ayrıca, öğretebilecek düzeyde çalabilmek, deşifre
kabiliyetlerini arttırmak öğrencilerin bu dersten beklentileri arasındadır. Araştırma sonucunda
öğrencilerin bu derse yönelik önerilerine yer verilmiştir
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |