The
aim of this research is to find out the variables that may affect primary and
secondary school teacher candidates’ intercultural sensitivity and
ethnocentrism levels. The variables whose effects are examined on teacher
candidates’ intercultural sensitivity and ethnocentrism levels are their
departments at university, regions that they grew up, size of their hometowns,
their going abroad experiences and having friends from different national or
cultural backgrounds. The research model is descriptive. The study group consists of 314 volunteer teacher
candidates who attended a private course to be prepared for Public Personnel
Selection Examination (aka. KPSS) during 2014-2015 academic year. Intercultural
sensitivity level of teacher candidates was measured byintercultural
sensitivity scale developed by Chen and Starosta (2000) and theirethnocentrism level
was measured by Ethnocentrism Scale developed by Neuliepand McCroskey
(1997).Linguistic equivalence, validity and reliability studies of twoscales
were done by Ustun (2011). Multivariate
analysis of variance (MANOVA), one way analysis of variance (ANOVA),
independent samples T test and two nonparametric tests, Mann Whitney U and
Kruskal Wallis H, were used to analyze the data. Findings of the research revealed
statistically significant difference between teacher candidates’ intercultural
sensitivity levels in terms of their departments at university, size of their
hometowns, their going abroad experiences inappropriate word. Their experiences
in abroad and having friends from different national or cultural backgrounds. Findings
also showed statistically significant difference between teacher candidates’
ethnocentrism levels in terms of their departments at university, size of their
hometowns, their going abroad experiences.
Bu
araştırmanın amacı, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim kurumlarında görev yapmak
üzere yetiştirilen öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik
düzeylerini bölüm, yetiştikleri yerleşim birimleri, yurt dışında bulunup bulunmamaları
ve farklı ülkelerde arkadaşa sahip olup olmamalarına göre belirlenmesidir.
Araştırmanın modeli tarama modelidir. Araştırmanın çalışma grubu, 2014-2015
eğitim öğretim yılında özel bir dershaneye kayıtlı olup kamu personeli seçme sınavına
hazırlanan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 314 öğretmen adayından
oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık düzeyleri Chen ve
Starosta (2000) tarafından geliştirilen Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği;
etnikmerkezcilik düzeyleri ise Neuliep ve McCroskey (1997) tarafından geliştirilen
Etnikmerkezcilik Ölçeği ile belirlenmiştir. Her iki veri toplama aracının
geçerlik ve güvenirlik çalışmaları (Üstün, 2011) tarafından yapılmıştır.
Verilerin çözümlenmesi sırasında, tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve çok
yönlü varyans analizi (MANOVA) uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen
bulgular, öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık düzeyleri arasında
bölümlerine, yetiştikleri yerleşim birimlerine, yurtdışı deneyimlerine ve
farklı ülkelerden ve/veya kültürlerden arkadaşa sahip olma durumlarına göre
istatistiksel olarak anlamlı fark olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmen
adaylarının etnikmerkezcilik düzeyleri arasında ise bölümlerine, yetiştikleri
yerleşim birimlerine ve yurtdışı deneyimlerine göre istatistiksel olarak
anlamlı fark olduğu görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |