Abstract: Epistemology can be defined
the branch of philosophy concerned with the theory of knowledge. It can be seen
that large part of previously epistemology studies carried out with students
come from elementary schools, high schools and universities. Therefore,
measuring of preschool children’s epistemological views by help of the applied
epistemological activities set to provide important contributions to the
literature. From this point of view, the purpose of the research is to examine
the preschool children’s epistemological thoughts. Descriptive survey and
quantitative methods are used in this study. Set of Epistemological Activities
(SEA) and the Epistemological Views Scale for Children (EVSC) were used as a
research tools for collecting data. The study was carried out with 141 children
(73 girls and 68 boys) from 3 state preschools. The total EVSC score is 56.58
and their scale interval score of 2.26 showed that they tended towards dogmatic
philosophical thought. On the other side, border of sceptical thoughts in the
scale interval is 2.34 and also children have sceptical thoughts at subscale of
change of the knowledge and reasoning interpreted as children close to
sceptical philosophical thought.
Pre-school education philosophy epistemological views dogmatic philosophical thought sceptical philosophical thought
Öz: Felsefenin bilgiyi incelediği alan epistemoloji olarak geçmektedir.
Daha önce yapılan epistemoloji çalışmaları incelendiğinde büyük bir bölümünün
ilköğretim, lise ve üniversite öğrencileri ile yapıldığı görülmektedir. Bu
nedenle okul öncesi çocuklarının epistemolojik görüşlerinin uygulamaya dayalı
etkinlik setleri ile ölçülmesinin, ilgili alan yazıma önemli katkılar
sağlayacağı düşünülmektedir. Buradan hareketle, araştırmanın amacı okul öncesi
dönem çocuklarının epistemolojik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın
deseni nicel, yöntemi ise betimsel nitelikli tarama modelidir. Çalışmada veri
toplama araçları olarak Güneş (2014) tarafından geliştirilen Epistemolojik
Etkinlikler Seti (EES) ve Çocuklar İçin Epistemolojik Görüş Ölçeği (ÇİEGÖ)
kullanılmıştır. Çalışma Ankara ilinde bulunan üç devlet anaokulundan, 73 kız ve
68 erkek çocuk olmak üzere toplam 141 çocukla yürütülmüştür. EES sonuçları
genel olarak değerlendirildiğinde, çocukların büyük oranda otoriteye bağlı ve
bilginin değişimine inandıkları tespit edilmiştir. Bununla beraber çocukların
ÇİEGÖ’ den aldıkları toplam puan 56.58 ve ölçek değer aralık puanı ise 2.26 ile
dogmatik felsefi düşünme sınırları içinde oldukları görülmektedir. Buna karşın,
ÇİEGÖ’ deki skeptik felsefi düşünme sınırları için ölçek değer aralığının 2.34
olması ve bilginin değişimi ile akıl yürütme alt boyutlarında skeptik düşünce
eğilimi göstermeleri, çocukların skeptik felsefi düşünceye yakın oldukları
şeklinde yorumlanabilir.
Okul öncesi eğitim felsefe epistemolojik görüşler dogmatik felsefi düşünce skeptik felsefi düşünce
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |