Bu
araştırmanın amacı 5.,6.,7. ve 8. sınıf öğrencilerinin
matematik dersine ve matematik öğretmenlerine yönelik
düşüncelerinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırma 2015-2016
Eğitim-Öğretim yılında Ege Bölgesi’nde rastgele seçilmiş
iki ortaokulda okuyan 138 adet 5,6,7 ve 8. sınıf öğrencisi ile
yapılmıştır. Bu amaçla araştırmada veri toplama aracı olarak
öğrencilere alan uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan “Bir
günlüğüne matematik dersi öğretmeni olsaydım bunları …
yapardım. Bunları… yapmazdım.” şeklinde bir metin verilerek
boşluk olan yerleri yazılı olarak doldurmaları istenmiştir.
Doldurulan formlardan elde edilen ham veriler, içerik analizi
yöntemiyle çözümlenmiştir. Bu çözümleme sonucunda
öğrencilerin sırasıyla öğretmen, öğretim yöntemleri ve
matematiğe karşı tutum ile ilgili görüşleri belirlenmiştir.
Çalışmanın en belirgin sonuçlarından bazıları öğrencilerin
matematiğe karşı güvenlerinin artırmalarına yardımcı
olunması; matematik dersinin oyunlarla anlatılması; bireysel
farklılıkların dikkate alınması; pekiştireç kullanılması;
konu anlatımı tekrarı yapılması; matematiğin korkulan bir ders
olması ve öğrencilerin sınav kaygısı taşımalarıdır.
This
research is aimed at revealing the thoughts of the 5th, 6th, 7th and
8th grade students about their math course and mathematics teacher.
The study was carried out with 138 students in 5th, 6th, 7th and 8th
grades who attended two secondary schools randomly selected in Aegean
Region during the academic year of 2015-2016. For this purpose, as
data collection tool in the research, it was prepared with the
opinions of the experts; "If I were to teach a mathematics
course for a day, I would… not do them ... ". The raw data
obtained from the filled forms were analyzed by content analysis
method. As a result of this analysis, students' opinions about their
attitudes towards teachers, teaching methods and mathematics were
determined respectively. Some of the most obvious results of the
study are helping students to increase their confidence in
mathematics; teaching mathematics with games; taking into account
individual differences; reinforcement use; subject narration to be
made a repetition; math is a feared lesson, and students are worried
about testing.
Mathematics teacher student opinions mathematics course student perceptions teacher effectiveness
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |