Eğitim kurumlarında iş
görenin bireysel katkısı ve beklenmedik durumlarda eyleme geçmesi önemlidir.
Başka deyişle öğretmenlerin inisiyatif alma düzeyleri eğitimin amaçlarına
ulaşmasına katkı sunar. Öğretmenlerin inisiyatif alabilmesi için çalıştıkları
kurumda kendilerinin desteklendiğini hissetmesi önem taşımaktadır. Bu
çalışmanın amacı öğretmenlerin örgütsel destek algısı ile inisiyatif alma
davranışları arasındaki ilişki ortaya çıkarmaktır. Araştırmada ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara il merkezinde görev
yapan 174 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak,
Gündüz, Çakmak ve Korumaz (2015) tarafından geliştirilen inisiyatif alma ölçeği
ve Nayir (2013) tarafından geliştirilen örgütsel destek algısı ölçeği
kullanılmıştır. Araştırma bulgularında örgütsel destek algısı ile inisiyatif
alma davranışı arasında düşük düzeyde pozitif bir ilişki ortaya çıkmıştır. Cinsiyet,
medeni durum, branş, kıdem ve okul türü değişkenleri inisiyatif alma
davranışında anlamlı farklılık oluştururken, örgütsel destek algısını cinsiyet
ve okul türü değişkenleri etkilemektedir.
In educational institutions, employees’ individual contribution and
capacity to take action in unexpected situations are very crucial. In other
words, the level of individual initiatives of teachers has a positive impact on
reaching educational goals. In order to take initiatives, it is important for
the teachers to feel that they are supported by their institutions. The aim of
this research is to point out the relationship between teachers’ perceived
organizational support and taking initiative behavior. In this research, relationship
survey methods were used. The research group consists of 174 teachers who are
teaching in central Ankara. The scale
for taking initiatives, developed by Gündüz, Çakmak and Korumaz (2015) and the
scale for perceived organizational support, developed by Nayir (2013) were used
to collect data. Findings suggested that there is a low level relationship
between perceived organizational support and taking initiative behavior. While
gender, marital status, branch, seniority and school type variables generate a significant
difference on initiatives behavior, only the gender and school type affect the
perceived organizational support.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |