Research Article
BibTex RIS Cite

Sanal ve Nesnel Teknolojik Öğretim Araçlarını Kullanarak Fen Bilimleri Ders Materyali Geliştirmesine Yönelik Örnek Çalışmalar

Year 2017, Volume: 14 Issue: 1, 1357 - 1376, 30.11.2017

Abstract

Çalışmanın amacı, eğitim öğretim
sürecinde kavram öğretimi kalitesini artırmak için kullanabilecek sanal ve
nesnel materyallerin nasıl geliştirilebileceğine yönelik örnek uygulamalar
ortaya koymaya çalışmaktır. Bu
çalışmada etkin ve verimli ders anlatımını kolaylaştırmak için sanal ders
materyalleri hazırlanmıştır. Çalışmada
karma yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda yarı deneysel desen,
nitel boyutunda ise doküman incelemesi ve analizi kullanılmıştır.   Bu amaç doğrultusunda ilk, orta, lise
ve yükseköğretim düzeyinde kullanılabilecek toplam 23 adet görsel, işitsel,
görsel + işitsel, yazımsal ve internet bağlantılı orijinal uygulama ve etkinlik
sunusu hazırlanmıştır. Hazırlanan sanal ve nesnel ders materyallerinin tümü 25
farklı başlık altında toplanarak, internet entegreli olarak DVD’de sunum haline
getirilmiştir. Biyoloji eğitimi web sayfasında, çalışma ile ilgili tüm
envanterler
http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ozgecmis/matez.pdf
 internet sayfası üzerinde herkesin hizmetine
sunulmuştur. Ayrıca bu
materyallerin eğitim-öğretim ortamında örnek kullanımı sağlanmış ve olumlu
sonuçlar alınmıştır.

References

  • Akalan, M.E. (2012). Bilgisayar destekli programlı öğretim yaklaşımına göre hazırlanmış öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi ve öğrenci görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akamca Özyılmaz, G., (2009). Kavram karikatürleri ve tahmin-gözlem- açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi. e- Journal of New World Secince Academy, 4(4), 120-135.
  • Alev, N., (2004). Eğitim ve bilgi teknolojisinin fen bilimleri öğretiminde etkilerinin algılanması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 3-20.
  • All, A., Huycke, L., Fisher, M., (2003). Instructional tools for nursing education: Concept maps. Nursing Education Perspectives, 24(6), 311-322.
  • Arıkan, D., (2006). Web destekli etkin öğrenme uygulamalarının öğretmen adaylarının derse yönelik tutumları üzerindeki etkileri. Ege Eğitim Dergisi, 7(1), 23–41.
  • Ata, A., & Atik, A. (2016). Alternatif bir eğitim-öğretim ortamı olarak video paylaşım siteleri: üniversitelerdeki you tube uygulamaları. Social Sciences, 11(4), 312-325.
  • Ayaz, M., (2010). Kavramsal araçlara ve kavramsal ilişkilere dayalı fen bilgisinde ders materyali geliştirmek. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Aydemir Özyurt, E. (2016). Dördüncü sınıf türkçe dersi öğretim programının görsel okuma ve sunu becerilerini geliştirme açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Bayram, S., (2006). İlköğretimde Materyal Kullanımı. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Blanton, P., (2005). Improving student comprehension by thinking about a topic in multiple ways. The Physics Teacher, 43.
  • Bonastre, O. & Pina, M., (2006). Cognitive Learning for Distance Education: A Concept Maps Perspective Operations Research Centre. Miguel Hernandez University of Elche, Health Psychology Department Miguel Hernandez University of Elche (Spain).
  • Chen, L. & Lai Y., (2008). Application Concept Maps in to Teaching Materials Design: A Case Study of Program Design. Department of Information Management Chaoyang University of Technology, Taiwan.
  • Çakır, M., (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107.
  • Dalmışlı, F., (2013). Müzik eğitiminde materyal geliştirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Demirkuş, N. (2017a). Biyolojide Önemli Kavramlar Ders Notları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi. http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/kav.htmErişim tarihi 08.02.2017
  • Demirkuş, N. (2017b). Öğretim Materyali Geliştirme Ders Notları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/otm.htmErişim tarihi 8.02.2017
  • Gülen, S. (2010). Popüler fizik kavramları içeren görsel ders materyali geliştirme çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Gülen, S. (2016a). Fen-teknoloji-mühendislik ve matematik disiplinlerine dayalı argümantasyon destekli fen öğrenme yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Gülen, S. (2016b). Tool of association concept; volume of concept. Participatory Educational Research, Special Issue 2016-II, 45-50.
  • Gülen, S., & Demirkuş, N. (2014a). Güneş sistemi ve ötesi: Uzay bilmecesi ünitesinde, Görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-19.
  • Gülen, S., & Demirkuş, N. (2014b). Görsel Materyalin Öğrenci Başarısına Etkisi. Saarbrücken: Türkiye Âlim Kitapları. Gürbüz, R. (2006). Olasılık kavramıyla ilgili geliştirilen öğretim materyallerinin öğrencilerin kavramsal gelişimlerine etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 59-68.
  • Halls, J. (2012). Rapid Video Development for Trainers: How to Create Learning Videos Fast and Affordably. Virginia: American Society for Training & Development.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Taş, E. (2011). A new web designed material approach on learning and assessment in science education. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 3(4), 567-578.
  • Taş, E., Gülen, S., Öner, Z., & Özyürek, C. (2015). The effects of classic and web-designed Conceptual change texts on the subject of water chemistry. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(2), 263-280.
  • Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Yayıncılık. Şahin, S. (2016). Eğitimde Bilişim Teknolojileri I-II. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yelken, T. Y. (2009). Öğretmen adaylarının port folyoları üzerinde grup olarak yaratıcılık temelli materyal geliştirmenin etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(153), 83-98.

Example Works in the Development of Course Materials in Science Course Using Virtual and Objective Technological Teaching Tools

Year 2017, Volume: 14 Issue: 1, 1357 - 1376, 30.11.2017

Abstract

In this
study, developed virtual course materials were prepared to facilitate effective
and efficient lectures. The purpose of the study is to improve virtual
materials that can be used to increase the quality of concept education through
putting forward sample applications during the education process. A mixed
method was used in the study. Semi-experimental design was used in the
quantitative dimension of the study, and document research and analysis was
used in the qualitative dimension .For this purpose a totally, 23 pieces of
visual, auditory, visual + auditory, written and internet based original
applications and activity of presentations, which can be used at primary,
secondary and collage levels, were prepared. The entire thesis and course
material prepared under 25 different titles were collected and were integrated
with the Internet as a presentation then was made into a DVD. All inventory
about thesis is available for everyone on biology education web page:
http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ozgecmis/matez.pdf. In
addition, these materials were used in the educational environment and positive
results were obtained.

References

  • Akalan, M.E. (2012). Bilgisayar destekli programlı öğretim yaklaşımına göre hazırlanmış öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi ve öğrenci görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akamca Özyılmaz, G., (2009). Kavram karikatürleri ve tahmin-gözlem- açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi. e- Journal of New World Secince Academy, 4(4), 120-135.
  • Alev, N., (2004). Eğitim ve bilgi teknolojisinin fen bilimleri öğretiminde etkilerinin algılanması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 3-20.
  • All, A., Huycke, L., Fisher, M., (2003). Instructional tools for nursing education: Concept maps. Nursing Education Perspectives, 24(6), 311-322.
  • Arıkan, D., (2006). Web destekli etkin öğrenme uygulamalarının öğretmen adaylarının derse yönelik tutumları üzerindeki etkileri. Ege Eğitim Dergisi, 7(1), 23–41.
  • Ata, A., & Atik, A. (2016). Alternatif bir eğitim-öğretim ortamı olarak video paylaşım siteleri: üniversitelerdeki you tube uygulamaları. Social Sciences, 11(4), 312-325.
  • Ayaz, M., (2010). Kavramsal araçlara ve kavramsal ilişkilere dayalı fen bilgisinde ders materyali geliştirmek. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Aydemir Özyurt, E. (2016). Dördüncü sınıf türkçe dersi öğretim programının görsel okuma ve sunu becerilerini geliştirme açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Bayram, S., (2006). İlköğretimde Materyal Kullanımı. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Blanton, P., (2005). Improving student comprehension by thinking about a topic in multiple ways. The Physics Teacher, 43.
  • Bonastre, O. & Pina, M., (2006). Cognitive Learning for Distance Education: A Concept Maps Perspective Operations Research Centre. Miguel Hernandez University of Elche, Health Psychology Department Miguel Hernandez University of Elche (Spain).
  • Chen, L. & Lai Y., (2008). Application Concept Maps in to Teaching Materials Design: A Case Study of Program Design. Department of Information Management Chaoyang University of Technology, Taiwan.
  • Çakır, M., (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107.
  • Dalmışlı, F., (2013). Müzik eğitiminde materyal geliştirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Demirkuş, N. (2017a). Biyolojide Önemli Kavramlar Ders Notları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi. http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/kav.htmErişim tarihi 08.02.2017
  • Demirkuş, N. (2017b). Öğretim Materyali Geliştirme Ders Notları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/otm.htmErişim tarihi 8.02.2017
  • Gülen, S. (2010). Popüler fizik kavramları içeren görsel ders materyali geliştirme çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Gülen, S. (2016a). Fen-teknoloji-mühendislik ve matematik disiplinlerine dayalı argümantasyon destekli fen öğrenme yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Gülen, S. (2016b). Tool of association concept; volume of concept. Participatory Educational Research, Special Issue 2016-II, 45-50.
  • Gülen, S., & Demirkuş, N. (2014a). Güneş sistemi ve ötesi: Uzay bilmecesi ünitesinde, Görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-19.
  • Gülen, S., & Demirkuş, N. (2014b). Görsel Materyalin Öğrenci Başarısına Etkisi. Saarbrücken: Türkiye Âlim Kitapları. Gürbüz, R. (2006). Olasılık kavramıyla ilgili geliştirilen öğretim materyallerinin öğrencilerin kavramsal gelişimlerine etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 59-68.
  • Halls, J. (2012). Rapid Video Development for Trainers: How to Create Learning Videos Fast and Affordably. Virginia: American Society for Training & Development.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Taş, E. (2011). A new web designed material approach on learning and assessment in science education. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 3(4), 567-578.
  • Taş, E., Gülen, S., Öner, Z., & Özyürek, C. (2015). The effects of classic and web-designed Conceptual change texts on the subject of water chemistry. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(2), 263-280.
  • Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Yayıncılık. Şahin, S. (2016). Eğitimde Bilişim Teknolojileri I-II. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yelken, T. Y. (2009). Öğretmen adaylarının port folyoları üzerinde grup olarak yaratıcılık temelli materyal geliştirmenin etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(153), 83-98.
There are 28 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Mahmut Ayaz This is me

Nasip Demirkuş

Publication Date November 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Ayaz, M., & Demirkuş, N. (2017). Sanal ve Nesnel Teknolojik Öğretim Araçlarını Kullanarak Fen Bilimleri Ders Materyali Geliştirmesine Yönelik Örnek Çalışmalar. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1357-1376.