Bu çalışmada, YÖK
müfredatında yer alan bireysel çalgı eğitimi (kontrbas) alanında lisansüstü
programlarında yazılmış tezler incelenmiştir. Bu doğrultuda kontrbas çalgısı
konusunda hangi yıllarda ve hangi lisansüstü program düzeyinde kaç adet tez
yazıldığı saptanmaya çalışılarak, konu içerikleri yönünden gruplandırılmıştır.
Yapılan çalışmada, Türkiye’de lisansüstü programlarında kontrbas konusunda
yazılmış toplam 25 adet lisansüstü tezi incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda
tezlerin 22’sinin yüksek lisans tezi ikisinin sanatta yeterlilik tezi birininse
doktora tezi olduğu tespit edilmiştir. Yıllara göre tez dağılımları
yapıldığında, 2003, 2007 ve 2016
yılları hariç 2002 yılından 2017 yılına kadar her yıl kontrbas konusunda
lisansüstü tezi yazıldığı tespit edilmiştir. İncelenen lisansüstü tezlerin
konulara göre dağılımında, Tarihsel Gelişim başlığında beş adet,
Eser-Etüt-Metod Analizi başlığında 8 adet, Kontrbas Eğitimi başlığında 9 adet,
Biyografi başlığında ise üç adet tez yazılmış olduğu görülmüştür. Enstitü
dağılımına göre ise üç adet tez Eğitim Bilimleri Enstitüsünde, iki adet tez
Güzel Sanatlar Enstitüsünde diğer 20 adet tez ise Sosyal Bilimler Enstitüsünde
yazılmıştır.
In this study, theses written in post graduate programs on individual instrument (contrabass) education in HEC curriculum are examined. In the direction of these theses written, in which years and at what level of the graduate program, how many theses are written is tried to be grouped according to the contents of the subject. A total of 25 master's thesis on the contrabass in the post-graduate programs in Turkey were examined. As a result of the examination, it was determined that 22 of the theses were master thesis, 2 of art competence thesis and 1 of doctoral thesis. When thesis distributions were made according to years, except for 2003, 2007 and 2016, it was determined that every year from 2002 to 2017, a master's thesis was written on the contrabass. In the distribution of the undergraduate theses examined, it is seen that there are 5 theses in the title of Historical Development, 8 in the title of Work-Study-Method Analysis, 9 in the title of Contrabass Education, and 3 in the title of Biography. According to the distribution of the institute, 3 theses are written in Institute of Educational Sciences, 2 theses are written in Institute of Fine Arts and 20 other theses are written in Institute of Social Sciences.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |