Parallel to the changes in science, technology and social life, it is an
important necessity to organize and implement changes in teaching programs to
meet the requirements of the era. In this study, it was aimed to reveal the
reflection levels of objective, skill and concept relation of 2005 Social
Studies Curriculum (6th grade) by expert opinions, so as to shed light on new
programs. Opinions were received from 10 field expert academicians who worked
at four different universities in the study. Field experts were required to
determine the objective, skill and concept relations of all units in the 6th
grade curriculum. Based on the study, it has been understood that the views of
field experts on objective, skill and concept relation do not generally align
with the objectives and skills in the 6th grade 2005 Social Studies Curriculum
and the concepts highlighted in the units as expected. Based on the results
obtained from the findings, it is suggested that in the regulations related to
the curriculum by taking into account the views of teachers and stakeholders
misunderstandings and deficiencies should be reconsidered and solved.
Bilimde,
teknolojide ve sosyal yaşantıda meydana gelen değişimlere paralel olarak,
öğretim programlarının da çağın gereklerini karşılamaya yönelik değişimlerin
düzenlenip uygulamaya koyulması önemli bir zorunluluktur. Bu araştırmada, 2005
Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nın (6.sınıf) kazanım, beceri ve kavram
ilişkisinin yansıtılma düzeylerini uzman görüşlerine ortaya koymak, böylece
yeni programlara ışık tutmak amaçlanmıştır. Çalışmada
dört farklı üniversitede görev yapan 10 alan uzmanı akademisyenin görüşleri
alınmıştır. Alan uzmanlarından 6.sınıf öğretim programında yer alan tüm
ünitelere ait kazanım, beceri ve kavram ilişkilerini belirlemeleri istenmiştir.
Araştırma sonucunda alan uzmanlarının kazanım, beceri ve kavram ilişkisine
yönelik görüşlerinin genel olarak; 2005 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda
yer alan kazanımlar ile beceriler ve ünitelerde öne çıkartılan kavramlar arasında
beklenen uyum sağlanamadığı anlaşılmıştır. Sonuçlardan hareketle, program ile
ilgili yapılacak düzenlemelerde öğretmen ve paydaşlarının görüşleri alınarak
yanlış anlaşılan veya eksik görülen konular yeniden ele alınmalı, eksiklikler
giderilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |