This
study aims to determine general and academic self-efficacy levels of university
students studying graphic design in terms of variables such as gender, age, and
education level of their parents. The sample group of the research consists of
158 students studying in the Department of Graphic Design in the Faculty of
Fine Arts and Design in Inonu University, Gazi University and Necmettin Erbakan
University during fall semester of 2017-2018 academic year. As data collection
tools, a Personal Information Form, developed by the researcher, The
Self-efficacy Scale, developed by Sherer et al., and Academic Self-efficacy
Scale, developed by Jerusalem and Schwarzer were utilized. According to the
findings obtained in the study, there is no statistically significant
difference between gender and the perceptions of academic self-efficacy and
general self-efficacy levels of male and female students participating in the
research. There is no statistically significant difference between the age of
students participating in the research and their levels of academic
self-efficacy perceptions. However, there is a statistically significant
difference between the levels of general self-efficacy perceptions and the age
variable. Another finding is that there is no statistically significant
difference between the academic self-efficacy and general self-efficacy
perceptions of the students in the research in terms of the education levels of
their parents. The academic self-efficacy and general self-efficacy perceptions
of the students statistically differs in terms of the classes they study.The
most significant finding in the research is that there is a significant
relationship, moderately negative, between students’ levels of academic
self-efficacy and their perceptions of general self-efficacy.
Bu çalışmanın amacı; grafik tasarım
eğitimi alan üniversite öğrencilerinin cinsiyet, yaş, anne ve baba eğitim
düzeyi gibi değişkenlerine göre genel ve akademik öz yeterliliklerinin
belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz
döneminde İnönü Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Necmettin Erbakan
Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi, Grafik Tasarım bölümünde öğrenim
gören 158 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Sherer ve
arkadaşları tarafından geliştirilen Genel Özyeterlilik Ölçeği, Jerusalem ve
Schwarzer tarafından geliştirilen Akademik Özyeterlilik Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada
elde edilen bulgulara göre; araştırmaya katılan kız ve erkek öğrencilerin
cinsiyet ile akademik Öz-yeterlik algısı ve genel öz-yeterlik düzeyleri
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma yoktur. Araştırmaya
katılan öğrencilerin yaşı ile akademik öz-yeterlik algısı düzeyleri arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma yoktur. Fakat genel öz-yeterlik
algısı düzeyleri ile yaş arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma
vardır. Elde edilen bulgulardan biri de
araştırmaya katılan öğrencilerin akademik öz-yeterlik ve genel öz-yeterlik algı
düzeylerinin anne ve baba eğitim durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı
bir farklılık göstermemesidir. Öğrencilerin akademik öz-yeterlik ve genel öz-yeterlik
algı düzeylerinin öğrenim gördükleri sınıflara göre ise istatistiksel olarak
anlamlı bir farklılık vardır. Araştırmada elde edilen bulgulardan en manidar
sonuç; öğrencilerin akademik öz-yeterlik algısı düzeyleri ile genel öz
yeterlilik algısı puanları arasında orta düzeyde negatif yönlü anlamlı bir
ilişki olmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |