In this casual
comparative research study, it was aimed to compare the 6th, 7th and 8th grade elementary
school students’ answers to context-based and traditional questions on the
topic of light across gender. Therefore, Light Achievement Tests (LATs) were
developed for each grade level in accordance with 6th, 7th and 8th grade
curriculum objectives. Each LAT consists of 20 multiple-choice
questions; 10 are Context-Based Questions (CBQ) and 10 are traditional
questions that are equivalent to the CBQ in terms of targeted objectives and
cognitive level. The current study was carried out with 869 students (431 female and 438 male) in Izmit
district of Kocaeli and the data were analyzed through MANCOVA test in SPSS
23.0 program. LATs’ cronbach alpha reliability coefficients were found 0.794
for the 6th grade, 0.785 for the 7th grade and 0.824 for the 8th grade level. According
to MANCOVA results, there was no statistically significant difference between
male and female students’ LAT total scores, CBQ scores and traditional question
scores in the 6th (Wilks’ λ=0.987, F(2,290)=1.966,
p=0.142), 7th (Wilks’ λ=0.991, F(2,278)=1.257, p=0.286) and 8th (Wilks’ λ =0.995,
F(2,288)=0.732, p=0.482) grade levels. The findings were interpreted and
recommendations were made to teachers, researchers, curriculum developers and
related institutions.
Bu nedensel karşılaştırmalı araştırma çalışmasında,
ortaokul 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin ışık konusundaki bağlam temelli
sorular ve geleneksel soruları çözebilme düzeylerinin cinsiyete göre
karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu nedenle 6., 7. ve 8. sınıf kazanımlarına
uygun olarak her sınıf seviyesi için Işık Başarı Testleri (IBT)
geliştirilmiştir. IBT’ler 10 bağlam temelli soru (BTS) ve BTS’lere kazanım ve
bilişsel düzey olarak denk 10 geleneksel soru olmak üzere 20 çoktan seçmeli sorudan
oluşmaktadır. Uygulama, Kocaeli’nin İzmit ilçesinde 869 öğrenciyle (431 kız ve
438 erkek) gerçekleştirilmiş ve veriler SPSS 23.0 programı kullanılarak MANCOVA
testi ile analiz edilmiştir. 6. sınıf için IBT Cronbach alfa güvenirlik
katsayısı 0.794, 7. sınıf IBT için 0.785, 8. sınıf IBT için 0.824 olarak
bulunmuştur. MANCOVA testi sonuçlarına göre 6. sınıf (Wilks’ λ=0.987, F(2,290)=1.966, p=0.142), 7. sınıf (Wilks’ λ=0.991, F(2,278)=1.257, p=0.286)
ve 8. sınıf seviyelerinde (Wilks’ λ=0.995, F(2,288)=0.732,
p=0.482) IBT toplam puan, BTS puan ve
geleneksel soru puanlarında kız ve erkek öğrenciler arasında anlamlı bir fark
bulunamamıştır. Elde edilen bulgular yorumlanarak öğretmenlere,
araştırmacılara, müfredat geliştiricilere ve ilgili kurumlara çeşitli
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |