Abstract: The
aim of the study is to examine the relationship between occupational motivation
and job satisfaction of the academicians working at Yüzüncü Yıl University. The
study is a descriptive study which is one of the quantitative research methods.
The population of the study consists of 1318 academicians working at Yüzüncü
Yıl University. The scale were administered to the all members of the study
population. Occupational Motivation and Job Satisfaction Scale which consists
of three sections was employed in the study. 396 scales applied to the study group
were included in the study. The obtained data was analyzed by appropriate
statistical program. At the end of the
study, it seems that occupational motivation of academicians; the dimensions of
occupational characteristics and relationship
at work are higher than
average motivation level while the dimensions of management
policies, students, physical
conditions have lower values. Regarding job satisfaction, it was found that
teaching staff’s job satisfaction varies significantly in terms of age and the
lecturers at the age of 40 and above have higher job satisfaction than the
lecturers under the age of 40. Moreover, general job satisfaction levels of
teaching staffs was determined very high according to the results of the
research.
Öz:
Bu
araştırmanın amacı; Yüzüncü Yıl Üniversitesinde çalışan akademik personelin
mesleki motivasyonları ile iş tatmini arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır.
Araştırmanın evreni; Yüzüncü Yıl Üniversitesinde çalışan 1318 akademisyenden
oluşmaktadır. Evrenin tümüne ölçek uygulanmıştır. Çalışmada üç bölümden oluşan
Mesleki Motivasyon Ölçeği ve İş Tatmini ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen
veriler uygun istatistik programında analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda;
akademisyenlerin mesleki motivasyonları; mesleki özelikler ve iş yerindeki
ilişkiler boyutlarının ortalama motivasyon düzeyinden daha yüksek, yönetim
politikaları, öğrenci ve fiziksel koşullar boyutlarının ise daha düşük
değerlere sahip oldukları görülmüştür. İş tatmini konusunda ise; öğretim
elemanlarının genel iş tatminine yönelik görüşlerinin yaş değişkeni açısından istatistiksel
olarak anlamlı farklılık gösterdiği. 40 yaş ve üzeri öğretim elemanlarının 40
yaş ve altı öğretim elemanlarına göre, genel iş tatminlerinin daha yüksek
olduğu, ayrıca, katılımcı akademisyenlerin genel iş tatmin düzeylerinin yüksek
seviye olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |