Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de İlk Kez Uygulanan Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Year 2018, Volume: 15 Issue: 1, 932 - 968, 29.11.2018

Abstract

Bu
çalışmanın amacı, Türkiye’de ilk kez uygulanan aday öğretmenlik uygulama süreci
hakkında öğretmenlerin görüşlerini incelemektir. Bu çalışma Erzurum il
merkezinde aday öğretmenlik uygulamasına katılmış olan 21 aday öğretmenle
yürütülmüştür. Çalışmada durum çalışması yöntemi tercih edilmiştir. Çalışma
kapsamında yer alan aday öğretmenlerin bu sürece ilişkin görüşlerini ortaya
çıkarmak için araştırmacı tarafından hazırlanan altı açık uçlu soruya yer
verilmiştir. Araştırma sonucunda ortaya çıkan veriler içerik analizine tabi tutulmuş
ve her bir soru için uygun temalar oluşturulmuştur. Çalışmadan, bu süreci hem
olumlu hem de olumsuz olarak değerlendiren öğretmenlerin olduğu, bu süreç
boyunca aday öğretmenlerin en fazla yöntem ve teknik bilgisi ile ölçme ve
değerlendirme, sınıf içi öğrenci- öğretmen etkileşimi gibi konularda kazanım
elde ettikleri ortaya çıkmıştır. Çalışma sonucunda aday öğretmenlik
uygulamasının paydaşlar tarafından ifade edilen aksayan yönleri gözden
geçirilerek düzeltilmesi gerektiği gibi öneriler sunulmuştur.

References

  • Altıntaş, S. & Görgen, İ. (2017). Preservice teachers’ reviews on preservice teacher training system. Turkish Studies, 12(6), 15-30.
  • Azar, A. & Çepni, S. (1999). Fizik öğretmenlerinin kullandıkları öğretim etkinliklerinin mesleki deneyime göre değişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 221-228.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çiftçi, C. (2017-Mayıs). Aday öğretmenlerin aday öğretmen yetiştirme süreci ile ilgili görüşleri. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi. İstanbul/ Türkiye.
  • Gökulu, A. (2017). Aday öğretmenlerin Türkiye’deki aday öğretmenlik eğitim süreci ile ilgili görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 111-123.
  • Gül, İ., Türkmen, F. & Aksel, N. (2017). Aday öğretmen görüşlerine göre aday öğretmen yetiştirme sürecinin değerlendirilmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 365-388.
  • Gürsoy, G. &Turan Özpolat, E. (2017). Aday öğretmen yetiştirme sürecine ilişkin görüş ölçeği geliştirme çalışması. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 65-78.
  • İlyas, İ.E., Coşkun, İ. & Toklucu, D. (2017). Türkiye’de Aday Öğretmen Yetiştirme Modeli: İzleme ve Değerlendirme. SETA Yayınları:78, İstanbul.
  • Kaya, S. (2016-Ekim). Mentor and candidate teachers' views about the recent teacher induction program. 4th International Conference on Curriculum and Instruction, Belek/Antalya-Türkiye.
  • Kılıç, D., Babayiğit, Ö. & Erkuş, B. (2016). Aday öğretmenlerin adaylık eğitimine ilişkin görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, 20(68), 81-91.
  • Kozikoğlu, İ. & Çökük, K. (2017). Aday öğretmenlerin adaylık eğitimini atandıkları ilden farklı bir ilde tamamlamaları: Aday öğretmenlerin görüş ve deneyimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 50(2), 167-200.
  • Kozikoğlu, İ. & Soyalp, H. (2018). Aday Öğretmenlerin, Danışman Öğretmenlerin ve Okul Yöneticilerinin Aday Öğretmen Yetiştirme Programına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, DOI Numarası Alan Makaleler, doi:10.16986/HUJE.2018037027.
  • Köse, A. (2016). Okul yöneticilerinin görüşlerine göre aday öğretmen yetiştirme sürecinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 924-944.
  • Köse, A. & Atalmış, E.H. (2017). Aday öğretmen yetiştirme sürecinde alınan eğitimlerin öğretmenlik uygulamalarına katkısı: Sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies,12(25), 491-512.
  • Mc Millan, J. H. & Schumacher, S. (2001). Research in education: A conceptualintroduction. (5th ed.). Priscilla McGeehon.
  • MEB. (1995). Aday memurların yetiştirilmelerine ilişkin yönetmelik. 30.1.1995 tarihli 2423 sayılı Tebliğler Dergisi.
  • MEB. (2015). “Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği” http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/20150417-4.htm. 10.04.2018 tarihinde erişildi.
  • MEB. (2016). Aday öğretmen yetiştirme programı. http://oygm.meb.gov.tr/www/aday- öğretmen-yetiştirme-sürecine-ilişkin-yönerge-ve-yetiştirme-programı/içerik/328, (erişim tarihi: 15/05/2016).
  • MEB. (2017a). Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2013. Öğretmen Yetiştirime ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. ANKARA.
  • MEB. (2017b). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirime ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. ANKARA.
  • MEB. (2017c). MEB, Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü. “Aday Öğretmen Yetiştirme Programı” konulu resmi yazı.
  • Merriam, S. B. (2009). Oualitative research: A guide to desing and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Miles, B. M. & Huberman, A. M .(1994), Qualitative Data Analysis (2nd Ed.), Sage Publications, London.
  • ÖYGM. (2017). Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü. http://oygm.meb.gov.tr/www/19072017- tarihinde-atamasi-yapilan-sozlesmeli-aday-ogretmenlerin-yetistirme-programi/icerik/433. 12.04.2018 tarihinde erişildi.
  • Özoğlu, M. (2011-Aralık). Türkiye’nin Öğretmen “Yetiştirme” Politikası. 21. Yüzyılda Türkiye’nin Eğitim ve Bilim Politikaları Sempozyumu. Eğitim- Bir- Sen. Ankara.
  • Özoğlu, M., Gür, B.S. & Altunoğlu, A. (2013). Türkiye ve Dünyada Öğretmenlik Retorik ve Pratik. Eğitim- Bir- Sen Yayınları: 54. Ankara.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research ve evaluation methods (3th ed.). California:Sage Publications.
  • Sarikaya, İ., Samancı, O. & Yılar, Ö. (2017). Aday öğretmen yetiştirme sürecinin aday ve danışman sınıf öğretmenlerinin görüşleri kapsamında değerlendirilmesi, GEFAD. 37(3), 939 – 989.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A., & Seferoğlu, S.S. (2012- Şubat). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: Bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim, Uşak Üniversitesi, UŞAK.
  • Şimşek, H. (2014). Osmanlı döneminde kısa süreli öğretmen yetiştirme uygulamaları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1, 77-95.
  • Tunçbilek, M. M. & Tünay, T. (2017). MEB aday öğretmen yetiştirme süreci uygulamasının ilgili tarafların bakış açışıyla değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (61), 412-427.
  • Toker Gökçe, A. (2013). Aday öğretmenlerin öğretme ve öğrenmeye yönelik yeterliklerine ilişkin yaşadıkları sorunlar. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 12 (23), 23-42.
  • Topsakal, C. & Duysak, A. (2017). Aday öğretmen yetiştirme sürecine ilişkin aday öğretmenler ve diğer paydaşların görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 625-638.
  • Ulubey, Ö. (2018). Aday öğretmen yetiştirme programının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 480-502.
  • Yapıcıoğlu, K. D., Öztürk, T. & Yetim, N. (2016-Ekim). Sen Stajyer Öğretmen Misin? Aday Öğretmen Misin? Öğretmen Misin?: Aday Öğretmenlik Uygulaması Üzerine Bir İnceleme. 4th International Conference on Curriculum and Instruction, Belek/Antalya-Türkiye.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods (3th ed.). London: Sage Publications.

Teacher's Views on Prospective Teacher Training Process Applied First Time in Turkey

Year 2018, Volume: 15 Issue: 1, 932 - 968, 29.11.2018

Abstract

The purpose of
this study is to investigate teachers’ opinions about teacher candidate
training process which was implemented for the first time in Turkey. This study
was carried out with 21 teacher candidates who participated in teacher
candidate training process in Erzurum. Case study was used in the study.  Six open-ended questions developed by the
researcher were used in the study to reveal the opinions of teacher candidates
who participated in the investigation about the process. The data obtained at the
end of the study were analysed via content analysis and suitable codes,
categories, and themes were generated for each question. It was revealed in the
study that there were teachers who evaluated this process both positively and
negatively and the teacher candidates mostly achieved the desired learning
outcomes about such topics as method and techniques, evaluation and assessment,
and in-class student-teacher interaction. It was suggested at the end of the
study that the defects stated by the partners about the teacher candidate
training process should be revised and corrected.

References

  • Altıntaş, S. & Görgen, İ. (2017). Preservice teachers’ reviews on preservice teacher training system. Turkish Studies, 12(6), 15-30.
  • Azar, A. & Çepni, S. (1999). Fizik öğretmenlerinin kullandıkları öğretim etkinliklerinin mesleki deneyime göre değişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 221-228.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çiftçi, C. (2017-Mayıs). Aday öğretmenlerin aday öğretmen yetiştirme süreci ile ilgili görüşleri. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi. İstanbul/ Türkiye.
  • Gökulu, A. (2017). Aday öğretmenlerin Türkiye’deki aday öğretmenlik eğitim süreci ile ilgili görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 111-123.
  • Gül, İ., Türkmen, F. & Aksel, N. (2017). Aday öğretmen görüşlerine göre aday öğretmen yetiştirme sürecinin değerlendirilmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 365-388.
  • Gürsoy, G. &Turan Özpolat, E. (2017). Aday öğretmen yetiştirme sürecine ilişkin görüş ölçeği geliştirme çalışması. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 65-78.
  • İlyas, İ.E., Coşkun, İ. & Toklucu, D. (2017). Türkiye’de Aday Öğretmen Yetiştirme Modeli: İzleme ve Değerlendirme. SETA Yayınları:78, İstanbul.
  • Kaya, S. (2016-Ekim). Mentor and candidate teachers' views about the recent teacher induction program. 4th International Conference on Curriculum and Instruction, Belek/Antalya-Türkiye.
  • Kılıç, D., Babayiğit, Ö. & Erkuş, B. (2016). Aday öğretmenlerin adaylık eğitimine ilişkin görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, 20(68), 81-91.
  • Kozikoğlu, İ. & Çökük, K. (2017). Aday öğretmenlerin adaylık eğitimini atandıkları ilden farklı bir ilde tamamlamaları: Aday öğretmenlerin görüş ve deneyimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 50(2), 167-200.
  • Kozikoğlu, İ. & Soyalp, H. (2018). Aday Öğretmenlerin, Danışman Öğretmenlerin ve Okul Yöneticilerinin Aday Öğretmen Yetiştirme Programına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, DOI Numarası Alan Makaleler, doi:10.16986/HUJE.2018037027.
  • Köse, A. (2016). Okul yöneticilerinin görüşlerine göre aday öğretmen yetiştirme sürecinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 924-944.
  • Köse, A. & Atalmış, E.H. (2017). Aday öğretmen yetiştirme sürecinde alınan eğitimlerin öğretmenlik uygulamalarına katkısı: Sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies,12(25), 491-512.
  • Mc Millan, J. H. & Schumacher, S. (2001). Research in education: A conceptualintroduction. (5th ed.). Priscilla McGeehon.
  • MEB. (1995). Aday memurların yetiştirilmelerine ilişkin yönetmelik. 30.1.1995 tarihli 2423 sayılı Tebliğler Dergisi.
  • MEB. (2015). “Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği” http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/20150417-4.htm. 10.04.2018 tarihinde erişildi.
  • MEB. (2016). Aday öğretmen yetiştirme programı. http://oygm.meb.gov.tr/www/aday- öğretmen-yetiştirme-sürecine-ilişkin-yönerge-ve-yetiştirme-programı/içerik/328, (erişim tarihi: 15/05/2016).
  • MEB. (2017a). Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2013. Öğretmen Yetiştirime ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. ANKARA.
  • MEB. (2017b). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirime ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. ANKARA.
  • MEB. (2017c). MEB, Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü. “Aday Öğretmen Yetiştirme Programı” konulu resmi yazı.
  • Merriam, S. B. (2009). Oualitative research: A guide to desing and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Miles, B. M. & Huberman, A. M .(1994), Qualitative Data Analysis (2nd Ed.), Sage Publications, London.
  • ÖYGM. (2017). Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü. http://oygm.meb.gov.tr/www/19072017- tarihinde-atamasi-yapilan-sozlesmeli-aday-ogretmenlerin-yetistirme-programi/icerik/433. 12.04.2018 tarihinde erişildi.
  • Özoğlu, M. (2011-Aralık). Türkiye’nin Öğretmen “Yetiştirme” Politikası. 21. Yüzyılda Türkiye’nin Eğitim ve Bilim Politikaları Sempozyumu. Eğitim- Bir- Sen. Ankara.
  • Özoğlu, M., Gür, B.S. & Altunoğlu, A. (2013). Türkiye ve Dünyada Öğretmenlik Retorik ve Pratik. Eğitim- Bir- Sen Yayınları: 54. Ankara.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research ve evaluation methods (3th ed.). California:Sage Publications.
  • Sarikaya, İ., Samancı, O. & Yılar, Ö. (2017). Aday öğretmen yetiştirme sürecinin aday ve danışman sınıf öğretmenlerinin görüşleri kapsamında değerlendirilmesi, GEFAD. 37(3), 939 – 989.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A., & Seferoğlu, S.S. (2012- Şubat). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: Bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim, Uşak Üniversitesi, UŞAK.
  • Şimşek, H. (2014). Osmanlı döneminde kısa süreli öğretmen yetiştirme uygulamaları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1, 77-95.
  • Tunçbilek, M. M. & Tünay, T. (2017). MEB aday öğretmen yetiştirme süreci uygulamasının ilgili tarafların bakış açışıyla değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (61), 412-427.
  • Toker Gökçe, A. (2013). Aday öğretmenlerin öğretme ve öğrenmeye yönelik yeterliklerine ilişkin yaşadıkları sorunlar. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 12 (23), 23-42.
  • Topsakal, C. & Duysak, A. (2017). Aday öğretmen yetiştirme sürecine ilişkin aday öğretmenler ve diğer paydaşların görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 625-638.
  • Ulubey, Ö. (2018). Aday öğretmen yetiştirme programının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 480-502.
  • Yapıcıoğlu, K. D., Öztürk, T. & Yetim, N. (2016-Ekim). Sen Stajyer Öğretmen Misin? Aday Öğretmen Misin? Öğretmen Misin?: Aday Öğretmenlik Uygulaması Üzerine Bir İnceleme. 4th International Conference on Curriculum and Instruction, Belek/Antalya-Türkiye.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods (3th ed.). London: Sage Publications.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ekrem Cengiz 0000-0002-7620-9543

Publication Date November 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Cengiz, E. (2018). Türkiye’de İlk Kez Uygulanan Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 932-968.