The aim
of this study is investigating the effect of the cooperative learning method on
singing skills. In this research, the quasi-experimental design: the matching-only
pretest-posttest control group desig nused.
The research was carried out on three groups studying
at Izmir Tinaztepe Eşrefpaşa Primary School in the 4th classes. One experimental
and two control groups randomly gathered from
these classes. In the experimental group,
musicteaching was carried out with the cooperative learning method. One of the control
groups learned music with the notes, and the other group one learned music with
the note and ear. The data collected with
the singing skills observation form.
The main results of the
researchare as follows: the cooperative learning method is significantly more effective
in improving the sing skills compared to the learning with the note and the teaching
from the ear. The learning with note method
is significantly more effective in enhancing the singing skills compared to the teaching from the ear.
Bu çalışmanın amacı işbirlikli öğrenme yönteminin şarkı söyleme becerileri üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırma deseni; yarı deneysel modellerden ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu deney desenidir. Araştırma, İzmir Tınaztepe Eşrefpaşa İlkokulu 4. sınıflardan oluşan üç grup üzerinde gerçekleştirilmiştir. Rastlantısal olarak sınıflardan biri deney, diğer ikisi kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda işbirlikli öğrenme yönteminin birlikte öğrenme tekniği ile müzik eğitimi yapılırken, kontrol gruplarından birisinde nota ile müzik öğrenme, diğerinde ise kulaktan notalı müzik öğretimi yapılmıştır. Veriler şarkı söyleme becerilerine ilişkin gözlem formu ile toplanmıştır.
Araştırmanın başlıca sonuçları şu şekildedir: İşbirlikli öğrenme yöntemi, nota ile öğrenme ve kulaktan notalı öğretim yöntemlerine göre şarkı söyleme becerilerinin geliştirilmesinde anlamlı düzeyde daha etkilidir. Nota ile öğrenme yöntemi ise kulaktan notalı öğretim yöntemine göre şarkı söyleme becerilerinin geliştirilmesinde anlamlı düzeyde daha etkilidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 1 |