Research Article
BibTex RIS Cite

A Study on the Gaining of Concepts in High School Biology Books to Biology Education on the Internet

Year 2019, Volume: 16 Issue: 1, 897 - 909, 25.12.2019

Abstract

2011 Related to concepts in high school 9, 10, 11 and 12 biology textbooks: from websites, libraries, current lecture notes and media; necessary documents were collected. Visual and descriptive educational material based on these concepts has been prepared. Various definitions of 558 concepts belonging to high school biology books and about 4000 visuals (pictures) related to these definitions have been presented to the internet environment. Various definitions of concepts collected from biology textbooks, internet and other media environments were written on the Word page. After the definitive study on all the concepts was over, the images related to these concepts were collected from internet search engines. The collected and selected images for each concept were placed in the folder of the corresponding concept. Descriptive and visual inventory collected in the study was designed using Adobe Photoshop, Adobe Dreamweaver, Concept Draw MINDMAP and Concept Draw Office Pro virtual tools. These data made available to the Internet; http://www.nadidem.net/kf/to/to.html and http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/to/to.html web pages are also available. While concept definitions and visuals were being edited, the page color was chosen which did not bother eyes. An internal link was inserted into the contents portion of the pdf file of the high school 9, 10, 11 and 12 biology books. On the definitions of the concepts at the end of each book; internet links of the images we prepared in the biology site were linked. http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/bio92011d.pdf http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/bio102011d.pdf http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/bio112011d.pdf http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/bio122011d.pdf

All the concepts that have been prepared are collected on the DVD integrated on the internet. Educational contributions of the research and the resulting judgments are presented in the conclusions and recommendations section.

References

  • Akkaya, S., Albayrak, O., Öztürk, E. Cavak, Ş. (2011). 9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 275, İstanbul.
  • Akkaya, S., Albayrak, O., Öztürk, E.,Cavak, Ş., Sağdıç, D., Öztürk, E., İlhan, F.(2011a). 10. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 264, İstanbul.
  • Albayrak,S., O., Öztürk, E.,Cavak, Ş., Sağdıç, D., Öztürk, E., (2011b).11. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 274, İstanbul.
  • Aras, S.( 2011). Biyoloji Bilimi Kavramları,02 Mayıs 2019 tarihindehttps://biolojialemi.tr.gg adresinden alınmıştır.
  • Arizona Üniversitesi, (2001). The Biology Project, 2 Mart 2019 tarihinde http://www.biology.arizona.edu adresinden alınmıştır.
  • Batıhan, N. (2018).Biyoloji ile İlgili Önemli Kavramlara İlişkin Ders Materyali Geliştirme. Uluslararası Bilim ve Eğitim kongresinde (UBEK-ICSE), 23-25 Mart, Afyonkarahisar- TURKEY.
  • Cihangir, Ö. (2009). Biyoloji İle İlgili Önemli Kavramlara ilişkin Ders Video Materyali Geliştirme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri, Van. Enstitüsü. 5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/oz/oz.html adresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009a). Fen Teknoloji ve Toplum Ders Notu.5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/ftt.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009b). Öğretim Teknolojisi ve Materyal GeliştirmeDers Notu.5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/otm.htm adresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009c). Özel Öğretim Yöntemleri I Ders Notu. 5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/oo1.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009d). Biyolojide Önemli Kavramlar Ders Notu. 5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/kav.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.(1999). Fen Bilgisi Öğretim Yöntemleri ve Uygulamalarının Verimli Hale Getirilmesi, Öğretmen Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu, 8-10 Mart 1999 İzmir. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 11 (1999) 414- 425.
  • Demirkuş, N., & Gülen, S.(2017), Popüler fizik kavramları içeren görsel ders materyali geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 320-338. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.12
  • Demirkuş, N., Acar, E., & Gülen, S. (2018), Popüler teknoloji kavramlarının eğitiminde görsel materyal geliştirme çalışması. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 723-748. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.85
  • Demirkuş, N., Bozkurt, T., & Gülen, S. (2017), Popüler çevre kavramlarının eğitiminde görsel materyal geliştirme çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(Özel Sayı), 145-157.
  • Demirkuş, N., Ertaş, A., & Gülen, S. (2018), Mikrobiyolojik kavramların öğretilmesine ilişkin ders materyali geliştirme çalışması, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2561-2572. DOI:10.29299/kefad.2018.19.03.021
  • Demirkuş, N., İlçin, M. (2016). Yabancı-Yeni Biyolojik Kavramların Türkçeleştirilmesi ve Sanal Ders Materyalinin Hazırlanması, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), Cilt: XIII, Sayı: I,383-410.
  • Gen Bilim, (2011). Gen Bilim Sitesi Arşiv Tarama, 5 Eylül 2019. http://archive.fo/www.genbilim.com adresinden alınmıştır.
  • Gülen, S. (2016a). Tool of association concept; volume of concept. Participatory Educational Research, Special Issue 2016-II, 45-50. http://dx.doi.org/10.17275/per.16.spi.2.5
  • Gülen, S. (2016b). Fen-teknoloji-mühendislik ve matematik disiplinlerine dayalı argümantasyon destekli fen öğrenme yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Gülen, S. (Kasım, 2015). Tool of associationconcept; volume of concept. II. International Dynamic, Explorativeand Active Learning (IDEAL) Conference, Amasya, Turkey.
  • Gülen, S.(2018).Using volume of concept in the class environment. Journal of Technology and Science Education, 8(4), 205-213. https://doi.org/10.3926/jotse.362
  • Gülen, S., ve Demirkuş, N. (2014a). Görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Saarbrücken: Türkiye Âlim Kitapları.
  • Gülen, S.,& Demirkuş, N. (2018). Sanal ders materyali tasarımı üzerine bir çalışma. 1th International Turkish-Russian World Academic Researches Congress, 14-16 Aralık, Ankara, Turkey.
  • Gülen, S.,& Demirkuş, N., (2014). Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” ünitesinde, görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-19.
  • Gürlek, M.( 2019). Orta öğretim biyoloji (botanik) öğretiminde anlam çözümleme tabloları, kavram ağları ve kavram haritalarının Uluslararası Bilim ve Eğitim kongresinde (UBEK-ICSE), 21-24 Mart, Afyonkarahisar-TURKEY
  • Hacettepe Üniversitesi, (2011). Hacettepe Üniversitesi Biyoloji Topluluğu, 5 Mart 2011 tarihinde www.bioclub.hacettepe.edu.tradresinden alınmıştır.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi (2011).İstanbul Teknik Üniversitesi Moleküler Biyoloji ve Genetiği, 5 Mart 2019 tarihinde www.bio.itu.edu.tr adresinden alınmıştır.
  • MEB Komisyon(2011).12. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı, MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 264, İstanbul.
  • Mission, R. (2011). The fish out of time, 5 Mart 2019 tarihinde www.dinofish.com adresinden alınmıştır. Öztürk, M., Akdeniz, A.R., & Bakırcı, H. (2017). Bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin bilimsel düşünme becerilerine etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 611-639. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.24
  • Taş, E., Gülen, S. Öner, Z., & Özyürek, C. (2015).The effects of classic and web-designed conceptual change texts on the subject of water chemistry. International Electronic Journal of ElementaryEducation, 7(2), 263-280.
  • Yamaç, K. (2001). Nedir bu inovasyon? Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi. 1(3), 6-7.
  • Yamak, H. Bulut, N., ve Dündar S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fenne karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yavuz, S., ve Coşkun, A. E. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 276-286.
  • Yılmaz, A.,(2003).İlköğretimde botanik kavramlarıyla ilgili bazı etkinliklerin geliştirilmesi üzerine bir çalışma. Tezsiz Yüksek Lisans Dönem Projesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bil. Enstitüsü. Van. http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/nasip/aysun.pdf

Liselerde Okutulan Biyoloji Kitaplarındaki Kavramların, İnternet Ortamında Biyoloji Eğitimine Kazandırılışı Üzerine Bir Çalışma

Year 2019, Volume: 16 Issue: 1, 897 - 909, 25.12.2019

Abstract

2011 Lise 9, 10, 11 ve 12 biyoloji ders kitaplarında ki kavramlar ile ilgili: web sitelerinden, kütüphanelerden, aktüel ders notlarından ve medya ortamından; gerekli dokümanlar toplanmıştır. Bu kavramlara dayalı, görsel ve tanımsal eğitim materyali hazırlanmıştır. Lise biyoloji kitaplarına ait, 558 kavramın değişik tanımları ve bu tanımlar ile ilgili 4000 civarında görsel (resimler) internet ortamın da hizmete sunulmuştur. Biyoloji ders kitaplarından, internet ve diğer medya ortamlarından toplanan Kavramlarla ilgili değişik tanımlar, Word sayfasına yazıldı. Tüm kavramlarla ilgili tanımsal çalışma bittikten sonra, internet arama motorlarından bu kavramlar ile ilgili görseller toplandı. Her kavram için toplanan ve seçilen görseler, ilgili kavramın klasörüne yerleştirildi. Çalışma da toplanan tanımsal ve görsel çeşitli sanal araçları kullanılarak veriler dizayn edilmiştir. İnternete hazır hale getirilen bu veriler;
http://nadidem.net/kf/to/to.html ve http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/to/to.html web sayfaların da hizmete sunulmuştur. Kavram tanımları ve görselleri düzenlenirken gözleri yormayan sayfa rengi seçildi. http:// biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/to/to.html
Lise 9, 10, 11 ve 12 biyoloji kitapların .pdf dosyasının içindekiler kısmına, iç link atıldı. Her kitabın sonundaki kavramların tanımların üzerine, internet biyoloji sitesinde hazırladığımız görsellerin internet linkleri link atıldı.
http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/bio92011d.pdf, http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/bio102011d.pdf http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/bio112011d.pdf
http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/bio122011d.pdf
Hazırlanan tüm kavramlar, internete bütünleşik olarak DVD’de toplanmıştır. Araştırmanın eğitime katkıları ve varılan yargılar, sonuç ve öneriler kısmında sunulmuştur.

References

  • Akkaya, S., Albayrak, O., Öztürk, E. Cavak, Ş. (2011). 9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 275, İstanbul.
  • Akkaya, S., Albayrak, O., Öztürk, E.,Cavak, Ş., Sağdıç, D., Öztürk, E., İlhan, F.(2011a). 10. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 264, İstanbul.
  • Albayrak,S., O., Öztürk, E.,Cavak, Ş., Sağdıç, D., Öztürk, E., (2011b).11. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 274, İstanbul.
  • Aras, S.( 2011). Biyoloji Bilimi Kavramları,02 Mayıs 2019 tarihindehttps://biolojialemi.tr.gg adresinden alınmıştır.
  • Arizona Üniversitesi, (2001). The Biology Project, 2 Mart 2019 tarihinde http://www.biology.arizona.edu adresinden alınmıştır.
  • Batıhan, N. (2018).Biyoloji ile İlgili Önemli Kavramlara İlişkin Ders Materyali Geliştirme. Uluslararası Bilim ve Eğitim kongresinde (UBEK-ICSE), 23-25 Mart, Afyonkarahisar- TURKEY.
  • Cihangir, Ö. (2009). Biyoloji İle İlgili Önemli Kavramlara ilişkin Ders Video Materyali Geliştirme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri, Van. Enstitüsü. 5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/kf/oz/oz.html adresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009a). Fen Teknoloji ve Toplum Ders Notu.5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/ftt.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009b). Öğretim Teknolojisi ve Materyal GeliştirmeDers Notu.5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/otm.htm adresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009c). Özel Öğretim Yöntemleri I Ders Notu. 5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/oo1.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.( 2009d). Biyolojide Önemli Kavramlar Ders Notu. 5 Mart 2019 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/kav.htmadresinden alınmıştır.
  • Demirkuş, N.(1999). Fen Bilgisi Öğretim Yöntemleri ve Uygulamalarının Verimli Hale Getirilmesi, Öğretmen Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu, 8-10 Mart 1999 İzmir. D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 11 (1999) 414- 425.
  • Demirkuş, N., & Gülen, S.(2017), Popüler fizik kavramları içeren görsel ders materyali geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 320-338. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.12
  • Demirkuş, N., Acar, E., & Gülen, S. (2018), Popüler teknoloji kavramlarının eğitiminde görsel materyal geliştirme çalışması. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 723-748. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.85
  • Demirkuş, N., Bozkurt, T., & Gülen, S. (2017), Popüler çevre kavramlarının eğitiminde görsel materyal geliştirme çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(Özel Sayı), 145-157.
  • Demirkuş, N., Ertaş, A., & Gülen, S. (2018), Mikrobiyolojik kavramların öğretilmesine ilişkin ders materyali geliştirme çalışması, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2561-2572. DOI:10.29299/kefad.2018.19.03.021
  • Demirkuş, N., İlçin, M. (2016). Yabancı-Yeni Biyolojik Kavramların Türkçeleştirilmesi ve Sanal Ders Materyalinin Hazırlanması, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), Cilt: XIII, Sayı: I,383-410.
  • Gen Bilim, (2011). Gen Bilim Sitesi Arşiv Tarama, 5 Eylül 2019. http://archive.fo/www.genbilim.com adresinden alınmıştır.
  • Gülen, S. (2016a). Tool of association concept; volume of concept. Participatory Educational Research, Special Issue 2016-II, 45-50. http://dx.doi.org/10.17275/per.16.spi.2.5
  • Gülen, S. (2016b). Fen-teknoloji-mühendislik ve matematik disiplinlerine dayalı argümantasyon destekli fen öğrenme yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Gülen, S. (Kasım, 2015). Tool of associationconcept; volume of concept. II. International Dynamic, Explorativeand Active Learning (IDEAL) Conference, Amasya, Turkey.
  • Gülen, S.(2018).Using volume of concept in the class environment. Journal of Technology and Science Education, 8(4), 205-213. https://doi.org/10.3926/jotse.362
  • Gülen, S., ve Demirkuş, N. (2014a). Görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Saarbrücken: Türkiye Âlim Kitapları.
  • Gülen, S.,& Demirkuş, N. (2018). Sanal ders materyali tasarımı üzerine bir çalışma. 1th International Turkish-Russian World Academic Researches Congress, 14-16 Aralık, Ankara, Turkey.
  • Gülen, S.,& Demirkuş, N., (2014). Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” ünitesinde, görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-19.
  • Gürlek, M.( 2019). Orta öğretim biyoloji (botanik) öğretiminde anlam çözümleme tabloları, kavram ağları ve kavram haritalarının Uluslararası Bilim ve Eğitim kongresinde (UBEK-ICSE), 21-24 Mart, Afyonkarahisar-TURKEY
  • Hacettepe Üniversitesi, (2011). Hacettepe Üniversitesi Biyoloji Topluluğu, 5 Mart 2011 tarihinde www.bioclub.hacettepe.edu.tradresinden alınmıştır.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi (2011).İstanbul Teknik Üniversitesi Moleküler Biyoloji ve Genetiği, 5 Mart 2019 tarihinde www.bio.itu.edu.tr adresinden alınmıştır.
  • MEB Komisyon(2011).12. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı, MEB. Devlet Kitapları, Milli Eğitim Basımevi, 264, İstanbul.
  • Mission, R. (2011). The fish out of time, 5 Mart 2019 tarihinde www.dinofish.com adresinden alınmıştır. Öztürk, M., Akdeniz, A.R., & Bakırcı, H. (2017). Bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin bilimsel düşünme becerilerine etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 611-639. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.24
  • Taş, E., Gülen, S. Öner, Z., & Özyürek, C. (2015).The effects of classic and web-designed conceptual change texts on the subject of water chemistry. International Electronic Journal of ElementaryEducation, 7(2), 263-280.
  • Yamaç, K. (2001). Nedir bu inovasyon? Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi. 1(3), 6-7.
  • Yamak, H. Bulut, N., ve Dündar S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fenne karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yavuz, S., ve Coşkun, A. E. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 276-286.
  • Yılmaz, A.,(2003).İlköğretimde botanik kavramlarıyla ilgili bazı etkinliklerin geliştirilmesi üzerine bir çalışma. Tezsiz Yüksek Lisans Dönem Projesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bil. Enstitüsü. Van. http://biyolojiegitim.yyu.edu.tr/nasip/aysun.pdf
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nasip Demirkuş 0000-0003-4195-070X

Tefik Öner This is me

Publication Date December 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Demirkuş, N., & Öner, T. (2019). Liselerde Okutulan Biyoloji Kitaplarındaki Kavramların, İnternet Ortamında Biyoloji Eğitimine Kazandırılışı Üzerine Bir Çalışma. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 897-909.