This qualitative description aims to examine the pre-school children’s gender stereotypes and their choice of profession that they plan to have in future influenced by gender stereotypes. 50 (24 girls and 26 boys) 5 years-old children who were attending public pre-schools and coming from low socio-economic status families participated in this study. Findings of this study revealed that children’s perception was influenced by gender stereotypes in society. Generally, girls associated their gender with physical appearance. Girls attributed themselves passive skills such as being mother, helping mother and doing chores. While boys attributed themselves more active skills like driving and working. Children’s choice of profession for future was also affected from culture. Girls mostly choose being teacher which is mainly performed by women in society. Similarly, boys declared that they would like to become a police-officer and soldier which are characterized to men in society.
Bu nitel çalışma okul öncesi eğitim almakta olan 5 yaşındaki çocukların kendi cinsiyetlerini değerlendirme biçimlerini ve meslek seçimlerini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki merkez bir ilin dezavantajlı bir bölgesinde yaşayan ve MEB’e bağlı bağımsız anaokullarında eğitim gören 5 yaşındaki 24 kız ve 26 oğlan çocuğu katılmıştır. Çalışmanın sonuçları çocukların cinsiyet algılarının yaşadıkları toplumda cinsiyetle ilgili var olan kalıp yargılarla oldukça benzer olduğunu göstermiştir. Çalışmanın sonuçları, kız çocukların cinsiyet tanımlamalarının dış görünüş/fiziki özelliklere, oğlan çocuklarının cinsiyet tanımlamalarının ise daha çok yaptıkları etkinlikler ya da davranışlar üzerine olduğunu ortaya koymuştur. Çalışmaya katılan kız çocuklarının yaşadıkları toplumda gözlemledikleri işleri gelecekte meslek olarak yapmak istedikleri (bulaşık yıkamak, temizlikçi olmak vb.), oğlan çocuklarının ise asker, polis ve şoförlük gibi maskülen özellikleri baskın meslekleri yapmak istedikleri gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 17 Issue: 1 |