Research Article
BibTex RIS Cite

Konservatuvar Öğrencilerinin Eşlik Dersine İlişkin Metaforik Yaklaşımlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2020, Volume: 17 Issue: 1, 1415 - 1443, 25.12.2020
https://doi.org/10.33711/yyuefd.838445

Abstract

Bu araştırmanın amacı konservatuvar öğrencilerinin eşlik dersine yönelik metaforik yaklaşımlarını belirlemektedir. Bu çalışma nitel bir araştırma olup, olgubilim deseni kullanılmıştır. Olgubilim araştırmalarında bireyin bir olguya yüklediği anlamların ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, konservatuvarda eğitim gören öğrenciler arasından benzeşik örnekleme yöntemi ile seçilen 104 öğrenciden oluşmuştur. Araştırma verilerinin elde edilmesinde araştırmacılar tarafından hazırlanan veri toplama formu kullanılmıştır. Formda, öğrencilerin demografik bilgilerinin yanı sıra, “Eşlik dersi ............ gibidir, çünkü.............” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. İçerik analizi ile konservatuvar öğrencilerinin “eşlik dersi” kavramına yönelik geliştirdikleri metaforlar belirlenmiş, ortaya çıkan metaforlar kodlanarak kategorileştirilmiştir. Üretilen metaforların kategorileri ile öğrencilerin demografik değişkenleri arasında bir ilişki olup olmadığını belirlemek için çapraz tablolama analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, konservatuvar öğrencilerinin eşlik dersine yönelik metaforik yaklaşımlarının “Uyum ve birliktelik unsuru olarak eşlik dersi”, “Kaygı kaynağı olarak eşlik dersi”, “Heyecan ve mutluluk kaynağı olarak eşlik dersi”, “Zorunlu bir ihtiyaç olarak eşlik dersi”, “Tamamlayıcı bir unsur olarak eşlik dersi”, “Destekleyici bir unsur olarak eşlik dersi”, “Yol gösterici, öğretici bir unsur olarak eşlik dersi” olmak üzere 7 kategoride toplandığı tespit edilmiştir.

References

  • Akdeniz, A. & Çarkçı, E. (2017). Konservatuvar Öğrencilerinin “Sanat Eğitimi” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,14(40), 59-85.
  • Artaç, A. (2012). Operaların Piyano Eşliklerinin Yorumlanması. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 227-242.
  • Çırakoğlu, O. C., Şentürk G. C. (2013). Development of a Performance Anxiety Scale for Music Students. Science & Medicine, 199-206.
  • Demir, G. Y. (2005). Çevirenin önsözü. G. Lakoff & M. Johnson (Yazarlar) Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. İstanbul: Paradigma.
  • Demirci, K. (2016). Metafor: Bir Anlatım ve Üretim Mekanizması. Dil Bilimleri Kültür ve Edebiyat, (Editörler: M. Sarıca, B. Sarıca), Ankara: Padam Yayınları, 330-343.
  • Erdamar, F. S .& Akpunar, F. (2017). Branş Öğretmenlerinin Eğitim Araştırmalarına Yönelik Algısı: Metaforik Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 837-852.
  • Gable, R. K. & Wolf, M. B. (1993). Instrument Develpoment in the Affective Domain: Measuring Attitudes and Values in Corporate and School Setting, (2nd Edition), Kluwer Academic Publishers, Boston-Dordrecht-London.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Kavramına Yükledikleri Metaforlar. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(169), 126-141.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 471-484.
  • Kaptanoğlu, Ç. ve Çanakçı, P. (2015). Türkiye’de Vokal Müzikte Piyano Eşlik Alanında Yapılmış Yüksek Lisans, Doktora ve Sanatta Yeterlik Tezleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, ISSN:1304-0278, 14(55), 198-206. Kömürcü, H. (2019). Bilgisayar Destekli Piyano Eşlikleme Yönteminin Şan ve Korrepetisyon Eğitimi Alanındaki Etkililiği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kratzer, A. (1981). The National Category of Modality. Words, Worlds and Contexts- New Approaches in Word Semantis. Editor: Hans-Jurgen Eikmayer and Hannes Rieser, Berlin: Walter de Gruyter, 38-75.
  • Krippendorff, K. & Bock, M. A. (2008). The Content Analysis Reader. London: Sage.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago and London: The University of Chicago Press.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2010). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. Çev: Gökhan Yavuz Demir. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Miller, S. (2003). Analysis of phenomenological data generated with children as research participants. Nurse Researcher, 10(4), 68-82.
  • Osborne, M., Kenny, D. (2008). The role of sentisizing experience in music performance anxiety in adolescent musicians. Psychology of Music, vol 36(4), 447-463.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen Adaylarının Okul, Okul Yönetimi ve Türk Eğitim Sistemine Yönelik Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 20(3), 327-358.
  • Özaydın, N. (2019). Müzik Öğretmen Adaylarının “Ses” Kavramına İlişkin Metaforları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 332-358.
  • Pala, A., Zahal, O. ve Gürpınar, E. (2016). Müzik öğretmenlerinin ortaokul müzik derslerinde piyano-org çalgılarını kullanabilme durumları (Malatya ili örneği). 2. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi E-Bildiriler Kitabı, Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. (3. Baskı). Thousand Oaks: Sage.
  • Roussou, E. (2017). Exploring the piano accompanist in western duo music ensembles: towards a conceptual framework of professional piano accompaniment practice. (Unpublished Doctoral Thesis), University of Hull, England.
  • Roberge, M. A. (1993). From Orchestra to Piano: Major Composer as Authots of Piano Reductions of Other Composers. Notes, 49(3), 925–936.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Shuell, J. T. (1990). Teaching and Learning as Problem Solving. Theory intoPractice, 29(2), 102-108.
  • Sönmez, V. (2003). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı.(10. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epilson Yayınları.
  • Tompkins, P. & Lawley, J. (2002). Mind, Metaphor and Health. Positive Health Magazine, 78, 1-8.
  • Willig, C. (2008). Introducing Qualitative Research in Psychology. (2. Baskı). Berkshire: McGraw-Hill Professional Publishing.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yüksel, K. (2010). Piyano Eşlikli Şan Performansında Eşlikçinin Algısal ve Psikomotor Becerileri, Deneyimi ve Piyanistik Düzeyinin Zamanlama Uyumuyla İlişkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Year 2020, Volume: 17 Issue: 1, 1415 - 1443, 25.12.2020
https://doi.org/10.33711/yyuefd.838445

Abstract

References

  • Akdeniz, A. & Çarkçı, E. (2017). Konservatuvar Öğrencilerinin “Sanat Eğitimi” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,14(40), 59-85.
  • Artaç, A. (2012). Operaların Piyano Eşliklerinin Yorumlanması. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 227-242.
  • Çırakoğlu, O. C., Şentürk G. C. (2013). Development of a Performance Anxiety Scale for Music Students. Science & Medicine, 199-206.
  • Demir, G. Y. (2005). Çevirenin önsözü. G. Lakoff & M. Johnson (Yazarlar) Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. İstanbul: Paradigma.
  • Demirci, K. (2016). Metafor: Bir Anlatım ve Üretim Mekanizması. Dil Bilimleri Kültür ve Edebiyat, (Editörler: M. Sarıca, B. Sarıca), Ankara: Padam Yayınları, 330-343.
  • Erdamar, F. S .& Akpunar, F. (2017). Branş Öğretmenlerinin Eğitim Araştırmalarına Yönelik Algısı: Metaforik Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 837-852.
  • Gable, R. K. & Wolf, M. B. (1993). Instrument Develpoment in the Affective Domain: Measuring Attitudes and Values in Corporate and School Setting, (2nd Edition), Kluwer Academic Publishers, Boston-Dordrecht-London.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Kavramına Yükledikleri Metaforlar. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(169), 126-141.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 471-484.
  • Kaptanoğlu, Ç. ve Çanakçı, P. (2015). Türkiye’de Vokal Müzikte Piyano Eşlik Alanında Yapılmış Yüksek Lisans, Doktora ve Sanatta Yeterlik Tezleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, ISSN:1304-0278, 14(55), 198-206. Kömürcü, H. (2019). Bilgisayar Destekli Piyano Eşlikleme Yönteminin Şan ve Korrepetisyon Eğitimi Alanındaki Etkililiği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kratzer, A. (1981). The National Category of Modality. Words, Worlds and Contexts- New Approaches in Word Semantis. Editor: Hans-Jurgen Eikmayer and Hannes Rieser, Berlin: Walter de Gruyter, 38-75.
  • Krippendorff, K. & Bock, M. A. (2008). The Content Analysis Reader. London: Sage.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago and London: The University of Chicago Press.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2010). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. Çev: Gökhan Yavuz Demir. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Miller, S. (2003). Analysis of phenomenological data generated with children as research participants. Nurse Researcher, 10(4), 68-82.
  • Osborne, M., Kenny, D. (2008). The role of sentisizing experience in music performance anxiety in adolescent musicians. Psychology of Music, vol 36(4), 447-463.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen Adaylarının Okul, Okul Yönetimi ve Türk Eğitim Sistemine Yönelik Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 20(3), 327-358.
  • Özaydın, N. (2019). Müzik Öğretmen Adaylarının “Ses” Kavramına İlişkin Metaforları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 332-358.
  • Pala, A., Zahal, O. ve Gürpınar, E. (2016). Müzik öğretmenlerinin ortaokul müzik derslerinde piyano-org çalgılarını kullanabilme durumları (Malatya ili örneği). 2. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi E-Bildiriler Kitabı, Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. (3. Baskı). Thousand Oaks: Sage.
  • Roussou, E. (2017). Exploring the piano accompanist in western duo music ensembles: towards a conceptual framework of professional piano accompaniment practice. (Unpublished Doctoral Thesis), University of Hull, England.
  • Roberge, M. A. (1993). From Orchestra to Piano: Major Composer as Authots of Piano Reductions of Other Composers. Notes, 49(3), 925–936.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Shuell, J. T. (1990). Teaching and Learning as Problem Solving. Theory intoPractice, 29(2), 102-108.
  • Sönmez, V. (2003). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı.(10. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epilson Yayınları.
  • Tompkins, P. & Lawley, J. (2002). Mind, Metaphor and Health. Positive Health Magazine, 78, 1-8.
  • Willig, C. (2008). Introducing Qualitative Research in Psychology. (2. Baskı). Berkshire: McGraw-Hill Professional Publishing.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yüksel, K. (2010). Piyano Eşlikli Şan Performansında Eşlikçinin Algısal ve Psikomotor Becerileri, Deneyimi ve Piyanistik Düzeyinin Zamanlama Uyumuyla İlişkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hepşen Okan This is me

Hacer Mohan Kömürcü This is me

Publication Date December 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 17 Issue: 1

Cite

APA Okan, H., & Mohan Kömürcü, H. (2020). Konservatuvar Öğrencilerinin Eşlik Dersine İlişkin Metaforik Yaklaşımlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1415-1443. https://doi.org/10.33711/yyuefd.838445