Research Article
BibTex RIS Cite

Ders İmecesi Uygulamalarının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Görüşlerine ve Uygulamalarına Etkileri

Year 2021, Volume: 18 Issue: 1, 1 - 20, 15.07.2021
https://doi.org/10.33711/yyuefd.859193

Abstract

Bu çalışmanın amacı ders imecesi uygulamalarının fen bilimleri öğretmen adaylarının görüşlerine ve ders sunum pratiklerine etkisini araştırmaktır. Çalışmanın amacını gerçekleştirmek için durum çalışması deseni benimsenmiştir. Çalışma grubunu Karadeniz bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören üçüncü sınıf öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Çalışmaya toplam 46 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışma verileri ders imecesi uygulamaları üzerine görüşler formu ve ders imecesi uygulama değerlendirme ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çalışma grubunu oluşturan öğretmen adayları tarafından ders imecesi üzerine görüşler formu üzerinde yer alan sorulara verilen cevaplar doküman analizi yoluyla içerik analizine tabi tutulmuştur. Ders imecesi uygulama değerlendirme ölçeği aracılığı ile ulaşılan veriler betimleyici ve içkin istatistik analizine tabi tutulmuştur. Elde edilen analiz sonuçları tablolar halinde yorumlanarak bulgular kısmında sunulmuştur. Yapılan araştırma sonucunda ders imecesi uygulamaları içerisinde yer alan fen bilgisi öğretmen adaylarının ders imecesine karşı olumlu görüşler geliştirdiği belirlenmiştir. Ders imecesini mesleki gelişimi sağlama, fikir alışverişi, eleştiri ile gelişme gibi olumlu ifadelerle tanımladıkları ve öğretmen eğitiminde ders imecesinin olumlu katkılar sunacağının düşünüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ders imecesi uygulamalarının öğretmen adaylarının fen öğretimi pratiklerini geliştirdikleri sonucuna varılmıştır. Daha çok matematik öğretmen adayları ile yapılan ders imecesi uygulamalarının fen öğretmeni adaylarıyla da yapılıyor olması diğer öğretmen yetiştirme alanlarına da rahatlıkla uygulanma potansiyelinde olduğunu göstermektedir.

References

  • Aktürk, D.N. (2019). Matematik öğretmenlerinin ders imecesi kapsamında geliştirdikleri stem etkinliklerine yönelik görüşlerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aykan, A, (2019). Öğretmen adayları açısından ders araştırması modelinin mesleki gelişimi kapsamında incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Bakırcı, H. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin fen öğretim süreçleriyle ilgili görüşlerinin 5E öğretim modeli açısından incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 132-151.
  • Bakırcı, H., Çepni̇, S., Ayvacı, H. (2015). Ortak bilgi yapılandırma modeli hakkında fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 97-127.
  • Baki, M., Arslan, S. (2015). Ders imecesinin sınıf öğretmeni adaylarının matematik dersini planlama bilgilerine etkisinin incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2, 209-229.
  • Boran, E. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin özel alan yeterlilik algılarının incelenmesi: Bir ders araştırması modeli. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bozkurt, E. ve Yetkin Özdemir, E. (2018). Mesleki gelişimde işbirliğine dayalı bir yaklaşım: Ders araştırması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 109-114
  • Bütün, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının uygulanan zenginleştirilmiş program sürecinde matematiği öğretme bilgilerinin gelişimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Bütün, M. (2015). Öğretmenlik uygulaması dersinde ders imecesi modelinin değerlendirilmesi: sorunlar ve çözüm önerileri. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 136-167.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). London: Sage Cumhur, F. (2016). Matematik öğretmeni adaylarının soru sorma davranışlarının gelişiminin incelemesi: bir ders imecesi çalışması. Yayınlanmamış doktora tezi, KTÜ, Trabzon.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demiral, Ü., & Çepni, S. (2018). Examining argumentation skills of preservice science teachers in terms of their critical thinking and content knowledge levels: an example using GMOs. Journal of Turkish Science Education, 15(3), 128-151.
  • Dudley, P. (2011). Lesson study development in England: from school networks to national policy. International Journal for Lesson and Learning Studies, 1(1), 85-100. Eraslan, A. (2008). Japanese lesson study: Can it work in Turkey? Education and Science, 33, 62-67.
  • Fernandez, M. L., & Zilliox, Joseph. (2011). Investigating approaches to lesson study in prospective mathematics teacher education. In Lesson Study Research and Practice in Mathematics Education (pp. 85-102). Dordrecht: Springer Netherlands.
  • Gözel, E. (2016). Ders imecesi çalışmalarıyla sınıf öğretmenlerinin problem çözmeye dayalı matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Günay, R., Yücel-Toy, B., ve Bahadır, E. (2016). Öğretmen eğitiminde ders araştırması modeli ve Türkiye ‘de hizmet öncesi öğretmenlik uygulamalarına yönelik bir model önerisi. Journal of International Social Research, 9(42), 1224-1237.
  • Güner, P., Akyüz, E. (2017). Ders imcesi mesleki gelişim modeli öğretmen adaylarının fark etme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 428-542. Kandemir, E.M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin öğretim becerilerini geliştirmeye yönelik bir uygulama: Ders imecesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Murata, A. & Pothen, B. E. (2011). Lesson study in preservice elementary mathematics methods courses: Connecting emerging practice and understanding. In L. C. Hart, A. Alston& A. Murata (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education (pp.103-116), Dordrecht, The Netherlands: Springer.
  • Murata, A. & Takahashi, A. (2002). Vehicle to connect theory, research, and practice: How teacherthinking changes in district-level lesson study in Japan. In Proceedings of the 24th Annual Meeting [of the] North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, October 26-29, Athens, GA.
  • Paker, T. (2008). Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 132-139.
  • Özbek, K. N. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin açılar konusunda kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerdeki gelişimleri ile ders imecesine yönelik görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Richardson, J. (2004). Lesson study: Teachers learn how to improve instruction. Tools for Schools, 7(4), 1-6.
  • Sato, M. (2008). Japanese lesson studies, looking back and thinking forward, keynote speech. The World Association of Lesson Studies International Conference, December 2, Hong Kong.
  • Serbest, A. (2014). Ders imecesi yönteminin etik alanları üzerine bir meta-sentez çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, KTÜ, Trabzon.
  • Şen, Ö. (2020). Ders imecesi yönteminin fen bilgisi öğretmen adaylarının fen eğitimi algılarına ve fen eğitimi uygulamalarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın . Taşkaya, S. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298. TTKB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı: İlkokul ve ortaokul 3-8.sınıflar. Ankara: MEB.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, C. (2016). Öğretmenlerin mesleki gelişiminde eylem araştırmasının Kirkpatrick program değerlendirme modeline göre incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Yüzbaşıoğlu, S. (2016). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinde ders araştırması modeline yönelik öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara
Year 2021, Volume: 18 Issue: 1, 1 - 20, 15.07.2021
https://doi.org/10.33711/yyuefd.859193

Abstract

References

  • Aktürk, D.N. (2019). Matematik öğretmenlerinin ders imecesi kapsamında geliştirdikleri stem etkinliklerine yönelik görüşlerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aykan, A, (2019). Öğretmen adayları açısından ders araştırması modelinin mesleki gelişimi kapsamında incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Bakırcı, H. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin fen öğretim süreçleriyle ilgili görüşlerinin 5E öğretim modeli açısından incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 132-151.
  • Bakırcı, H., Çepni̇, S., Ayvacı, H. (2015). Ortak bilgi yapılandırma modeli hakkında fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 97-127.
  • Baki, M., Arslan, S. (2015). Ders imecesinin sınıf öğretmeni adaylarının matematik dersini planlama bilgilerine etkisinin incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2, 209-229.
  • Boran, E. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin özel alan yeterlilik algılarının incelenmesi: Bir ders araştırması modeli. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bozkurt, E. ve Yetkin Özdemir, E. (2018). Mesleki gelişimde işbirliğine dayalı bir yaklaşım: Ders araştırması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 109-114
  • Bütün, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının uygulanan zenginleştirilmiş program sürecinde matematiği öğretme bilgilerinin gelişimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Bütün, M. (2015). Öğretmenlik uygulaması dersinde ders imecesi modelinin değerlendirilmesi: sorunlar ve çözüm önerileri. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 136-167.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). London: Sage Cumhur, F. (2016). Matematik öğretmeni adaylarının soru sorma davranışlarının gelişiminin incelemesi: bir ders imecesi çalışması. Yayınlanmamış doktora tezi, KTÜ, Trabzon.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demiral, Ü., & Çepni, S. (2018). Examining argumentation skills of preservice science teachers in terms of their critical thinking and content knowledge levels: an example using GMOs. Journal of Turkish Science Education, 15(3), 128-151.
  • Dudley, P. (2011). Lesson study development in England: from school networks to national policy. International Journal for Lesson and Learning Studies, 1(1), 85-100. Eraslan, A. (2008). Japanese lesson study: Can it work in Turkey? Education and Science, 33, 62-67.
  • Fernandez, M. L., & Zilliox, Joseph. (2011). Investigating approaches to lesson study in prospective mathematics teacher education. In Lesson Study Research and Practice in Mathematics Education (pp. 85-102). Dordrecht: Springer Netherlands.
  • Gözel, E. (2016). Ders imecesi çalışmalarıyla sınıf öğretmenlerinin problem çözmeye dayalı matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Günay, R., Yücel-Toy, B., ve Bahadır, E. (2016). Öğretmen eğitiminde ders araştırması modeli ve Türkiye ‘de hizmet öncesi öğretmenlik uygulamalarına yönelik bir model önerisi. Journal of International Social Research, 9(42), 1224-1237.
  • Güner, P., Akyüz, E. (2017). Ders imcesi mesleki gelişim modeli öğretmen adaylarının fark etme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 428-542. Kandemir, E.M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin öğretim becerilerini geliştirmeye yönelik bir uygulama: Ders imecesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Murata, A. & Pothen, B. E. (2011). Lesson study in preservice elementary mathematics methods courses: Connecting emerging practice and understanding. In L. C. Hart, A. Alston& A. Murata (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education (pp.103-116), Dordrecht, The Netherlands: Springer.
  • Murata, A. & Takahashi, A. (2002). Vehicle to connect theory, research, and practice: How teacherthinking changes in district-level lesson study in Japan. In Proceedings of the 24th Annual Meeting [of the] North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, October 26-29, Athens, GA.
  • Paker, T. (2008). Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 132-139.
  • Özbek, K. N. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin açılar konusunda kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerdeki gelişimleri ile ders imecesine yönelik görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Richardson, J. (2004). Lesson study: Teachers learn how to improve instruction. Tools for Schools, 7(4), 1-6.
  • Sato, M. (2008). Japanese lesson studies, looking back and thinking forward, keynote speech. The World Association of Lesson Studies International Conference, December 2, Hong Kong.
  • Serbest, A. (2014). Ders imecesi yönteminin etik alanları üzerine bir meta-sentez çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, KTÜ, Trabzon.
  • Şen, Ö. (2020). Ders imecesi yönteminin fen bilgisi öğretmen adaylarının fen eğitimi algılarına ve fen eğitimi uygulamalarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın . Taşkaya, S. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298. TTKB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı: İlkokul ve ortaokul 3-8.sınıflar. Ankara: MEB.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, C. (2016). Öğretmenlerin mesleki gelişiminde eylem araştırmasının Kirkpatrick program değerlendirme modeline göre incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Yüzbaşıoğlu, S. (2016). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinde ders araştırması modeline yönelik öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yılmaz Kara

Özge Şen This is me

Publication Date July 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Kara, Y., & Şen, Ö. (2021). Ders İmecesi Uygulamalarının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Görüşlerine ve Uygulamalarına Etkileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-20. https://doi.org/10.33711/yyuefd.859193