Bu çalışmanın amacı, Karadeniz Bölgesi’nde yer alan illere ait okul dışı öğrenme ortamları kılavuzlarının fizik dersi içeriklerinin ünite/konu, kazanım ve mekân önerisi değişkenlerine dayalı olarak incelenmesi ve iller bağlamında karşılaştırılmasıdır. Nitel araştırma yöntemine dayalı olarak doküman analizi tekniği ile yürütülen çalışmanın araştırma grubunu, Karadeniz Bölgesi’nde yer alan illerin milli eğitim müdürlükleri tarafından hazırlanmış olan “Okul Dışı Öğrenme Ortamları Kılavuzları (ODÖOK)” oluşturmaktadır. Analiz sürecinin başında, Bayburt il kılavuzunun mevcut olmadığı, Artvin, Giresun ve Zonguldak için geliştirilen ODÖOK’larda ise fizik dersine yönelik içerik bulunmadığı belirlenmiştir. Fizik dersi içeriği olduğu belirlenen on dört ilin kılavuzları betimsel analize tabi tutulmuştur. ODÖOK’larda fizik dersi için farklı sınıf seviyelerinde değinilen konu ve kazanım sayılarının illere göre dağılımı incelendiğinde; Samsun, Trabzon, Ordu ve Amasya il kılavuzlarının daha kapsamlı hazırlandığı; Rize ve Çorum kılavuzlarının onlara göre daha dar kapsamlı olduğu; Bolu, Düzce, Gümüşhane ve Kastamonu içeriklerinin oldukça zayıf kaldığı; Bartın, Sinop, Tokat ve Karabük kılavuzlarının ise konu-kazanım ilişkisinin yeterli düzeyde kurulamadığından çok zayıf kaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Önerilen mekân türlerinin sınıf düzeylerine ve illere göre dağılımına göre, en çok sayıda ve farklı türde mekân önerisi sunan ODÖOK’ların Samsun, Ordu ve Trabzon illerine ait olduğu söylenebilir.
Okul dışı öğrenme Okul dışı öğrenme ortamları kılavuzları Fizik dersi Kazanım Okul dışı öğrenme ortamları
The purpose of this study is to examine the physics course contents of out-of-school learning environment guidebooks (OSLEGs) belonging to the provinces in the Black Sea Region, based on the variables of the unit/subject, learning outcome and learning environment and to compare them. The study was conducted with the document analysis technique. The study group consisted of eighteen OSLEGs prepared by the national education directorates of the provinces in the Black Sea Region. Firstly, it was determined that there was no content for the physics in OSLEGs developed for Artvin, Bayburt, Giresun, and Zonguldak. A descriptive analysis was performed on the OSLEGs of fourteen provinces. When the dispersion of the number of subjects and learning outcomes mentioned in different grades is examined, it was concluded that; Samsun, Trabzon, Ordu, and Amasya’s OSLEGs were prepared more comprehensively; Rize and Çorum’s OSLEGs were narrower than them; Bolu, Düzce, Gümüşhane, and Kastamonu’s contents were very poor; Bartın, Sinop, Tokat, and Karabük’s OSLEGs were very weak since the subject-learning outcome relations could not be established at a sufficient level. The OSLEGs, which offer the highest number and different types of learning environments, belong to the provinces of Samsun, Ordu, and Trabzon.
Out-of-school learning Out-of-school learning environments guidebooks Physics course Learning outcome Out-of-school learning environments.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 20, 2022 |
Publication Date | April 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 19 Issue: 1 |