Öğretmenlerin yasal haklarını düzenleyen farklı yasalar bulunmaktadır. Genellikle özlük hakları Devlet Memurları Kanunuyla düzenlenmiştir. Bunun yanında Milli Eğitim Temel Kanunu ve diğer yasalarda öğretmenlik mesleği ile ilgili hükümler yer almaktadır. Öğretmenlerin kariyer basamaklarını düzenleyen bir yönetmelik çıkarılmış ancak bu düzenleme de beklentileri karşılamamıştır. Kamu alanında büyük bir meslek grubunu ilgilendiren öğretmenlik meslek kanunun bir an önce çıkarılması elzem görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, çıkarılması düşünülen yasa tasarısına ilişkin olarak öğretmenlerin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Ordu iline bağlı farklı okullarda görevli öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışmada betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak veriler çözümlenmeye çalışılmıştır. Araştırma bulgularına göre, kanunun içeriğine ve kariyer basamaklarına yönelik eleştiriler sıralanmıştır. Kanunda belli başlı, kariyer basamaklarına ve eğitim fakültesi mezunlarına yönelik eksiklikler dile getirilmiştir. Kanunun bazı sorunları çözme, mesleğin itibarını artırma, maddi bir artış sağlama, sözleşmeli ayrımını kaldırma ve aday öğretmenlerle ilgili bazı olumlu yönlerini dile getirmişlerdir. Bu konuda bazı öneriler sunmuşlardır.
There are different laws regulating the legal rights of teachers. Generally, personal rights are regulated by the Civil Servants Law. In addition, there are provisions related to the teaching profession in the Basic Law of National Education and other laws. A regulation regulating the career steps of teachers was issued, but this regulation did not meet the expectations. It is considered essential that the teaching profession law, which concerns a large professional group in the public sector, be enacted as soon as possible. The aim of this study is to reveal the opinions of teachers regarding the draft law that is planned to be enacted. The research is a qualitative study. The study group of the research consists of teachers working in different schools in Ordu province. In the study, the data were tried to be analyzed by using descriptive and content analysis methods. According to the research findings, criticisms about the content of the law and career steps are listed. Major deficiencies regarding career steps and education faculty graduates were mentioned in the law. They expressed some positive aspects of the law regarding solving some problems, increasing the prestige of the profession, providing a financial increase, removing the contractual discrimination and some of the candidate teachers. They offered some suggestions in this regard.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 6, 2022 |
Publication Date | December 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 19 Issue: 3 |