Okul sonrası kursların öğrencilerin okul performansının artması, olumlu yönde tutumlarının desteklenmesi gibi birçok olumlu etkisi olmaktadır. Ayrıca bu kurslar ile günümüz iş dünyasının istediği özellikleri içeren sosyal duygusal öğrenme desteklenebilmektedir. Mevcut çalışmalar incelendiğinde ise formal eğitimde öğretmenin rol ve görevlerine yönelik çalışmalar bulunurken okul sonrası yapılan kurlarda öğretmen rol ve görevlerini belirlemeye yönelik yapılan çalışmalara rastlanmamıştır. Bu çalışmanın amacı okul sonrası yapılan kodlama kurslarındaki öğretmenin rol ve görevlerinin sosyal duygusal öğrenme temel alınarak incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda okul sonrası kodlama kursu vermiş 7 öğretmen ile birebir ve odak grup görüşmesi yapılmıştır. Elde edilen verilere içerik ve çerçeve analizi yapılmıştır. Akran ilişkileri, özdüzenleme ve görev bilinci olmak üzere üç tema ortaya çıkmıştır. Çalışmanın sonucunda öğretmenlerin gözlemci, iletişimci, yönetici, rehber, organizatör ve destekleyici rolleri yerine getirdikleri görülmüştür.
After-school courses include programs in which students participate voluntarily according to their wishes and interests. In after-school coding course, which is one of these programs, block-based coding tools are studied and practiced in small groups in general. These courses have many positive effects, such as increasing the students' school performance and supporting their positive attitudes. In addition, social emotional learning, which covers the features desired by today's business world, can be supported by these courses. In literature, there are studies on the role and tasks of the teacher in formal education; however, there are no studies on determining the roles and tasks of the teacher in after-school courses. This study aims to examine the role and tasks of the teacher in the coding courses after school based on social emotional learning. For this purpose, one-on-one and focus group interviews were conducted with seven teachers who gave after-school coding courses. Content and frame analysis were performed on the obtained data, and three themes emerged: peer relations, self-regulation, and task consciousness. As a result of the study, it was seen that teachers fulfill the roles of observer, communicator, manager, counselor, organizer, and supporter.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 6, 2022 |
Publication Date | December 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 19 Issue: 3 |